Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
Gould

Är utombordsmotor tystare än innombordare?

Rekommendera Poster

Vi håller på att köpa båt och har funderingar på en Flipper 625 DC. Nu har vi även varit och kollat på Yamarin 64 DC. Den har utombordare och enligt försäljaren är utombordare betydligt tystare vid gång än båtar med inombordsmotor. Låter konstigt tycker jag? Någon som vet?

Jag vill gärna även ha synpunkter på flippern!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorljudet går ofta att sänka med isoleringsmattor i en inombordare. Det är svårt att veta vilken modell han jämförde med. Kanske någon utan ljudisolering i motorrummet. Våran Flipper med diesel inombordare går iaf så tyst att man hör flaggfladdret vid 24 knop om man står framför motorrummet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Moderna utombordare är väldigt tysta och är ofta tystare än motsvarande inombordare.

Motorn sitter ju utanpå och man slipper ifrån en del av resonansljud som lättare fortplantar sig med motorn inne i båten.

En del andra fördelar är en mer lättservad motor och mindre problem med beväxning,krångligt byte av bälgar m.m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får man fråga vilken flipper du har och vad du tycker om den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hämtade våran nya 666 HT i höstas så vi har inte åkt så mycket. 37 landmil hann det iaf bli under september och än är vi nöjda. Anledningen till att det blev just den var framförallt den snåla motorn men också duoproppen, den öppna planlösningen och det låga vindfånget som gör den lätt att framföra. Vi kan även ha kanoterna ligga uppblåsta mellan oss under färd. Eftersom barnen är utflugna klarar vi oss bra med den. Mer info finns i min sjöbod. Klipp från flaggljudet finns här där vi går över Jungfrun i 24 knop.  http://www.youtube.com/watch?v=T2susM3xsw4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...