zappe 1 Postad 20 Mars , 2010 Håller på att montera en VP 4,3 GXI- av 2005 års modell. Skulle ta kompressiontryck, men det fanns bara tryck på en cylinder. Det visade sig att ventilerna var öppna. När jag lossade på ventilskruvarna fick jag komp. Det är hydrauliska ventillyftare, så min fråga är: stänger ventilerna när det blir oljetryck på motorn? Detta verkar vara moment 22. Tryck får jag bara om motorn startar? Hur starta utan kompression? Någon som vet? /Zappe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 20 Mars , 2010 Det är ventilspelet som förvinner när man får oljetryck. Du har ju fortfarande en kam som påverkar lyftarna. Hur har du justerat ventilerna? De ska väl dras till anligg något varv eller liknande på en motor med hydrauliska lyftare. Ventilen stänger med hjälp av ventilfjädern. Har motorn varit isär kanske kammen ligger fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 20 Mars , 2010 Jag har följt manual som säger. Rotera vevaxeln med eller motsols så att märket är 57-63 grader från justeringsfliken på framsidan. När detta är gjort kommer alla kamaxelns flikar vara i rätt position och du kan dra åt skruvarna i 30 Nm. Ingen ytterligare justering av ventilerna är nödvändig. Motorn har varit isär. Jag var noga med att montera balansaxelns kugghjul mot kamaxelns kugghjuls märke. Även vid montering av vevaxelns och kamaxelns kedja stod märkningen på dessa mot varandra. Det är inte så att den hydrauliska lyftaren trycks ihop vid oljetryck, det sitter ju en fjäder inuti. Zappe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 20 Mars , 2010 Nu har jag aldrig mekat med en motor som har hudrauliska lyftare och vipparmar men jag tycker att det låter märkligt att ställa in alla på ett ställe utan att rotera motorn. På en motor med solida lyftare så ska den ligga mot kammens bascirkel när man justerar spelet. Om du ställer ettans kolv i tändläge, noll grader på veven, så ska dess båda ventiler vara stängda. Det är ju bara att gå över alla cylindrar och kolla att så är fallet för dem allihop. Är de inte det så står kammen fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 21 Mars , 2010 Jag har tyvärr heller ingen erfarenhet av hydrauliska ventillyftare. Har nu varit ute och gått igenom och dragit fast ventil skruvarna cylinder för cylinder. När ettans kolv är i topp och båda ventilerna är stängda drog jag fast dom.Sedan sexan och så vidare. Kamaxel ligger rätt. Men resultatet blir detsamma ingen komp förren jag lossar några varv på skruvarna. Om jag inte viste bättre skull skulle man tro att ventillyftarstängerna är för långa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 21 Mars , 2010 Det känns som om 30 Nm på justerskruven är på tok för mycket. Står det verkligen så i manualen?? Jag skruvar mest boxermotorer óch de vippställen dras med 24 Nm, per skruv (M8), och då kan flera ventiler vara öppna samtidigt så 30 känns lite mycket. Jag har ingen mer ide än att det är där problemet ligger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 21 Mars , 2010 Tack för svaren Svwerker! Som jag ser det är det ingen justerskruv på vipparmen. Det finns bara två lägen åtdragen eller lös. Skruven går väldigt lätt så fort man lossat den. Och jo det står 30 Nm i reprationsmanualen. Tyvärr har jag också slut på ideer. Får hoppas det dyker upp någon som vet hur dom hydrauliska ventilöppnarna funkar, eller vad felet nu kan vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 21 Mars , 2010 Ställ samma fråga till fredrik på drevia och se om du får svar på din fråga. Det bästa tips jag kan ge dig. www.drevia.se. gå in på forum. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 21 Mars , 2010 Man skall absolut INTE justera ventilspelet genom att momentdra justermuttrarna!! Och defintivt inte utan att ställa vevaxeln och därmed kammen i ett visst läge för varje ventil som skall justeras! Ser att du har en manual men du måste ha tolkat den helt fel! Fellställda ventiler kan annars lätt krocka med kolvarna, med din metod bör det ske med ca 100% säkerhet! Dra inte runt motorn utan att lossa justerskruvarna! Vid justering dras muttern tills stötstången börjar gå trögt och därefter ca 0.5 varv till. Vid justering ska kammen stå i ett läge som gör att ventilen är stängd, nocken på kammen bort från lyftaren. Senast ändrad av Thomas-CC-Lancer | 21 mars 2010 | 13:28 Senast ändrad av Thomas-CC-Lancer | 21 mars 2010 | 13:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 21 Mars , 2010 Jag har inte tolkat repmanualen fel, det står mycket tydlig att man skall dra the rockers to 30Nm. Och det finns inga justermuttrar som det finns på äldre motorer utan hydraullyftare. Här sitter en bult genom vipparmen. Och det är inga problem med att köra runt motorn med startmotorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 21 Mars , 2010 Tack för tipset Larban! Jag skall ställa frågan till Fredrick på drevia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 Mars , 2010 Är detta rätt sprängskiss?....http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744280-21-5200 .aspx Ser ut som 7. tappet kan vara oljefyllda, de hålls på plats av 5. guide. Verkar inte finnas nån speciell justermöjlighet, men spelet kan väl tillåtas vara rejält stort med tanke på justerings-automatiken iom hydraullyftarna? De ska fyllas av olja då stötstängerna är obelastade - oklart hur oljan pressas in. Vid belastning stängs tydligen ett hål så att inget spel kan uppkomma. Kan krångla ett kort slag efter att motorn varit nerplockad, men det leder ju bara till ventiloljud och inte stängningsbekymmer.... http://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_lifters Är alla packningar på plats och allt rätt monterat så kan ju knappast stötstängerna verka för långa. Är stötstängerna nertryckta på rätt sätt i 7. tappet ? Stänger de kanske vid nåt annat tillfälle då kolven inte är i topp? Något av detta måste väl rimligen vara fel... Mvh Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 21 mars 2010 | 15:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 21 Mars , 2010 Hmm, då har tydligen mkt ändrats sedan jag höll på med min V8 som har hydrauliska lyftare och också vortec toppar. Ledsen om jag är ute o cyklar, men det låte mkt märkligt att alla ventiler skulle kunna ställas utan att ngn gång rotera på vevaxeln /kammen. Att ett antal ventiler inte stängde tyder också på att de skall justeras vid olika läggen på kammen. Bara att vara glad för att det gick att snurra på motorn utan ännu märkbara skador. Vipparmarna på min motor hålls på plats av en självlåsande mutter mitt i vipparmen som också används för justering. Borde vara samma på din 4,3'a men kan ju ha ändrats. Senast ändrad av Thomas-CC-Lancer | 21 mars 2010 | 16:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 21 Mars , 2010 Oljan kommer förmodligen från oljekanalerna som går till lyftar gallariet. Det är nog ingen skillnad på den fubnktionen bara för att lyftarna är hydrauliska. När jag tittar på sprängskissen så ser det ut som jag trodde men jag förstår inte varför man ska dra vippan med 30 Nm. Zappe; Är det en originalmanula du har? Jag har väldigt litet, eller inget förtroende alls för exempelvis Haynes som många gånger innehåller rena sakfel samt att de inte hjälper en när man som bäst behöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 21 Mars , 2010 Bifogar en bild på vipparm med bult. Köpte en ny packningsats till motorn och har även lagt dit dessa. Att det är olja på vippen beror på att jag kört oljepumpen med borrmaskin för att få olja i lager och ventilspel innan uppstart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 21 Mars , 2010 Bilden kom visst inte med. Jag köpte Volvo Pentas Stern Drivers Repair Manual 2003-07. Det står SELOC på den och är inköpt från WWW.drev.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 21 Mars , 2010 Har du planat topparna och fräst ventilsätena? Om nu vipporna hålls på plats av skruv som dras tills den bottnar med 30Nm så innebär ju det att vippan hamnar i samma läge som innan renoveringen men planing fräsning gör att spelet minskar eller förvinner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 22 Mars , 2010 Jag vet inte så mycket om historian bakom motorn, köpte den nermonterad. Vet bara att blocket frusit sönder, man skaffade nytt block slipade vevaxeln bytte vev och ramlager för att det kommit in vatten vid frysningen. Motorn skall ha gått endast ca 50 timmar. Men om man fräst toppen finns det ju toleranser att gå efter och jag har aldrig hört att man behöver byta ventilstänger efter slipning. Iså fall har man gått över toleranserna. Jag håller på att försöka få fram mer historia om motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 22 Mars , 2010 Höll på med en Ford V8 för ganska så länge sedan och skulle kolla justera ventilspelet, går ej. Däremot finns stötstänger i olika längder till den motorn för att få spelet någorlunda rätt! Dubbelkollade i min Seloc manual som dock bara går fram till -91. Verkar som GM tittat på Fords synnerligen billiga lösningar. Man kanske kan lägga ngn distansbricka under vippan för att backa ut den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 22 Mars , 2010 jag är faktiskt inne på att lägga någon form av distansbricka under vipporna, borde gå om man kan hitta rätt tjocklek. Antar att dom hydrauliska lyftarna kan ta ett visst spel. Eftersom det räcker med att lossa något varv på skruvarna kan det ju bara röra sig om någon millimeter. Är det någon som kan se faror med att göra så här är jag tacsam för tips.Skall snacka med en kille som jobbat med marinmotorer i snart 40 år och är känd för att vara duktig. Jag skall skriva här om vad som händer framöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 Mars , 2010 Ingen motorman men; bara inte distansbrickan slits ner så du får dels fel spel och dels metallspån i oljan. Ska nog vara rätt material i den misstänker jag. Men jag är som sagt inte motormänniska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marblu 0 Postad 22 Mars , 2010 När jag renoverade min motor gjorde jag samma som på följande sida http://www.meckasjalv.se/html/motorinfo_.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Mars , 2010 Varför mellanlägg, kan man inte helt sonika fila av stötstängerna på plats. Med en tunn ensidig och fingradig fil samt med noggrann spånuppsamling? Går förvisso inte att ångra sig, men som ägare till en liten uråldrig sidventils enstånka där finesser som ställskruvar, för att inte tala om hydrauliska spelutfyllare, inte ens fanns på kartan så är jag möjligen miljöskadad? Brister kanske mao i respekt för precisionen och kraven hos en modern motor? Nämnda sidventilmotor (albin O-11:a, toppvarv 1600) har alltså inga justeringar alls, utom att kapa själva de upp o nervända ventilskaften. Frågorna hopar sig, hur i så fall kapa rakt och spånfritt, och är alltså detta alls realistiskt i fallet med en högvarvig och modern vipparms-motor? Har i fallet med sidventilarn kommit till slutsatsen att slitaget fördelas efter behov, alltså att skaftets längd relativt sätenas nersjunkning, faktiskt automatiskt och inom rimliga gränser måste utjämnas? (Dvs då det minsta uns av bristande stängning blir fallet så överförs samtidigt slitaget från tallriken/sätet till skaftet/lyftaren, och vice versa.) Har haft en fullt (nåja) fungerande O11-motor där ventilsätena faktiskt sjunkt i storleksordningen 0,5 mm, utan att ventilskaftena behövts slipas. Måste ju nästan vara nån sorts slitage-automatik inbyggd för att lyckas med en sådan fantastisk bedrift? Vill med detta ha sagt att ev kapning/filning av stötstänger, i mina ögon, inte alls förefaller så dramatiskt konstigt. Mina sidventiler roterar iofs konstruktionsmässigt avsiktligt och direkt beroende på att den underliggande kammen är sas något snedskuren, alltså respektive lyftare bringas att rotera någon bråkdel av ett varv vid varje lyft, något som väl befrämjar slitagets jämnhet runt tallrik/säte och därmed tätheten på sikt. Denna slitageutjämnande funktion finns knappast då vipparmar är mellanled. Rekommenderar ingenting, men stötstångs-kapning kan kanske ändå vara värt ett övervägande? (Har f.ö, kollat min ovan rekommenderade marinepart-länk, iofs fel motortyp, men jag hittar inget skäl att ändra för sprängskissen är i sak densamma. Klicka sitemap och sök efter produktionsårtal för att verifiera det. Inga tunnare topplockspackningar tycks heller ha förekommit, bara det tidigare uppenbara o något förbryllande utbytet av stötstångs-reservdelsnumret.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 22 Mars , 2010 Man bör inte ens byta plats på stötstängerna eftersom de då riskerar att slitas ned i förtid. Slipa är inte ngn bra ide'. Bricka bör fungera så länge den inte kommer i kontakt med vipparmen. Ventiljusterings video från youtube, börjar med gamla typen men nämner även senare typer av vippor. Senast ändrad av Thomas-CC-Lancer | 22 mars 2010 | 23:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 Mars , 2010 Anade att mitt brutala förslag inte passar nutidens bortklemade motorer. Nå, är ju förvisso rejäl skillnad i prestanda också. Endast 4,3 GXi EF producerades fram till 2005, så denna sprängskiss är den som gäller...http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744420-21-35610.aspx Kan man inte bricka upp genom att sätta stora extremtunna brickor under 13 support ? Slits inte och får ju rejäl bärande yta samtidigt som de kommer ur vägen, tänker jag mig. Stötstångs-reservdelsnumret har ändrats, kan kanske vara klokt att söka reda på varför. Kanske har det nåt med längden att göra? (Och hur man ersätter 12 st med bara 2, kan man också undra. Hittade f.ö. denna gastkramande stroboscop-film i skräckfilms-branchen, där ventilerna börjar flyta vid höga varv.... Den iofs något fejkade slutscenen tagen inifrån cylindern visar hur ventilen studsar och sen roterar även när den är stängd, pga klen fjäder. Gissar att den normalt faktiskt skall rotera lite i öppet läge av slitageskäl, precis som mina gamla toppventiler. Hur fördelaktig långsam rotation i öppet läge skapas verkar knepigt, kanske är det gasflödet i cylindern som virvlar runt och tar med sig tallriken? Senast ändrad av Thomas-1 | 23 mars 2010 | 08:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 24 Mars , 2010 Ventilspelet skall shimsas tills rätt spel uppnås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 24 Mars , 2010 Var läggs chimsen? Svårt att se på sprängskissen men borde inte chimsen finnas med på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 24 Mars , 2010 kolla på boatlife.se, där har samma äme just avhandlats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 4 April , 2010 Det var dom hydrauliska ventillyftarna som jävlades. När jag plockade isär dom fanns det en grå gäggig sörja, olja pluss vatten som stått i några år. Rester efter ett sönderfruset block. Efter rengöring, monterades dom ihop, då blev det fjädring i kolvarna. När jag startade motorn fylldes dom av olja som justerade bort spelet i ventillyftarna. /zappe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser