skepp1 1 Postad 20 Mars , 2010 Håller på att renovera en Ansö31 med ketchrigg,(långt kvar till sjösättning) och funderar på om man kann skippa den bakre masten? Hur blir segelegenskaperna osv. Hoppas nån har erfarenhet av detta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 20 Mars , 2010 Är hon byggd som ketch eller har mesanmasten tillkommit i efterhand? Oavsett vilket egentligen, så hade jag behållit mesanmasten. Är hon byggd som ketch så blir hon underriggad med bara stormasten, dessutom kommer hon med stor sannolikhet bli obalanserad. Du har många fördelar med en ketchriggad båt. T.ex. lättare att balansera, större möjlighet att variera segelsättning beroende på väder, segelytan är fördelad på flera segel vilket gör att seglena blir lättare att hantera och så har du en reservmast ifall du skuylle tappa en över bord. Jag tycker inte att du ska plocka bort mesanen om det inte är så att den bara är ditsmäckt i efterhand och försämrar båtens egenskaper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Mars , 2010 I båtfakta påSailguide står det Rigg med mesanmast. http://www.sailguide.com/Ansö_31.htm Öppnade en av ägarkommentarerna och han hade en länk till sin hemsida med bl.a. riggritning. http://hem.passagen.se/bawass/ Har själv ofta drömt om en båt med mesanmast. Nu har ja köpt en båt med en mesan - dessvärre har den ingen stormast tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 20 Mars , 2010 Du skulle specificerat drömmen mer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Mars , 2010 Om man va kappseglare så är nog inte ketchriggad båt att föredra. En båt med ett storsegel är nog effektivare än om man delar det på två, under förutsättning att båten är konstruerad så. För oss som tillhör kategorin nöjes/ långseglare (jag får räkna mig till det första) som ofta seglar i dåligt väder är enkel segelhantering och att kunna minska segelytan på ett bra sätt väsentligt. Då är ju ketchriggen inte fel. Att jag har en båt med mesanmast men utan stormast var ju mer ett skämt. Min stormast står långt akterut och det sk storseglet är på 7,5 kvadratmeter. Genuan är påm 26,5. Eftersom det ofta är skitväder när jag har ledigt och vill ut och segla så är ju möjligheten att minsa segelytan väsentlig. Har därför satt på ett kuttersatag med en kryssfock på rulle. Sen har jag låtit skära ner ett segel till en högt skuren klyvare som jag kan sätta på Genuans plats på förstaget. Försegelsmässigt har jag fyra möjligheter. Genua på 26,5, kryssfock på strax under 20, Klyvare på ca 10 och en Genaker som hissas flygande på ca 35 kvadratmeter. Har ochså tittat på en Ansö 31 vid ett tillfälle. Den var för låg i taket, och därmed inte tänkt för fullvuxna tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 21 Mars , 2010 Det är en intressant rigg du har. Nästan som en halv skonare Hur fungerar den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 22 Mars , 2010 Varför? Förmodligen är den ritad för att vara en ketch och då får du en båt som blir fallgirig i svagare vindar och dessutom tappar runt 20% segelyta. Du tappar möjligheten att sätta i mesanstagsegel i svagare vindar och gör dig av med världens enklaste revningsmetod för kulingvindar - ta ner storen och segla för bara mesan och genua. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Mars , 2010 Det frågade jag säljaren också. Eller rättare sagt jag fågade hur man revar när det blåser. Båten var ju utrustad med rullfock med en CU-rulle, men att reva när det blåser småspik fungerar ju inte speciellt bra om man måste rulla in bautagenuan till stormsegel. Jag monterade ett inre förstag och hade tänkt använda en stor kryssfock/liten genua med pistolhakar som jag hade. Inför första provseglingen sträckte jag upp akterstaget för att få någorlunda sträckning i förstaget. Jag var långt ifrån de 20% av brotthålfastheten på förstaget som ju är ett riktmärke. Denna inspänning av förstaget knäckte CU-rullen så att det vare sig gick att rulla ut eller in om man inte var två man som tog i med hjälp av vinchen, så att det smakade blod i käften. Så kan man ju inte ha det. Hade en plastimorulle liggandes på min ej sjösatta storfidra. Knyckte den och monterade på kutrterstaget och läst sy om kryssfocken tilll rulle. Jag har seglat hela sommaren med kryssfocken på kutterstaget. Så mitt ärliga svar är att jag vet inte hur det fungerar optimalt. Fast med den begränsade segelytan har hon seglat helt ok för min del. Skall byta ut CU-skiten mot ett riktigt rullfocksbeslag nu till våren. Det måste va vansinnigt att kapa förstaget på två ställe och sätta in nån form av lager i förstaget. Vad spelar det för roll om ett system är billigt, när det inte är gjort för att fungera? Då kan det ju lika gärna kvitta. Tänkte se om det går att få snurr på CU-rullen och bygga om den till en hissbar genakerrulle. Med den Genakern som var med drar det gott i svaga vindar. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skepp1 1 Postad 22 Mars , 2010 Anledningen till att jag funderar på att inte använda mesanmasten är att kunna nyttja däcket övanför akteruffen på ett bättre sätt! Inbillar mig att denna yta vill man gärna nyttja på soliga sommardagar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 22 Mars , 2010 Tänker du segla med båten eller bara motra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
luftvapnet 1 Postad 22 Mars , 2010 Fixa ett mesanstagsegel om ni inte redan har det, så ångrar du inte att du har mesan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 22 Mars , 2010 Om du tar bort stormasten också får du ännu mer sol! Kanske litet elakt sagt. Men vill du segla båten som den en gång tänkt seglas skall naturligtvis mesanen vara kvar. Den är ju inte ditställd bara för att man hade litet mast över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 22 Mars , 2010 Mesanen är det segel vi använder mest. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
luftvapnet 1 Postad 23 Mars , 2010 Först upp, sist ner ?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 23 Mars , 2010 Så gör vi alltid i alla fall. Med mesanen hårdskotad midskepps ligger båten fint i vindögat och man kan mecka med annat, hissa/ta ner, beslå storen. Mesanen åker bara ner vid längre plattlänsar och riktigt, riktigt hårda vindar då vi går för bottenrevad stor och stormfock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 23 Mars , 2010 Ja, typ. Mesanen är i princip alltid uppe. Länsar vi så har vi mesan och två saxade genuor. Blåser det mycket så har vi mesan och fock eller revad mesan och stormfock. Blåser det bara friskt så har vi mesan och genua. Motorseglar vi så har vi mesan eller mesan och stor. Enda gången vi egentligen använder storseglet är vid lätta till måttliga vindar när vi inte länsar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 23 Mars , 2010 Cerber01 skrev: ....Blåser det mycket så har vi mesan och fock eller revad mesan och stormfock.... Upplever du inte lovgirighet med den här segelsättningen? Segelcentrum hamnar ju ganska långt akteröver? Nu utgår jag iofs ifrån att ni har stormfocken satt på ett inre (ev. löstagbart) förstag som då hamnar ganska långt in i båten. Min båt balanserar fint med mesan och genua, även om den är rullrevad, men med stormfocken blir hon lovgirig men balanserar istället fint med kombinationen storsegel (vanligen bottenrevat om man behöver stormfock). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 23 Mars , 2010 Eilean: Nä, vi har ju focken/stormfocken på peket som är drygt 2 meter långt, så hon balanserar fint. Men jag tror nog att vi kanske kommer få göra som ni när vi får dit ett kutterstag. Kommer fixa ett sånt samtidigt som vi får ny rigg. Vi får testa och se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 23 Mars , 2010 Det förklarar saken! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser