Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
havstulpan

Mercury Optimax SmartCraft vilka givare har ni ?

Rekommendera Poster

Mercury Optimax SmartCraft vilka givare har ni ? Någon som köpt ny motor 135hk och uppåt och fått det monterat eller monterat själv ? Jag ska köpa en 175hk Optimax fabriksny och undrar vilka givare ingår då till SmartCraft instrumenten ? Hur mycket måste jag komplettera med tror ni? Ingår logg givare med inbyggd vatten/luft temp (ej trycklogg), tankgivare mm. Vet att tillbehören är dyra så det bra att veta innan jag köper. Tack på förhand? //Havstulpan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för tipset kanon. Är tydligen pitot givare som är mycket stabilare i visningen mot skovelhjulet som kan bli fladdrig i visningen. Allt i Smartcrft så dyrt så det bra ju mer som ingår. //havstulpan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjövattentemp. är inbyggd i paddelhjulet. Saknar du någon givare eller instrumet så har jag nog något liggande som är nytt eller lite använt... Ang. tankgivare så funkar väl vilken givare som helst som går mellan 30 och 240 ohm? Jag har en Wema givare i mitt Smartcraft system. Dessutom så kan du ju synka den om du har en oregelbunden tankform.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Tankgivare funkar säkert oavsett fabrikat bara ohm talet stämmer. Har man både paddelhjulsgivare skovelhjul och pitot givare...är säkert så annars får man inte vatten luft tempen? Att det inte finns se ett schema hur man kopplar hur vad man behöver mm. //havstulpan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I std installationer kör man både pitot och paddel. I menyn kan du ställa i vilken fart du vill att det skall växla mellan de olika givarna.

För lufttemp. behöver du en separat givare som kopplas på systemspeed kablaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Hoppas paddel/pitot ingår, luft temp ok då vet jag det.//havstulpan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag har nu fått mitt Smartcraftpaket installerat, har ett problem trim/tilt visningen funkar inte som det ska det reagerar alldeles för sent jag vill det ska reagera direkt från inre till yttre läge. Vad jag hört så går det ionte justera på riggen? Utan man ska ställa in det i Smartcraftinställningen? Någon som vet hur jag ska göra? Som det är nu har jag ingen nytta av det.Tacksam för hjälp. //Havstulpan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du går in i varvräknaren genom att hålla mode och knappen intryckt tills du får upp cal1 eller cal2 när du sedan släpper så kan du bläddra dig igenom många inställningar och kommer sedan till något som heter external sensors eller liknande och där kan du hitta trim justeringen. Du talar helt enkelt om för instrumentet när motorn är i botten och sen  något läge till. 

Jag minns inte exakt men det brukar lösa sig rätt enkelt när man väl sitter och knappar på instrumentet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har väl bytt trimgivaren till digitalgivare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Tack! Var tydligen i CAL1 man ska välja gradering 0-10 eller 11-25, sen tilta fullt in och save, sen tilta fullt ut sen save och sen står det att man ska köra till trailerläge och save där med? Jag undrar har du något trim/tilt instrument Smartcraft 52mm som du vill sälja? Gillar den visningen bättre en det digitala, sett finns köpa på Ebay annars. I övrigt så funkar smartcraft kanon med alla givare, saknar brämnslegivare det lite bökigt montera kanjag tänka mig. //Havstulpan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wanmar: Det gamla instrumentet urkopplat, jo den nya rör sig hela skalan ut men på fel ställe trodde först det var mekanisk justering, men så är det inte tydligen sen manualen är lite luddig ibland. Jag hoppas fixa det imorgon samtidigt som jag ska byta Laser II från 23 till 21. Den varvade endast ca 5000 varv med 23. Idealet kanske skulle vara 19 vi får se. //Havstulpan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Havstulpan, jag skulle köpa ett extra SC100 instrument och koppla till dina två smartcraft. Åkte med kompis i helgen i hans nya 18GTS som har de eleganta smartcraft kombi instrumenten, men man måste ändra på trimet för att se vad för läge man har. han skall skall skaffa ett separat instrument för trimen ev även för motor temp o oljetryck. De går på en tusen lapp. Har du en kabel  till instrumenten som har en gren kabel till SC100 anars måste du skaffan en extra kabel och en junction box. best ällt två instrumet själv.

/ magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

motorn lev med analogtrimgivare på motorn kolla upp att den är bytt till digital annars får du ej den att funka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wanmar: Ja ska kolla detta men ja tror säkert den bytt för den fungerar i digitala visningen felet är bara att den inte verkar vara injusterad. Ja ska fråga montören imorgon då jag ska hämta andra propellern.

Mange: Jo precis såna instrument ja är ute efter, det sitter hänger en lös anslutning under instrumentpanelen tror det står SC100 på den, sen har väl varje instrument en in o utkabel så det är bara att seriekoppla till nästa om ja läst rätt.

//Havstulpan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Havstulpan, Då är det bara att seriekoppla. Jag har köpt en vattentrycks mätare och en temp mätare. Bra att hålla koll på dessa när man ligger med trimmet högt och kör på max länge..

Tänkte knö in dem brevid trim och tank mätarna. Gäller bara att inte slinta med håltagnings borret. man kan ju annars sätta extra instrument på hanskfacks kanten

Har du kört något mer?

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Magnus! Jag har samma tanke som dig först in med trim/tilt, sen byta ut tank mot smartcraft sen tror ja det får plats 2st precis som du säger men det gäller vara stadig är inte mycket att vinka på där, kostar de 1000kr styck trim/tilt på Ebay 800kr inkl frakt då är det inte stor skillnad? Jo jag kollat maxvarvet och det var bara 5000varv alldeles för lågt men farten var ändå 50knop. Ska byta till 21 imorgon men det möjligt att det blir för dåligt ändå. Motorn sänktes ett hack har ett hål fritt upptill detta gjorde att den fick ett högre stävlyft mot förut. Så det är bara fortsätta prova laborera. Det blir lättare om jag får igång trim/tilt visningen. Lycka till med ditt montage. //Havstulpan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! Ja har beställt 2st SmartCraft trim/tilt oxh waterpressure instrument tycker dessa 2 är klart bättre se direkt mot att bara ha dem i stora instrumenten, köpte dem från USA. När ja köpte motorn ingick Harness kabelstammen 859743T03 där har jag frågor vad ingår i denna stam? Är det bara logg paddelhjul/vattentemp och anslutning till tankgivare? Kommer anslutningen till oljetanken från en annan kabelstam? Om jag vill ha djuplarm utan att ansluta ett ekolod går det genom SmartCraft har jag dessa kablar?? Måste jag dit med ytterligare eller byta min paddelhjul/vattentempgivare? Är det någon som har kopplingsschema på Optimax SmartCraft med hur vad som ingår det skulle vara guld värt...jag letad på alla tänkbara platser inte funnit något så jag så tacsam för tips. I övrigt börjar jag lära mig mer o mer och inser fördelen med dubbla SmartCraft. Tack på förhand. //Havstulpan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Ja nu är hon uppe ur sjön efter en skön härlig båtsäsong med nya motorn! Jag har nu skaffat ett 52mm original smartcraft bränsleinstrument som ja tänkte ersätta originalen med. Jag köpte det från USA och hade turen att slippa betala tull. Min fråga vet ni vilken typ av tankgivare jag skall ha är det ameriksansk ohm tal 240-30 som gäller?. Nu sitter det 0-180 ohms givare skulle jag tro. Är det någon har bytt alt tagit fram givaren ur tanken? Hur ser den ut är det typ en srm med flottör modell vanlig trycktank eller är det en rak pinne vet ni längd? Båten är RYDS 568 med fast tank. Tacksam för svar och tips. //Havstulpan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har du frågat Ryds? Antar att någon där har lite koll på vad dom monterar. På en 18GTS sitter det ju digitala instrument på diseln men analoga(ej smatcraft) på besinare. Frågan är om Ryds verkligen använder olika tankgivare beroende på motoralterativ på samma båt.  Finns det inte en omvandlare analog  -> digialt till smart craft? eller är det tvärt om...

Var sätter du dina extra 52 mm instrument ?

// Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! Jag har idag tagit mig in till tanken för att kontrollerat givaren. Originalinstrumentet är Teleflex USA alla har sagt att det ska vara 0-180 ohm givare med standard fattning (5 hålsfläns). Det som sitter är en WEMA S3-A220 rostfri givare med 1 1/4 tums gänga, givaren är 220mm lång stång ej typ trycktank (flottör flöte) och den har rätta ohmtalet 240-30! Passar direkt bara att ansluta nya kabeln till WEMA givaren och byta ut det gamla instrumentet mot 52mm Smartcraft. Skulle tro att du har lika. Jag har satt mina instrument precis som du har gjort. //Havstulpan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...