Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Brandur

Batteriplacering, styrpulpet

Rekommendera Poster

Hej

Min båt (styrpulpet 5,7m)är lite baktung så jag tänkte placera batteriet i stuvfackt i fören. Finns det risk för att batteriet tar skada vid sjö pga slag i fören?? jag har en batterilåda som skal lskydda vid ev batteriläckage.

Kablaget med tanke på spänningsfall osv har jag redan tänkt igenom och det ser inte som ett problem.

//Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har mitt batteri i fören,  för  o inte ha för mycket baktung båt.. sen har jag bensin i mitten.

Haft mitt batteri i fören i 5 år o de har funka fel fritt. så länge det är anpassat för sjö bruk så ska det inte vara några problem.  Mitt batteri står det  Marina.. o är ett gele batteri.

dock så tror jag vanliga batteri kan vara lite farligt efter som batteri vätskan åker runt runt..Inte för o skrämma dig men för mig det står en etikett på att man ska vårda det varsamt:) så våldsamma skakningar tror jag inte är så bra, på ett vanligt batteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får ju spänningsfall över ett längre kablage för startmotorn som sitter i motorn men märker du inga problem är de nog lugnt då många blysyra batterier är underhållsfria och går inte att öppna/läcka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har svårt att tänka mig att ett batteri skulle göra så mycket skillnad, på en båt som är 5.30m lång.. men har man en för tung motor kan det ju hända.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett Tudor marin batteri som tydligen skall klara av 90 graders lutning och skakningar så jag får lite på leverantören.  :)

Sen väger ju batteriet 20kilo vilket motsvarar c:a 40 kilos extra vikt i fören ifall jag skulle ha kvar batteriet i akterutrymmet.....så visst gör det skillnad när jag har en mindre människa fram i båten....

För att minimera spänningsfall så tänkte jag skarva på med 50mm2 kabel.

mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror spänningsfallet uppstår oavsett tjocklek på kablaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, spänningsfall har man alltid i kablar.

Beräkning på hur mkt mer spänningsfall jag har i kablarna jmf med idag:

Formeln är: Rå*längden / arean.    

Rå=0,0175 för koppar.

Längden 6 meter fram och tillbaka

Arean i mm2

ex. (0,0175*6)/50=0,0021 ohm

Vi antar att startmotorn dra 25A .

U=i*R   >    25*0,0021=0,0525 volt

mao, jag har då ett spänningsfall på 0,0525 volt vid 25A förbrukning.

Det borde inte ha någon praktisk betydelse men man skall aldrig säga aldrig.  :)

Mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...