Malott 0 Postad 19 Mars , 2010 Vi måste fixa järnkölen på vår träbåt och har följande plan (som vi hoppas att ni kan yttra er över - det är ju bättre att få höra att man tänker fel innan man sätter igång): Vi tänkte slipa bort gammal färg och rost först, sedan olja kölen med rå linolja och slipa en gång till i oljan, torka av ordentligt och därefter måla på järnmönja (som vi blandar själva av hematit och kokt linolja samt lite sickativ) i flera lager. Avslutningsvis bottenfärg utanpå. Bra, dåligt, andra tankar? Vi tar ödmjukt emot alla synpunkter, nybörjare som vi är! Malott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Mars , 2010 Jag vet inte hur den metoden ni tänker på fungerar i verkligheten och har heller ingen åsikt. Däremot kom jag att tänka på en metod som jag tror står i boken plastbåtsvård http://www.bokia.se/bok.html?isbn=9197009466 Gör ren kölen från rost på ett mindre område. Täck en borrmaskin eller vinkelslip med kraftig plast. Allt utom det som snurrar. och montera en stålborste på maskinen. Heltäckand kläder inklusive skyddskläder annbefalls. Blanda till lite epoxy och stryk över det renslipade området och kör över det hela med stålborsten på maskinen. Upprepa proceduren tills hela kölen är behandlad. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lizardking 7 Postad 19 Mars , 2010 Mina erfarenheter är som Tommy skriver det gäller att försegla kölen direkt när rosten är borta och det gäller att komma ner i porerna. Jag har gjort ett försök förra året motsvarande ditt förslag med linolja och en variant på slip med stålpiggar som skall motsvara sandblästring. Första säsongen har gått bra men min erfarenhet är att den alltid gör det och man blir lika besviken år 2. Den som lever får se, men jag hoppas att den här gången så funkar det. /Micke W Senast ändrad av lizardking | 20 mars 2010 | 20:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser