Tess 2 Postad 19 Mars , 2010 Hej. Funderar på att köpa en Butler ankarfällare till båten, Sea Ray Sundancer 230. Någon som har erfarenhet av Butlern och i så fall vilken storlek jag bör köpa? Båten är 23 fot o väger ca 1800 kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skrutten 0 Postad 19 Mars , 2010 Har använt en Butler i många år och den har funkat till 100%. Med en knapptryckning fälls ankaret, du tar hem det manuellt och har total koll. Det bästa av allt är att den inte drar någon ström. Storlek? det finns väl bara en storlek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 20 Mars , 2010 Har monterat en Butler åt en kompis som är mycket nöjd med sin efter två säsonger. Mitt tips är att komplettera med ankarband typ Ankarolina. Dock så är ju ankarspel ännu bättre men Butlern gör ju halva jobbet för en bråkdel av priset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 21 Mars , 2010 Den finns i 3 olika storlekar http://www.ankraprodukter.se/ Är det ingen här på forumet som har byggt en egen Butler ? Det är ju en rätt enkel pryl om man nu får tag på en elmagnet //Tomas Senast ändrad av iceman356 | 21 mars 2010 | 09:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 21 Mars , 2010 En variant! http://www.easy-kedge.com Elektromagneter hittar du på Elfa gäller bara att hitta rätt dragkraft en bra tätning samt någon som svetsar rostfritt Senast ändrad av Jimsan | 21 mars 2010 | 10:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strandad 0 Postad 21 Mars , 2010 Ska man köra på en drag- eller tryckmagnet? Hade ju varit lite roligt om man klarar att bygga en själv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 21 Mars , 2010 Butlern kör med dragmagnet som dras in vid ankarfällning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 22 Mars , 2010 Har tillverkat denna http://baylinerfan.dk/infusions/the_kroax/embed.php?url=36 Jo det började med att jag ville lösa problemet man har med att lägga till med fören då frun samtidigt skall släppa ankaret samt också hinna springa fram och hoppa i land med tampar o.s.v samt även få till en vettig och snygg förvaring av både ankare och lina istället för ankarspel. Jag ville att den som nu står och tänker hoppa iland eller gå på brygan i fören i lugn och ro ska kunna förbereda sig för detta samtidigt som föraren kan bestämma själv när/var ankaret skall släppas. Hittade några lösningar på marknaden bl.a http://www.ankraprodukter.se/ och tyckte att det skulle kunna göras bättre och snyggare samt att det krävs en extra fastsättning för ankaret under färd. Just Butler och även andra använder sig av en solenoid som har en dragande funktion och är ganska stark i sitt slutläge men svag i ändläge. Jag provade med en solenoid på den första jag byggde men var inte nöjd med resultatet p.g.a den korta rörelsen en solenoid kan uppnå och med begränsad kraft samt att jag märkte att kablarna kunde bli varma om det inte lyckades på första knapptrycket. Försökte då med en vindrutetorkarmotor med snäckväxel inbyggd i denna syrafasta plåtlåda kopplad till en ledad stång som även är fjäderbelastad. Det fungerade precis som jag hade tänkt!! Vindrutetorkarmotorn på en bil fungerar så att då man vill att den skall torka rutan en gång så kan man trycka en gång på en knapp istället för att låta den gå på intevall i olika hastigheter under en längre tid. På samma sätt har jag kopplat denna motor att när man vill fälla ankaret så trycker man på knappen som man monterat någonstans på instrumentpanelen och motorn snurrar ETT varv och återgår till utgångsläget. Det som då händer inuti kåpan är att den ledade armen som är fjäderbelastad trycker då upp bygeln som ligger bakom ankaret och ankaret glider i. Bygeln återgår till sitt ursprungsläge p.g.a att den är ihopkopplad med stången som i sin tur är kopplad till fjädern. Ankarlinan går igenom bygeln och håller ned linan för bättre och snabbare grepp av ankaret på bottnen. När man sedan kommit iland spänner man linan och gör fast. Kåpan är utformad i en lutning som gör att ankaret gott och väl glider/rullar i med den monterade plast/ankar-rullen. Man måste naturligtvis dra upp ankaret i vanlig ordning, men det kan göras inifrån båten om man så vill istället för att stå och vingla på badbryggan om man har en Ankarolina monterad på lämpligt ställe och samtidigt vevar in linan. När ankaret kommer upp så lägger sig ankaret på plats av sig självt och när det passerar den fjäderelastade bygeln på lådan så klickar bygeln ned i utgångsläge igen bakom ankaret. Ingen särskild fastsättning krävs och det är bara att åka. Fler bilder på detta finns i mitt album både på 2455:an och 3055:an. Mvh Persk 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tess 2 Postad 23 Mars , 2010 Hej o tack. Finns tydligen 4 storlekar numera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellebilder 0 Postad 14 Maj , 2010 Har precis sjösatt min båt, åker sakta mot hemmahamnen då det plötsligt smäller/klonkar till i aktern, skumt tänkte jag men jag stannade motorerna för att kolla vad det var. Döm om min förvåning när jag ser att ankaret har släppt från hållaren och jag har c:a 20 m ankarlian kvar på rullen. Fick lite panik, drog upp linan och ankaret i båten och fortsatte mot hamnen. Häromdagen var jag nere vid båte igen och ser där, ankaret har droppat igen! Har stängt av huvudströmmen men lik f-bannat ligger ankaret i vattnet. Ska detta kunna hända, har jag problem med strömmen, eller är det fel på Butlern? Ska ut imorgon törs inte lita på min Butler utan jag tar det säkra före det osäkra och tar upp ankaret i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tess 2 Postad 17 Maj , 2010 Det där låter inget vidare. Låter som ett elfel eller fel på magneten. Har själv precis installerat Butlern (se bild). Två seriekopplade tryckknappar bredvid varandra på instrumentbrädan så att man inte av misstag kan trycka på knappen. Ganska nöjd med monteringen. Använder ett 10 kgs plättankare. Har inte hunnit prova ännu, mer än på land där det funkar utmärkt. Egentligen ska det ju inte behövas, men kommer också att låsa fast ankaret med spännband el liknande när det inte ska användas, vid gång framförallt. Mer för att det inte ska hoppa omkring i hållaren och så slipper man ju ofrivilliga släpp om man drabbas av liknande problem som du. Senast ändrad av Tess | 17 maj 2010 | 11:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 17 Maj , 2010 Då och då så finns ankralätt på blocket, en snillrik uppfinning som av någon anledning gått i graven (kan inte någon köpa patentet och återuppta tillverkningen?) En båtklubbskompis har en sådan och den fungerar verkligen toppen utan el. Googla på ankralätt så kommer det upp en filmsnutt från youtube. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 17 Maj , 2010 Det är klart man måste låsa ankaret under färd! Skulle aldrig våga lita på elektroniken i Butlern. Kan gå hur illa som helst! Antar att du menar denna Terra Jag tycker själv att den ser vansinnigt klumpig ut med sin utstående konstruktion. Gissar dessutom att priset inte var långt ifrån ett ankarspel och då faller det ju (frifaller kanske haha) direkt. Nä det blev en Ankarolina för mig iår med 56 meter band. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 21 Maj , 2017 (redigerade) Då och då så finns ankralätt på blocket, en snillrik uppfinning som av någon anledning gått i graven (kan inte någon köpa patentet och återuppta tillverkningen?) En båtklubbskompis har en sådan och den fungerar verkligen toppen utan el. Googla på ankralätt så kommer det upp en filmsnutt från youtube. Fick bytt till mig en sån idag. Ett manuellt ankarspel med en skotvinsch som kraftfördelare. Mycket praktiskt när man har liten båt och dåligt med ström till ett eldrivet dito.Hänges över akterpushpit och med en bromslina kan man styra över hur mycket lina som ska ut. Som sagt, mycket praktiskt speciellt med trasiga axlar i en svag kropp. https://m.youtube.com/watch?v=lKv3xkHMvAg Redigerad 21 Maj , 2017 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser