gockemannen 0 Postad 18 Mars , 2010 Mest Ah för pengarna...var handla? Gärna batterier som håller längre än en sommar. Två förbrukning och ett start. Tacksam för svar. Mvh GockeMannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 18 Mars , 2010 Jag använder Biltemas SMF-batterier. Har gjort det i snart fyra år. Jag litar tillräckligt på dem för att våga segla iväg med sikte på Västindien T o R. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 19 Mars , 2010 Du skall absolut kolla upp var någonstans det är mest omsättning på batterier, och handla där så du får så nyproducerade batterier som möjligt, jag var inne och mätte på en av de största båttillbehörsaffärerna i veckan, och deras batterier visade mellan 12,2 och 12,4 volt, om dom har stått så hela vinterna så gör man ett dåligt köp. Skall själv byta banken nu i veckan och går till den butiken som har strörsta omsättningen här i Göteborg, dom tar in ett antal apllar varje vecka direkt från tillverkaren. Kolla innan du handlar så har du batterier som håller länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 19 Mars , 2010 Köpt mina på TH Pettersson i GBG.. dom har stor rullians på batterier där så där har du inga gamla grejer bra priser också :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Mars , 2010 En batterileverantör som hanterar sina batterier så dåligt säger ändå till kunden som kommer in och vill reklamera ett batter, då har du inte underhållsladdat batteriet, då går det så där. Man ska ladda när spänningen sjunkit under 12,6 V, det vet ju alla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 19 Mars , 2010 Precis det företaget jag menade, dom har störst omsättning i Götet och tar batterierna direkt från fabrik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 19 Mars , 2010 Enligt Tudors hemsida skall ett batteri underhålladdas när spänningen sjunkit till 12,4 Volt, men det vet ju alla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 19 Mars , 2010 Funderar på att köpa nya deep-cycle truckbatterier till våren. 2 st 6V 210 Ah. Jag tror det är sådana som satt i när jag köpte båten. Härifrån: http://partsmart.e-butik.se/ Smart ide?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wicke909 0 Postad 20 Mars , 2010 Fritidsbatterierna är prisvärda och bra, förutsatt att laddningen funkar som den ska Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 22 Mars , 2010 Min erfarenhet är (tyvärr) att det är som det alltid är, vill man har bra grejer som håller länge då gäller det att betala för välkända fabrikat på ett ställe som säljer mycket och sköta om dem (hålla dem toppladdade med en bra laddare). Jag köpte Deka AGM på Batterilagret, Intimmidator 55Ah som startbatteri (vevar igång mina diesel 6:or som ingenting) och Deka förbrukning 2x6V 178Ah till förbrukarbanken, dyrt men väldigt bra hittills. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tempest 1 Postad 22 Mars , 2010 Hej, Hur fungerar det med laddningen då du har två 6 V batterier. Jag antar att du har seriekopplat dessa för att då få 12 V. Fungerar det som vanligt med laddningen, eller måste detta göras om? Kanske en dum fråga men ändå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 Mars , 2010 Två 6V batterier seriekopplade fungerar som ett 12V. Bara ladda på som vanligt. Det blir bara lite mindre kg att lyfta ur/i båten i taget. Ett stort 210 Ah 12V väger ungefäre dubbelt mot ett 6V 210 Ah. (Egentligen består ett 12V batteri internt av 6 st seriekopplade 2V batterier.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
luftvapnet 1 Postad 22 Mars , 2010 Köpte mina TROJAN på Nordic Battery (www.nordicbattery.se). Tog dessa efter att ha kollat runt på olika långseglares hemsidor. Vi vill gärna ligga i naturhamn så mycket som möjligt, vilket har funkat bra med dessa batterier och en batterimonitor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 Mars , 2010 TH Pettersson i Mölndal säljer just idag Tudor Nautica 80AH för 700:- bara idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MD47 0 Postad 25 Mars , 2010 Hej, Vill bara dela med mig av mina erfarenheter av billigare batterier. På företaget jag jobbar på så har vi blivit tvungna att byta ut batterierna på några bilar då dessa börjat ge upp pga ålder. Då det tydligen skulle ta tid att få fram just de batterier vi skulle ha eftersom våra modeller va slut på lagret så blev det några besök på Biltema. Frid och fröjd men sen kom kylan.....Batterierna blev svaga och orkade inte vid flertalet tillfällen få igång bilarna efter natten. Jag stod och handlastade arbetsbilen med varningsblinkersena igång vid ett tillfälle i fjuttiga 6-7minuter och efter det så gick inte bilen att starta pga att batteriet va urladdat. Vid 10-15 minusgrader orkade inte ens batteriet hålla sig vaket när jag körde den el-hydrauliska kranen (rörde knappt spakarna!) trots att motorn va igång! Generatorn va det inge fel på. Vi tröttnade totalt och inhandlade Global och Varta batterier till bilarna och sen dess har allt funkat problemfritt, detta trots -25 grader! Det finns även ett batteri som heter Heavy Duty som olyckligtvis hamnade i lastmaskinen och traktorgrävaren för 2-3 år sen (man trodde ju på försäljaren!). Kort kan jag säga att det blev både reklammationer och en jädrans massa skarvkabeldragningar under vintern och laddaren fick jobba mycket. Kort sagt: Visst kan vi ha drabbats av en jädrans massa måndagsexemplar, men nu blir det enbart kända märkesbatterier i vagnparken (och i båten). OBS!!! Detta är dock inget gnäll om att allt billigt på t.ex. Biltema, Jula, Rusta och dylikt skulle vara dynga för det är det inte, men vissa saker håller helt enkelt måttet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser