mumintrollet 0 Postad 18 Mars , 2010 P Hej Jag har köpt en POP 16:2 och idag när jag gick runt båten och synade den nogrant så såg jag att den hade silikonats runt kölfästet på utsidan. På ett ställe fanns en aning till rost i färgen. Skall man silikona där eller har den läckt tänker jag nu. Innuti under durken ser det ok ut förutom att botten stockarna eller vad man skall kalla dem är fuktiga. Men ingen missfärgning på golvet runt om. Sen undrar jag om det är någon som haft en pop 16 och har lite komentarer om hur den är... jag är ganska ovan vid segling men har dock gått en kurs i segling. Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 18 Mars , 2010 Eftersom plast och järn rör sig olika brukar man ha en mjukfog i skarven mellan köl och skrov, men inte av silikon, utan av en massa typ Sikaflex eller liknande. Kommentarer om PoP 16:2 finns här, http://www.sailguide.com/batfakta/comments.php?id=1088 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 18 Mars , 2010 En aning till rost är det alltid på järnkölar och inget att oroa sig över. Vi målade över det med bottenfärgen på vårarna. Man kan slipa ren kölen och lägga på epoxi tex för att få ett vattentätt skickt men det ska du inte bry dig om nu tycker jag. Släng henne i sjön och segla en säsong så får du se om/vad som kan behöva göras åt din båt till nästa år. Du har hittat en toppenhobby. Ha det riktigt kul i sommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mumintrollet 0 Postad 18 Mars , 2010 Hej Tack för de trevliga svaren. Ja det skall verkligen bli kul att segla denna trevliga båt. Ha det gott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eirisch 1 Postad 18 Mars , 2010 Moi! Vi har seglat pop 16 i några somrar (båten med det associerande tecknet i seglet...) Härlig båt där proppar till självlänsen är enda men ändå bästa investeringen! Sen är det bara att tuta och köra. Vi seglade 7 pers i några timmar en sommar. 5 vuxna i sittbrunnen och två barn på däck... kryssandes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tiger51 0 Postad 18 Mars , 2010 OCH DEN FLÖT? Jädrar , segla den bra då eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Mars , 2010 Jag får alltid en släng av nostalgi när PoP16 nämns. Min första egna båt var just en sån. Visserligen i plyfa, som jag byggde hemma i min morfars garage två år före höststormen 1969 http://thallatha.blogspot.com/2009/12/pop-16-1967-1969_23.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eirisch 1 Postad 19 Mars , 2010 Det var blött, men den flöt! Jag minns att det tog en faslig tid att ta sig in i hamnen i Oskarshamn... Detta var den klassiskt blekröda popen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 23 Mars , 2010 Min första ruffade båt var en Pop 16:2. Ensamseglade den från Göteborg ner till Skåne. Den kräver lite vind för att få fart, och motor för att gå mot vinden. Men annars är det en mysig båt, den ser ju förvånandsvärt bra ut och rymmer tre personer (slanka) på bänk i sittbrunnen. Jag målade min inredning vit, titta gärna på bilderna i min sjöbod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Mars , 2010 Hej Dava Det var kul att höra av dig. Vi samtalade lite över nåt av våra forum inför och under din seglats med Pop 16. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser