Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
matsstrand

Vad är skillnaden på olika toa-stolar?

Rekommendera Poster

Jag funderar på att byta ut vår toa i båten.
Har tittat på lite olika märken av elektriska stolar. Man kan ju inte komma ifrån att Biltemas är precis halva priset jämfört med en Jabsco tex. Är det någon av alla på Maringuid experter som kan ge en saklig förklaring på skillnader som man bör tänka på vid ett köp, hållbarhet, användarvänlighet, osv.
Hur är det med elektrisk stol i en segelbåt? Den drar ju rätt mycket ström den korta stund den är igång? Biltema vill ju att det skall vara 6-10 mm2 kablar beroende på avstånd till batterierna.

/Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reservdelshållningen är en väsentlig skillnad mellan kända och okända märken på toaletter. När någon packning torkat efter 3-4 år så är det bra att enkelt få tag på en ny för att åtgärda problemet

På elektriska toaletter brukar även ljudnivån skilja de billiga från de dyra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, Biltema:s har jag själv (satt i båten när jag köpte den 2006-08-03) och tycker den fungerat hyffsat.

Enda problemet jag haft har med min varit att pumpen/kvarnen/motorn varit förbaskat svårstartad vid knapptryckning efter flera månaders stillaliggande (lämnar båten i augusti, ska använda den i november).

Verkar som att impellern torkar fast eller nåt..för det brukar släppa om jag pytsar in lite vatten i (u-böjen/vacumventilen/tilloppet) manuellt, sen startar den direkt vid varje knapptryck.

Reservdelar till den är nog inget större problem, finns väl egentligen bara bara en slitdetalj och det ä just r impellern till spolvatten-in.

Sett till hur många varv den roterar på en sommar så håller den för evigt (ok, efter 10 år eller så kanske den pumpar liite sämre..men det kompenserar man enkelt med liiite längre spoltid) .

Senast ändrad av Gunnar_ | 18 mars 2010 | 21:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inga synpunkter på olika märken. Men varför elektrisk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En av fördelarna med elektrisk borde ju vara kvarnen som mal sönder toapapper (mm...) så att det minskar risken för stopp i tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis Peter, det är en av tankarna. Sedan känns det ocksä lättare när man har icke vana i båten (bara att trycka på knappen).
Är det stor skillnad i ljudnivå på olika märken?

/Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir finfördelat även i en vanlig toalett. Pumpen krossar grejorna. Efter en liten stund i tanken är även det som undgått krossning pulveriserat. Där finns aldrig några stora bitar som skvalpar runt inne i tanken. Jag har bara varit med om stopp en gång och det var i slangen och berodde på att någon Skäms hade råkat kasta en våtserviett i toaletten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte själv en Biltema toalett förra året och den har läkt som ett såll i pumphuset. Pumphuset sprack efter en vecka in på semestern och det var ju lagom kul att skruva ner alltsammans och åka till närmsta varuhus! Jag tog pengarna tillbaka och köpte en Jabsco toalettt och den fungerar helt klanderfritt. Kvalitetsskillnaden märks bara du håller produkten i handen. I detta fallet är det nog bra att satsa på lite bättre kvalitet

Good luck

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den billigare varianten (kopia på Jabsco) som bla finns hos Erlandssons, heter typ Matromarine eller dylikt sitter i min båt. När jag köpte båten så läckte den i toasockeln, kan bero på att förra ägaren var slarvig med konservering. Han betalade en ny likadan. Året efter började den nya läcka mitt i säsongen, samma sak igen dvs spricka i sockeln. Tror att det beror på för klen plast i sockeln, vilket butiken kanske höll med om, 2009års modell var iaf lite kraftigare!

Hade med facit i hand satsat på en dyrare toa, typ Jabsco som inte sparat in på godset istället för att meka med en begagnad toa varje år.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, men toapapperet krossas inte i en vanlig pump. Har man otur eller har med ovana personer att göra kan det lätt bli stopp.

Vill bara säga att jag inte förespråkar eltoa - jag gillar att ha så lite elprylar och så enkla konstruktioner som möjligt på en båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet att många tycker det är äckligt men brukar inte kasta toapapper i vår manuella Jabascotoalett för säkerhets skull. Har i ett skåp en lockförsedd lite hink med plastpåsar typ hundbajspåse som slängs när vi kommer någonstans där det går.

Manuell tog vi för att vi hört hur våra båtkompisart el-toaletter av olika märken låter och för att vi inte  vill stå där utan att kunna gå på toa för att vi inte får el. På en manuell är det i alla fall bara mekaniska delar som kan fela.

Ljudnivån på vissa toaletter är jättehög och vi skulle garantera väcka varandra på nätterna med en eltoa.

Men våra kompisar  med eltoor verkar gilla dom. Enkelt att slippa dra i ett handtag. Själv tycker jag det är oerhört enkelt att dra i handtaget - 4 drag kiss ut - 4 drag vatten in - 4 drag skölj rent, klart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp cellstoff, finns att beställa på apoteket.  Det löser upp sig väldigt fort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns mig veterligen bara ett märke som det aldrig pratas illa om. Lavac.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har använt vanligt toapapper i alla tider och aldrig haft några problem med stopp eller något annat, föredrar Jabsco toalett, stabil samt beprövad funktion. En stor nackdel med många billiga el toaletter är både ljudnivån samt att man ej kan reglera spolmängden vatten, detta medför att septin fylls onödigt fort. 

Senast ändrad av Janne1 | 21 mars 2010 | 21:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Fler som haft problem med Matromarin?

De rear några på Erlandsson just nu. Undrar om det är den tjockare sorten i så fall.

Någon med erfarenhet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kalman!

Erlandssons har alltid bra pris på den toan, när jag fick en ny fot förra sommaren så sa dom att den var uppgraderad iaf. Slå dom en signal o fråga vettja!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lavac har en väldigt enkel och genial konstruktion vilket gör att det knappt krävs någon service eller reservdelar. Den är väldigt populär bland långseglare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...