Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Bobba

Biltemas trycktank - någon som testat?

Rekommendera Poster

Hej! Har ju vart mycket snack om kvaliteten på Biltemas grejor och min erfarenhet är som många andras. Vissa saker är verkligen junk - andra helt okej. Nu är jag i behov av en ny tank till jollen och har sett att Biltema har en som passar storleksmässigt... Någon som har erfarenhet av Biltems trycktankar? Tack på förhand! Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv ingen erfarenhet, men har en bekant som kört med Biltemas trycktank ett tag nu, och han är helnöjd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tomas

Biltema säljer inga trycktankar, bränsletank heter det. Trycktank är en historisk konstruktion som inte har använts på många år. Har en Biltema bränsletank som funkar bra, slangen däremot torkar ut och spricker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era inlägg. Slangen får jag väl flytta över från nuvarande trycktank ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jofa

Har haft en sån tank i snart tre år, och den har fungerat utmärkt. Det enda jag kan anmärka på är att jag bytte slangnippeln som sitter monterad, till en koppling som passar Yamaha. Och den kopplingen (oxå köpt på Biltema) kärvar som sjutton.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gunnar Jansson

Köp inte skrotet. Använder man sin bränsletank ofta. Satsa på att leta upp en i plåt. Plast är en styggelse som bränsletank. När bensinen expanderar av värmen blir den som en uppblåst ballong. Oftast börjar den då att läcka. Biltemas produkter är till 70 % en ren katastrof. Bara vissa produkter som är användbara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har själv biltemas tank.. fungerar utmräkt.. Har en liten fråga till gunnar och det är hur han lyckas få en plasttank så uppblåst som han beskriver.. Men har väl trotsallt luftningen öppen.. brukar vara svårt att få motorn att gå bra annars.. o för det andra så är det jue dumt att placera tanken i solen.. Sen den en aning kaxiga attityden från nån annan som skrivit att det inte kalas trycktank så hör av dej till biltema om det.. för det står nämligen trycktank i katalogen.. MVH Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Yamaha orginaltank, som av misstag hamnade i solen i somras. Den svällde oxå upp som en ballong, men återtog sin form när jag öppnade luftskruven och ingenting har hänt med den efter det. Är inte alla de här bränsletankarna ganska lika varann oavsett vem som säljer dom och vad det står för firmamärke på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara för att ett företag skriver en sak så betyder det att det är rätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tomas

Jag skrev att Biltema inte säljer trycktankar (om man nu inte räknar tankarna som sitter på kompressorerna). Vad det sen står i katalogen är annan sak, på deras hemsida finns inte ordet trycktank alls. De säljer bränsletankar. Trycktank är en historisk konstruktion som användes innan man hade fungerande bränslepumpar. Den kaxiga attityden får ni ta, det är lättare att väcka debatt då angående felaktiga benämningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kaxighet är kul. Semantik är förresten också kul. I det militära (där man fullständigt frossar i terminologisk knappologi) heter det absolut inte bränsletank i detta sammanhang. Bränsle förbränner man för att skapa värme. För att framdriva fordon, fartyg eller flygplan använder man drivmedel. Således talar man om drivmedelstankar. :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tomas

Om man använder fast bränsle, t.ex. kol, för framdrivning heter det då också drivmedelstank? Antar att militären har nån spetsfundighet för det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ronnie

Att folk ens orkar bry sig om dessa petitesser såsom benämningar på saker huvudsaken är väl att man fattar vad det gäller eller??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker också det är lite fånigt. Visst, det heter inte trycktank men vad säger man normalt? -Älskling, skickar du drivmedelstanken innehållande icke trycksatt bensin medelst 1% tvåtaktsolja till jollen? :lol: Tack för svaren! Vill ha en i plast efterssom den jag har i plåt är så gott som förglös nu samt har vassa kanter som gör fula märken i jollen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojoj... det var inte meningen att mitt lilla inlägg skulle tas seriöst. Svårt med ironi och humor i skriftlig form... Det där med drivmedel kontra bränsle var menat som en illustration till hur fånigt det blir när man är låst vid terminologi. Vi hade för ett tag sedan här i forumet en animerad diskussion om begreppen angöra respektive lägga till... Det kan man orda länge om, var så säkra! Håller helt med - skit samma vad man säger, bara folk begriper vad man menar. :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag insåg ironin och tyckte jag fick till en hyfsad kontring... ;-) Summa-kardemumma: Jag kommer testa en Biltematank och köra med de slangarna jag har. Man ska kramas i trafiken - och på nätet också :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bensin brinner

du skulle inte kunna tänka dig att kosta på dig nya slangar....?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Brööl

Jonas o Mark...nu är det bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gunnar Jansson

Fram till 50-talets slut fanns det trycktankar. Var en konstruktion som byggde på just att få ett tryck så att bränslet orkade upp till motorn. Idag ser den konstruktionen komisk ut. En plastdunk vad det må gälla. Mår inte bra att vistas i värmen. Och i en bil under längre tids resa är alltså inte värst bra. Om nu luftningen är öppen som undertecknad skrev. Ja då är han väl en fara i trafiken med bensinågor inhalerade i skallen. En plåttank klarar ett tryck mycket bättre och är mer tålig. Plast är billigt. Därför får vi skrotet på köpet. Bara kolla vad en plåttank kostar kontra en plasttank. Och då menar jag orginal. MVH Gunnnar J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

He he.. blev en rackarns fart på snacket nu.. Jodå jag vet mycket väl att det inte är riktigt trycktankar osm biltema säljer.. det jag menade var att det kanske inte är så lätt för någon som inte är så påläst att veta och då när det står trycktank i katalogen är det kanske förståligt att han skrev det.. Va så jag menade.. Men som tur är kom nya biltemakatalogen idag och där stod det bränsletank.. Jodå visst är det kul med lite kaxighet.. men tycker den är onödig när det går ut på att försöka verka bäst på benämningar o så vidare.. syftet är att få hjälp och att förstå avrandra.. inte tracka ne rpå varandra.. Skojig debatt om en bränsletank =) Tack o hej..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kört med Clas Ohlsons plasttank hela sommaren och det fungerar alldeles utmärkt (om man kommer ihåg att öppna luftskruven ;-) ). Den kostade 198:- om jag inte minns fel. Ska man ha slang och blåsa och lite rostfria slangklämmor oxå så slutar kalaset på ca 350:-. Billigt, tyckte åtminstone jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst trycktank

Kom inte alla ifrån ämnet lite. Jag har haft biltemas tank i ett par år. Den har fungerat bra. Har även en plasttank Hulk från båttillbehörsfirma. Den var däremot inte bra. Trots att den var mycket nyare. Där finns en nivåmätare som släpper och det medför att du har ett hål i tanken på 2cm i diameter. Känns inte bra. Du kan lugnt köpa biltemas tank. Var däremot observant när du plockar en slangkopling. Det är en limmad plasthistoria. Den första jag fick gick i delar när jag öppnade paketet.Säkrast är naturligtvis att ha så få koplingar som möjligt. Slangklämma! Själv tycker jag om plasten. Lättare att hålla ren, slipper kondensproblem med rost som följd. Plåten rostar i fogen om den får stå i slagvatten. Men glöm inte att luftningskranen bör vara öppen. Det är en naturlig del av båtliv. Ungefär som att ta på sig flytväst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Summan av detta verkar vara att Biltemas tank är en jättebra konstruktion. Alla som har provat den säger att den är jättebra, Alla som säger att det är skräp har aldrig ens provat (hur man då kan påstå att det är skräp fattar jag inte) Sen fattar jag inte heller hur man kan säga att det är priset som avgör vad som är bra eller inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Björn

Köpte en för att ha som reserv till min Evinrude, ville ha en reservdunk som jag inte behövde fylla över från vid bensinstopp. Nu använder jag i stort sett bara biltematanken då den är så mycket bekvämare att bära på än originalet som skär in i handen. Tanken funkar utmärkt och är nog det mest prisvärda köpet. Tänker köpa en större med en likadan tankadapter och pensionera den gamla plåttanken. Till den köper jag också det extra tanklocket med inbyggd mätare. Köpte inte slangen på Biltema så jag kan inte säga något om den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst tomas

Har en tank som jag köpte från biltema. Jag tycker många grejor där är bra men min tank har jag slutat använda. Den läckte både vid påfyllningen ( bytte packning ) och vid slanganslutningen, plastgänga, när det blev lite övertryck i tanken.Det räckte med att man bar tanken till båten, man har ju inte luftskruven öppen då. Jag har provat andra plasttankar utan dessa problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !! jag har en tank från Biltema till min ryds 510gt den har fungerat helt felfritt hela denna sommar,.,. Hälsningar Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gammal tråd men ändå.

Har kollat på biltemsa tank ett tag nu. En sak förstår jag inte? Min org anslutning på plåttanken är ett slags T som man trycker in och vrider om men på biltemas tank så verkar det som om man får ansluta slangen med en slangklämma stämmer det????

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, det stämmer! Du får helt sonika kapa av slangkopplingen och trä över slangen med slangklämma. Vill du ha en lösning där du lätt vill kunna ta ur tanken utan att skruva och mecka, kan du köpa en hona-koppling som du sätter på en kort slangstump och fäster i tanken. Det gjorde jag.Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla som har provat den säger att den är bra..
Skulle inte tro det..! Jag skulle kunna citera många jag känner som har provat dessa tankar men citerar endast mig själv från en annan tråd då vi är av samma uppfattning..:

Visst fungerar det med en av Biltemas tankar.. har själv en.
Men den läcker som ett såll från slangkopplingar och dylikt! Tätningskorken i skruvlocket gick sönder på ett par veckor. Har bensin i bagaget varje gång jag tankar upp BT-tanken, vilket stinker i ett par veckor efteråt.. vilket innebär en ständig bensinlukt då jag försöker vara ute så mycket som möjligt med båten. Slangen med blåsan är stel och svårböjlig.

Så om du inte har några större krav och inte bryr dig om bensinlukt så är detta ett kap..! 8.gif
Annars skulle jag köpa något mer med kvalitet, något jag kommer att görar nästa gång.

När det gäller priset så avgörs det oftast av vad produkten är gjord av för material, framställningskostnader, giriga mellanhänder och efterfrågan. Och självklart blir en produkt som är gjord i bättre/hållbarare material dyrare, det säger sig självt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...