Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
wahlis

Släta till ett klinkat skrov på insidan

Rekommendera Poster

Hej,
Har en snipa med klinkat skrov vilket är väldigt snyggt på utsidan men på insidan skapar detta lite problem när man vill sätta upp ny skrovbeklädnad. Vill helst sätta upp denna på ett slätt underlag så att man får en mjukare yta, ett alternativ är väl att plasta insidan tills man får bort klinkningen, finns det några andra bra och hållbara förslag? Är det någon som gjort något liknande arbete? Misstänker också att man bör jobba med lätta matrial som att man inte påverkar vikten i båten för mycket.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klinkat skrov får mig att tänka på trä. Och är det ett träskrov som är klinkat så förstör du en hel del om du plastar eller fyller upp ifrån insidan.  Då trät rör sig en del i klinkade båtar samt så finns risken att du får något emellan borden som kommer resultera i sprängning vid svällning vid sjösättning.

Är det däremot ett plastskrov som är av den formen så ser jag inga fäller förutom just vikten som du själv tog upp. Där må du nog räkna lite på hur mycket extra det kan bli och klura lite därifrån.

mvh

Makke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter dyrt, jobigt, tungt mm. att plasta igen klinken.

Jag skulle nog välja att limma fast träklossar på lämpliga ställen som man sedan skuvar fast tunn plywood i. Då får du ett jämt underlag att limma klädsel på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då kan man ju isolera lite emellan också, typ med liggunderlag eller nått.

Ev.så kan man väl spackla med nått.

/andreas

Senast ändrad av guzzlon | 18 mars 2010 | 15:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...