Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Propipe

Flipper 620, Uttern 6200 eller Ryds 695 family???

Rekommendera Poster

Hej.

Såhär på vårkanten är det dags att byta båt då jag och min sambo sålde våran 5.20 HT-båt i höstas. Nu med småbarn behöver vi mer plats än vad vår 520 kunde erbjuda. Nu till frågan, vad ska man välja?

Har tittat på flera Flipper 620 och tycker att planlösningen passar oss perfekt. Den är betydligt större (känns det som) än våran gamla båt. Det vi gillar med Flippern är att man kan stänga till om kojerna längst fram. Det passar bra när barn ska sova och vuxna vill sitta uppe en stund till. Det finns ett litet kök och matplats för 4. Vettig bränsleförbrukning med 4-takt alt. direktinsprutad 2-takt.
Nackdelen med Flipper 620 är att den är relativt stötig när det går vågor. Detta vår ganska störande på vår gamla båt. Skrovet ska tydligen vara bättre på Flipper 620 C men hur stor skillnad är det? Har provat en gammal 620 utanför Norrtälje och då stötte det en hel del. Har testat en 620C i Sollentuna på spegelblankt vatten så jag kan inte riktigt jämföra dessa två. Någon som provat båda under liknanade förhållanden? Vad är skillnaden i bottenvinkel?

Ett alternativ till 620 är Uttern 6200 CC. Påminner om flippern men ska tydligen gå bättre i sjön. Har inte provkört någon och tar gladeligen emot synpunkter från dom som har gjort det. Fördelar och nackdelar jämfört med flippern? Bottenvinkel på Uttern? Bensinförbrukning?

Ett tredje alternativ som vi kikat på är Ryds 695 Family (bottenvinkel 19 grader).
I mina ögon en snygg och rymlig båt som även har separat toa. TUNGT argument när man har småbarn. Nackdelen med Rydsen är att det inte finns så många och att den kostar dubbelt så mycket som en gammal flipper 620 samt att bensinförbrukningen är betydligt högre (1,1-1,4l/distans enligt uppgift).

Tar gärna emot tankar och synpunkter på ovanstående båtar. Förslag på andra båtar är också relevant men med följande kriterier:

- Mellan 6-7,5 meter
- 4 Kojplatser
- Kök med matplats för minst 4
- Toalett (helst separat men porta-potti funkar)
- Att man kan stänga till förpiken
- Vettiga sjöegenskaper för Stockholms skärgård.
- Utombordare (4-takt eller direktinsprutad 2-takt)
- Förbukningen bör ej överskrida 1,2-1,3l/distans (Mao inte intresserad av Sea Ray med V8)
- Trailerbar

Båten kommer ska användas i Stockholms skärgård på helg och långhelg (3-4 nätter).

Tacksam för tankar, idéer och förslag.



Senast ändrad av Propipe | 18 mars 2010 | 10:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Propipe!

Jag kör den nyare Flipper 620 C. Kör man på som vanligt är även den rejält stötig i krabbsjö. Möjligen är förskeppet lite vassare. Den tar i alla fall sjön mjukt och fint när man kör på nosen i lite lägre planingsfart med intrimmad motor och trimplan nere. Även om det inte är lika bränsleekonomiskt.

Faktum kvarstår dock: som inomskärsbåt är den riktigt trevlig och ekonomisk. Som racer på stökiga fjärdar är den inte kul.

Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Suckan.

Har du kört gamla 620 och märkte du någon skillnad?
Vad har du för motor och förbrukning på din 620 C?

Någon som har en Ryds eller Uttern med lite input?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kört någon äldre 620, så jag kan inte jämföra sjöegenskaperna tyvärr.

Jag har en Suzuki DF140 på akterspegeln och den drar ungefär 0,8 l/NM vid marsch. Innan jag bytte till Suzukin satt en 2-T Yamaha 140 på och den drog ungefär 1,4 l/NM. För 620C räcker det egentligen med 115 hk, men jag föredrar att ha båten lite övermotoriserad... Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en Flipper 700 istället. Samma pris som en 620. Ioch för sig samma stötiga gång men du får en båt utan planingströskel. Går det sjö kör i 12 knop så går det bra. Du får en toalett. Den drar ca 1.2-1.3 l/nm. Du får en riktigt aktersoffa. Innombordaren ger dig enkla möjliheter till varmvatten och bra batteribank. Sen en riktig badbrygga när du slipper gräddvispen där bak. Trailbarheten är väl lite svårare kanske. 20 km/h är inga problem men 80 kräver nog E kort. Kommande EU regler kanske ändrar på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade först på Flipper 700 men tyckte att Ryds 695 var bättre. Själv föredrar jag utombordare. Servicen trycker jag är enklare och jag vill gärna ha en modern motor. Det är ganska lätt att byta en utombordare till en modern 4-takt. Ett motorbyte i en Flipper 700 är både dyrt och inget jag skulle göra själv. Sen kan man ju alltid diskutera hur användbar toaletten i en 700 egentligen är. För oss passar nog en 620 bättre.

Läser runt på diverse forum om 620 och hur stor skillnaden mellan 620 och 620 C egentligen är. Har även pratat med båtmäklare (som säljer både 620 och 620C) och den personen tyckte inte att skillnaden mellan skroven var så stor. Nackdelen är att en 620C kostar mellan 150-200´ 000 INNAN ett motorbyte. En äldre 620 kostar 150-180´ 000 efter ett motorbyte. Anledningen till att jag vill ha en nyare motor är dels driftsäkerhet (hos en nyare motor, vet att det diskuteras häftigt angående driftsäkerhet hos 4-takt vs. 2-takt) men även miljö och bensinförbrukning.

Eftersom Ryds 695 Family är så pass ovanlig är kanske den stora frågan: Uttern 6200 CC eller Flipper 620?  Ska man satsa på 620 eller 620C? Mer input från ägare och gärna från dom som testat båda modellerna.



Senast ändrad av Propipe | 20 mars 2010 | 13:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tittat något på Uttern 6300? Har själv också funderat lite kring dessa båtar...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, vi har tittat på några Uttern 6300 men inte provkört någon. Efter en artickel i Praktiskt båtägende verkade Uttern 6300 vara ett alternativ men den båten gick bort efter vi tittat på den. Soffa i aktern mm kändes bra men det var så jä¤#a bökigt att fälla bordet för att så solsäng/extra bäddar etc. Ganska gott om plats men båten känns mörk och gammal. Trä är mysigt och ger en ombonad känsla men lagom är bäst. Sen var dynor etc. slitet i de som vi tittat på. Jag gillar inte klinkat skrov bla. pga att vårpoleringen tar mycket längre tid men även för att det känns gammalt. Sen hjälper det inte att man ser samma båt på blocket år efter år även fast dynor och motor är bytt. Överpris eller mindre bra båt?

Sen är det ju som alltid med smaken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske lite of topic nu men varför säger alla det är lättare att serva en utombordare?  Byta stift, olja och oljefilter är busenkelt min inombordare. Hur gör man på en utombordare? (Går väl bara på land). Livslängden på en inombordare är oxå betydlgt längre speciellt om man kyler med sötvatten (- för u-bordare). Att sätta det tyngsta man har längst bak är inte så smart för viktfördelningen heller. Lite dyra kanske men en dieselmotor är som gjord att driva en båt. Diesel utombordare  :-0

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer, ganska mycket of topic...  Det finns andra trådar att diskutera innombordare vs. utombordare, 2-takt vs. 4-takt etc...

Jag skrev tidigare att jag vill ha en modern motor. I prisklassen som vi pratar om skulle jag vilja påstå att det inte finns båtar med nya innombordare. Sen är det så att det man kan och har gjort tidigare oftast är lätt. Jag har servat utombordare förut och därmed tycker jag att det är lättare. Jag har aldrig servat en utombordare. MEN det som är HUVUDARGUMENTET för utombordare är att ingen av ovanstående båtar har innombordare (ja, jag vet att det finns ett fåtal 620 med innombordare men dom är inte så många...)

Tillbaka till topic nu om jag får be. Någon som testat Uttern 6200 CC.

Pratade med en kille som har en Uttern. Han sa att Uttern passade bättre som familje/campingbåt och att flippern passade bättre som köra fort båt.
I mina öron låter det ganska konstigt. Flippern är ju känd att stampa duktigt i sjön. Ingen båt jag skulle vilja köra i 40 knop. Utterna som ska gå bättre i sjön borde alltså, enligt mig, vara en bättre båt än flippern att köra fort med. Det kan iofs vara så att flippern är mer lättdriven och därför är lättare (kräver mindre motor) att köra fort med.
Jag tror dock att personen i fråga sålde in sin egen båt då han visste att jag och mins sambo sökte en båt för 3-4 dagars camping i skärgården.

Input anyone?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Propipe!

Påståendet att Flipper skulle vara mer racer är nog baserat på begreppsförvirring. Flipper har ett antal modeller byggda för högfart. 620/620C är inte en av dem. Jag har själv upplevt att folk blandar ihop Flipper 620 med Flipper 640 – en HT som har ett helt annat skrov och med toppfart uppemot 50 knop.

Utan att vara expert skulle jag vilja påstå att de flesta flatbottnade (lättdrivna=bränsleekonomiska) campingbåtar/kompakta familjebåtar i 6-metersklassen går mer eller mindre stötigt och överplanar vid en fysisk gräns någonstans runt 30 knop, oavsett motor.

Rätta mig gärna om jag har fel någon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6200:an har iallafall för mig funkat klockrent som familje båt (2 2)  Ligger ute ca 1 vecka, sen brukar det vara dags att bunkra vatten etc.

Har man mindre barn så är den djupa sittbrunnen praktisk, men för oss vuxna är den lite jobbig eftersom man sitter och sträcker på nacken hela tiden för att se ut.

Luckan i fören är grymt praktisk, används hela tiden.

Går att stå på ganska så bra i alla väder, inget värsting skrov men absolut fullt godkänt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det där var en bra sammanfattning av dig.

Är väl också lite därför jag inte riktigt uppskattar de uppräknade båttyperna. Sedan är det väl också så att det skapas en rad myter.

Visst är en plattbottnad båt mera lättdriven, men hänger det en gammal tvåtaktare på 90-120 hästar på akterspegeln (vilket det ofta gör) på Flipper 620:n så är den inte särskilt bränslesnål för det.

Jag tror inte att en amerikansk DC eller kabinbåt i 6-7 metersklassen med V6 eller V8 behöver vara så mycket törstigare även fast motorn är stor och skrovet mera v-bottnat. Däremot bjuder de på betydligt trevligare färd över gropigt vatten. Dessutom får man mycket nyare jänkare för samma pris jämfört med om man köper nordiskt. Mellanskillnaden får man rätt mycket soppa för.

Enda nackdelen som jag ser det är trailerbarheten, eftersom de amerikanska båtarna väger desto mera. Eller rättare sagt - motorerna väger mera.

Största fördelen tycker jag dock är utseendet. Som att jämföra en gammal Passat från 1978 med en Jaguar XK8 från år 2000. Svårt val om båda kostar lika mycket? Inte för mig i alla fall...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevliga båtar men är du bara ett lite uns kvalitetsmedveten så väljer du bort Rydsen. Flippern toppar i kvalite och uttern i mítten. Obs inte motorer nu utan byggsätt av båtarna. Rydsen har ett kriminellt tunt äggskal till skrov och lägsta gelcoatkvalite medans Flippern är rejält byggd med gelcoat i toppklass.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm...att motorbyte i en Flipper 700 skulle vara dyrt håller jag inte med om.

En renoverad  AQ145:a (B23) för 20-30kkr hjälp med lyftet ur och i.

Visst, jag meckade med volvobilar under sena tonåren och är kanske lite partisk, men maken till lättmekad motor och billiga delar tror jag är svårt att slå. Undantag då för Mercruiser som är lika billiga (men tumgängorObestämd)....

En Flipper 700 går, den platta botten till trots, även aningen stabilare i sjön tack vare den högre tyngden av motorpaketet jmf med 620:n.

Sedan kan jag hålla med om att utombordare är enkelt med allt i ett paket, men ekonomiskt är inombordaren svårslagen i denna typ av äldre/billigare båt.

Byt motor i en Flipper 700 för 40 kkr totalt mot 100-130kkr för ny fyrtaktsutombordare....du kan köpa mycket soppa för dom pengarna.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att tråden tog fart igen! Glad

Det att köpa båt är, för mig, tvära kast hela tiden...  Beroende på vilka parametrar man ändrar är det svårt att jämföra. När vi började titta på 620 tänkte man i runda slängar 150´ 000kr. Började snegla på 620c och då blev priset upp mot 200´ 000.

Det är som vissa skriver, en gammal tvåtaktare drar lika mycket som en V6 MPI på 220 hk. En 620C med en 2-takt från 92 drar nästan 1,5l/NM. Det innebär att ett motobyte på en 620C är ett måste och då pratar vi plötsligt närmare 300´ 000. Då kan man lika gärna köra en båt som päronen har. Deras Askeladden 705 Vouager drar 1,4-1,6l/NM. Den är bra mycket snyggare än 620, men bra mycke dyrare också... Tungan

Lite av tanken med att köpa en mindre båt (620) är att man, med en nyare motor, kan kommer ner kring litern/NM. Återkopplar man då till en 620C blir det efter motorbyte nästan 300´ 000. Man får mycket båt för dom pengarna. Ex en nyare jänkarbåt eller dito skandinavisk. Då riskerar man dock att hamna en bit strax över 300´ 000 plus att förbrukningen går upp mot 1,5l/NM.

Är det bara jag som blir förvirrad nu..?  Obestämd


Vårat önskemål är att hitta en båt som inte drar för mycket soppa och som inte kostar skjortan. Det är kanske inte helt realistiskt att tro att man ska få en båt på runt 6-7 meter, med soppatörst runt litern för under 200´ 000. Med en flipper känns det iaf som att det KAN gå.

När jag tidigare pratade om motorbyte så änkte jag först och främst på en ny motor. Man kan ju komma undan billigare med en renoverad men här ställer begräppen till det lite. Har tittat på båtar med renoverad motor. Det kan vara allt från att man bytt tändstift och impeller till en fullskalig renovering med bytta lager och honade cylindrar.

Efter närmare eftertanke är Ryds 695 Family kanske inte ett alternativ längre. Tittade runt på deras hemsida förra året och såg att ganska många endast ägde deras båtar 1-2 år. Sånnt gör mig skeptisk. Äggtunna skrov känns inte heller lockande. En Flipper 620 har som regel bytt ägare kanske var 4-5 år. Vissa har bara haft 2-3 ägare sedan den köptes ny i början på 80-talet.

Det som kvarstår är frågan: Ska man satsa på en 620 eller en 620C. Är det värt 50-80 tusen extra för C-modellen? Eller är underdogen Uttern 6200 CC en vinnare?
Du/ni som kör Uttern 6200 CC, är det någon av er som kört 620/620C?
Likheter, för- & nackdelar?

 



Senast ändrad av Propipe | 23 mars 2010 | 17:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

På frågan om valet 620/620C kan man säga att det huvudsakligen är en smaksak. Jag valde 620C delvis eftersom den har vissa bekväma detaljer, såsom skjutluckor över doghouse, ankarbox fram och fabriksbyggda badplattformar bak, men framförallt för att den helt enkelt ser lite snyggare ut. Och eftersom jag gillar båten har jag sedermera efter 5 år även bytt motorn. Visst är det vansinne rent ekonomiskt, men jag känner mig nöjd och tillfreds och då är det också tacksammare att vårrusta och hålla båten snygg och fräsch.

Hade jag valt en äldre 620 för att den var billig, hade jag förmodligen inte haft samma känslor för båten. Tycker också det märks på många äldre 620 man ser. I min åsikt blir denna modell oftare en slängbåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska titta på en Coronet 24 family.., visst den är äldre, och ingen utombordare, men den är välplanerad, snygg och av oerhörd hög kvalité. Hade original dubbla bensininombordare, vilket är iskallt idag, men det går med hitta ex där man ersatt med en nyare motor. En kanonbåt om du frågar mig. Köpte ifjol, och vi är 2 vuxna 2 barn, och den är ypperlig om man vill göra 3-4 nätter i rad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör ni när ni trailar den båten? Vilken ju var ett av kriterierna... Oskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv haft en 620 c och valde den framför den äldre 620 mkt pga ren fåfänga. 620 c känns som en mordernare båt och enligt mitt tycke mkt snyggare. Jag köpte en stripesats och ny klädsel ute i sittbrunnen så kändes båten som ny. La även durkplyfa i sittbrunnen, sydde upp en iläggsdyna i sittbrunnen så sov frugan och jag där medans barnen sov i förruffen. Jag hade den gamla 2-taktaren yamaha 115 som var ganska törstig men hade ett grymt vrid och skönt ljud! Gjorde 38 knop med full semesterpackning, dock är ju båten lite stötig som tidigare har diskuterats, men läser man sjön och gasar därefter går det att köra ganska behagligt.

Lycka till med ditt båtköp / Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja en trailing är ju naturligtvis kanske något enklare med utombordare....men teoretiskt är väl alla båtar trailingsbara.  Det här med kriterier tar jag med en nypa salt...man brukar backa på någon detalj när man fallit för en båt och kanske hittat andra saker man ej tänkte på..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...