nybat 0 Postad 17 Mars , 2010 Skall just beställa ny segelbåt.. 33 Fot Mindre tillverkare Det jag tänkte kolla - vad bör jag tänka på? Tips som man inte får glömma? Känns som att specifikationen är lite tam - någon som har scannad kopia hur kontrakt etc ser ut från andra svenska varv` Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boat4Fun 0 Postad 17 Mars , 2010 Har inga tips på kontrakt, men jag tycker att du skall fundera lite i banorna som vad händer om.... Tänk dig olika scenarier som kan inträffa och gärna sådana som är mindre angenäma. Liten tillverkare... vad gör du om dom går i konkurs innan båten levereras och om du betalat in handpenning? Vad händer om dom inte levererar båten i tid? Vad händer om saker visar sig saknas? Vad händer om det blir en leveransskada? Det finns ett antal saker som kan hända, jag har själv varit med om det för många år sedan. Det tog ett år innan allt var reglerat. Betala ej heller allt förrän båten är levererad och besiktigad. En mycket noggran specifikation av vad som ingår och vad saker och ting kostar är ett absolut måste. Det är tyvärr alltför vanligt att säljare och köpare ej är överens om vad som skulle ingå när båten levereras. Köper du en ny 33-fotare så är det trots allt en hel del pengar det handlar om, då är det extra viktigt att ha allt på pränt. I ett senare skede, i händelse av problem, så kan du stå dig slätt om du inte kan dokumentera vad som var överenskommet. Lycka till med båtköpet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 17 Mars , 2010 Bankgaranti. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 18 Mars , 2010 Vad är det för tillverkare? Om det är Rosättra behöver du inte ha några betänkligheter alls. Inför offerten bör du göra ett ordentligt arbete och specificera vad du vill ha ner på detaljnivå. Gå från rum till rum, funktion till funktion i tanken och lev dig in i vad du använder ombord och hur du gör det. Skriv upp allt och det som känns viktigt att det blir som du tänkt dig ska specificeras i offerten. Kolla om företaget har betalningsanmärkningar och skaffa bankgaranti. Ta reda på andra som har beställt båt av dom och fråga dom om hur arbetet fungerat. Men som sagt, är det Rosättra så kan du vara trygg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nybat 0 Postad 18 Mars , 2010 Hej Det är inte Rosättra. Var sugen beställa från dem men deras modell är lite gammaldags. Önskar inte skriva ut båtnamnet då vi fortfarande disktuerar.. Bankgaranti.. Hur fungerar en sådan vid konkurs? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 18 Mars , 2010 Banken ser till och betalar tillbaka dina redan inbetalda pengar vid tex en konkurs. En bankgaranti kan göras på lite olika sätt beroende på vad som skall utlösa den. Men en helt enkel och vanlig bankgaranti ser till att du får dina pengar tillbaka vid konkurs och om dom inte kan uppfylla sin leverans. Men en bankgaranti kostar ett par procent av den garanterade summan och detta är naturligtvis något som kommer på priset på ett eller annat sätt. Det är dock värt det för då behöver du inte oroa dig för vad som skall hända vid tex en konkurs. I fallet med svenska varv brukar ju stora delar av båtens kostnad betalas som förskott och då är det naturligtvis mer viktigt. Sen kan det vara så att varvet försöker glida undan kravet om att de skall lämna en bankgaranti för dina pengar och då får du se upp för då har antagligen inte varvet möjlighet att få en sådan av sin bank. Detta kan bero på att dom redan har för mycket bankgarantier till andra kunder eller så kan det bero på att banken inte anser att varvet är tillräckligt solventa. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 18 Mars , 2010 Kan man inte avtala om att en oberoende besiktningsman ska besiktiga och godkänna båten när den anses vara slutlevererad? Det är en princip vi använt i samband med byggnationer i vår BRF och jag har upplevt det som mycket värdefullt. //Nils Nobbing Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChrisseH 0 Postad 20 Mars , 2010 Jag hade samma problem när jag skaffade by båt 2007. För att lösa problemet skrev jag själv en detaljerad specifikation på båten och bad om en ny offert som hänvisade till min specifikation. Tillverkaren gjorde detta och skrev även efter beställningen en orderbekräftelse med min spec som bilaga. I den var t.o.m. specifikationens alla sidor signerade av tillverkaren och representanten. Den fyrsidiga specifikationen skrev jag på basis av den information jag successivt skaffat om båttypen. Kontaktade även två ägare till likadana båtar. Av dessa fick jag värdefull information om hur båten fungerat. Av ena båtägaren fick jag även vissa ritningar samt en kopia på båtens manual. Var även personligen och tittade på bägge båtarna och tog då också en mängd bilder på viktiga detaljer. Innan specifikationen blev färdig skickade jag ett utkast till tillverkaren som gjorde vissa korrigeringar av texten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 21 Mars , 2010 Jag förstår, skulle inte heller beställa en 33-fotare där nu när jag sett hur häftig deras nya 34-fotare blir. Men den går inte i produktion förrän 2011 och de första åren är nog redan fulltecknade. Skriv lite om ditt båtköp när kontraktet är klart - spännande! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leif 3 Postad 21 Mars , 2010 Det finns även bårbyggarförskott som registreras hod Sjöfartsverket. Går tillverkaren i konkurs har köparen rätt till alla delar som är inköpta till båten samt båten i det gyggstadium det är vid konkursen. Har du betalat 75% och båten bara är färdig till 50% har du förlorat 25%. När min båt byggdes 2008/2009 hade jag en besiktningsman som följde bygget. Har gjorde sex besiktningar, påpekade ev. felaktigheter (som rättades) samt skrev protokoll med bildert. Mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser