Gå till innehåll
lördag 26 april 2025
Sensua

Inredning rufftak, vilket material i skummgummi ska man ha och vart hittar man det?

Rekommendera Poster

Rufftaket består av ett ljust kraftigt tyg av väv ytterst (liknande linnetyg). Under väven fanns ett ca 1 cm tjockt skumgummilager som var limmat på glasfiberplasten innerst.
Vi ska nu byta ut skumgummit och limma tillbaka väven. Det var lite tufft att få bort all skumgummi ifrån skrovet och tyget... Det blir någon form av spraylim vi kommer att använda.
Vilket material är bäst att använda till detta mellanskikt? Kallskum har rekomenderats, men är det det bästa?
Någon som har en bra länk på vart man kan beställa skum och lim på nätet?

Båten är en Chris Craft

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt liggunderlag som jag köpt på Ö&B och på det kommer jag att limma en ytmatta typ Super Marina melerad 4451-019 http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=454&artname=

Jag har gjort så i några tidigare båtar och var nöjd med resultatet. Sen kan man ju ha åsikter om matrialval och det mesta, men det fungerade för mig.

Beskriver det arbete jag gjort på min blogg om du är intresserad att kolla på arbetet. Isoleringsarbetet blir förhoppningsvis helt klart under veckan om jag inte blir allt för mycket störd (finns risk) och ytmattan kanse är på plats före påsk eller veckan efter.

tommy

Senast ändrad av toaen | 16 mars 2010 | 22:45

post-945-1394236275,6347_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade heltäckningsmatta med skumbaksida, på skrovsidorna tidigare. Det var inget problem att få bort. Efter att ha rivit bort mattan, skarpade jag bort så mycket som möjligt med båtskrapa och därefter slipade jag bort resten med en Grovrengörare (20-835)
från Biltema http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81196 (efter tipps från Peter_K här på MG) Fungerade perfekt.

Det är nog värre att få bort skummet från ytmattan. Jag skulle kasserat och monterat nytt, men vi är ju olika och hoppas att det går bra för dig.

Sen är det ett kruks att limma uppåt. Man får tillämpa lämpor och knep

tommy

post-945-1394236275,6925_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Tommy för ditt svar... vi ska kika in på din blogg, kan vara spännande att läsa om ditt projekt.
Eftersom hela båten var klädd med detta tyg och skumgummi och vi bara ska byta ut mellanskiktet i halva båten så är det rätt så noga så det inte syns någon skillnad mot förut... Ska nog åka och känna lite på liggunderlagen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De första liggunderlagen jag köpte på Ö&B var ganska stumma. Mer matrial som var mera hårt pressade. Jag köpte det som fanns i butiken vid det tilfället. När den första omgången började ta slut och jag hade vägarna förbi affären hade de inte den tjockleken hemma, men däremot 8 och 12 mm. Men dessa var betydligt mjukare än de första.

När jag åkte från Stockholm var jag inne i ett par butiker. I Arboga hade de 10mm inne på när jag frågade peronalen. De var av den mjukare sorten. Den hade nog passat ditt syfte bättre än de första jag köpte.

Tydligen har Ö&B bara ett beställningsnr för liggunderlag och då kan de få hem praktiskt taget vad som helst. olika kvcallite, tjocklek och färger. Det handlar ju om överskottsförsäljning. För min del var Ö&B liggunderlag betydligt bättre för mitt syfte än Biltemas, som var knottriga. Dessutom kostade Ö&B´ s 45 kr/st mot biltemas 80 kr/st. Till en tidigare båt köpte jag liggunderlag till ett skapligt pris på Coop Forum i Arninge (norr om Stockholm)

Å andra sidan kan det kanske va bättre med kallskum för din del.

Om jag skall börja med ett jobb, måste jag se hur arbete skall göras, ganska i detalj  för min inre syn, innan jag kan börja. Sen inträffar det ibland att det inte stämmer riktigt ändå och då får man inprovisera.

Bilden visar ett arbetsmoment i kontaktlimmandets svåra konst.

Lycka till med jobbet och det hade varit skoj att få raport om hur det går.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller limning kan jag tipsa om att det går lika bra att använda PVA/trälim för att limma liggunderlag i stället för kontaktlim.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har i huvudsak använt Cascoflex Golv och vägg lim 3442.

Det går både att sättlimma och kontaktlimma med om det inte är besvärligare med tex kraftigt krökta ytor. Sätt limning är ju huvudmetoden. Kontaktlimning tar man ju bara till när man måste tex uppåt.

På vissa ytor där man vill ha det extra starkt brukar jag kontaktlimma med riktigt kontaktlim.

Det bästa med kontakt lim är ju att det luktar så starkt och gott Skrikandes. Den andra skiten luktar ju ingnting alls Obestämd

Allt skämt åsido, sa kärringen som sorterade äpplenFlört

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi använde oss av liggunderlag som vi köpte på ÖB, det fanns i olika tjocklekar där, vi valde en på 1 cm.
Vi limmade upp den i taket med spraylim, minns just nu inte namnet men det kan jag återkomma om ifall någon är intresserad. Det fanns både som fast och flyttbart, vi valde naturligtvis fast. Den skulle härda 30 sek efter sprayning innan man fäste den.

När det var dax för tyget så upptäckte vi några svarta prickar på det, så vi införskaffade Melleruds mögelborttagningsmedel och tvättade tyget med först. Ett supermedel, rekomenderas, det blev verkligen rent och snyggt, fläckarna försvann nästan helt och sporerna är förhoppningsvis helt döda nu.

Några dagar senare när det torkat upp ordentligt så var det dax att limma tillbaka tyget mot liggunderlagen i taket.  Vi tog en bit i taget och sprayade. Vi använde en roller för att pressa upp det snyggt på plats, sen nålade vi för att minska belastningen innan det torkade helt.
I kväll känner vi oss riktigt nöjda, det verkar ha fungerat väl och ser snyggt ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...