calleaxelsson 0 Postad 16 Mars , 2010 Är ny båtägare och tanken är att vi ska ha en båtplats i havet men att vi ska ta upp båten då och då under säsongen för att traila den till andra ställen. Frågan är om vi behöver bottenmåla eller om det räcker med att högtryckstvätta när vi tar upp den. Hur snabbt sätter sig beväxningen? Hur ofta under en säsong bör man högtryckstvätta den för att det inte ska bli för mycket beväxning. Den ska ligga i Limhamn i Skåne om det har någon betydelse för hur fort algerna sätter sig! Och om man ska bottenmåla, vad för färg? Ska man tvätta med något medel innan färgen. Båten är en Ryds Camping om det spelar någon roll. //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 16 Mars , 2010 Ligger ju vid västkusten så beväxningen kan vara ganska aggresiv då, beror på hur ofta du kan ta upp den? Om du kan ta upp den typ en gång per vecka och spola av den och ha den uppe på trailern så mycket som möjligt så skulle jag undvika att måla. Om man börjar med epoxy och antifouling färg så måst det underhållas, finns inga genvägar. Om man däremot kan lyfta båten ur vattnet ofta så slipper man många bekymmer och båten hålls snyggare med mindre underhåll..Glöm inte att motorn också bör sköljas ur med sötvatten.. Har införskaffat en ny Bayliner till nästa säsong och tänker skaffa en sk båt lyft så den inte ligger i vattnet.. Undviker då alla problem med målning, korrosion och elände.. Jag har min båt i östersjön men från mitten av Juli -Oktober så växer det som attan trots att endel påstår att det bara växer en kort tid. Bildas nya tulpaner helatiden.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
calleaxelsson 0 Postad 18 Mars , 2010 Ok tack för svaret. Det blir nog bottenfärg då vi inte kommer ta upp båten varje vecka. Återkommer säkert med fler frågor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser