Eirisch 1 Postad 16 Mars , 2010 Tidigare tätning har varit förstärkt med butylgummi mellan alu-ramen och plasten, innanför gummit som man ser ha rest sig tillsammans med den bortskruvade ramen. Även om jag får tag på ny gummilist tror jag inte att en sådan tätar något vidare, eller? Den list jag håller i fingret är nog dem minst viktiga, och ligger på insidan glaset och den inre ramen. Rutan verkar vara limmad i alu.ramen och om en läcka finns mellan dem har jag svårt att avgöra. Spontant vill jag trycka i nytt gummi mellan däck och alu-ram, vilket kommer döljas under den tjockare gummilisten (med viss risk att pressas ut när man skruva ihop). Detta döljs från insidan av ramen. På utsidan, mellan glas och alu-ram bör jag kanske förstärka ytterligare om de faktiskt inte är täta mot varandra, trots att de idag beter sig som ett stycke. Några tips och tricks för att få till detta på bästa sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eirisch 1 Postad 16 Mars , 2010 En bild på den inre ramen innan den skruvats bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
luftvapnet 1 Postad 16 Mars , 2010 Vi gjorde såhär (också NC Bjerg rutor): 1. Ta loss ventilerna. 2. Rengör plasten m aceton. Rengör också ventilerna (särskilt gummilisten). 3. Sätt tillbaka ventilen utifrån. Tejpa med masktejp på plasten i kanten av gummilisten. 4. Kolla inifrån hur stor 'ställplats' det är mellan plast och aluram. Ta bort ventilen igen. 5. Lägg en silikonsträng runt hela gummilisten i vinkeln mellan gummit och aluramen. Lägg lite extra där ställplatsen/glappet är särskilt stort. 6. Tryckt ventilen på plats utifrån. Skruva infifrån. Silikonet tränger ut (på tejpen). 7. Tryck med fingret runt gummilisten (eller något lämpligt verktyg) på utsidan så att silikonet trycks in på tejpen och blir väldigt tunt just vid gummilistkanten. Ta bort tejpen (innan silikonet stelnat). Har funkat hittills för oss, men vi är öppna för bättre förslag Senast ändrad av luftvapnet | 16 mars 2010 | 16:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eirisch 1 Postad 16 Mars , 2010 Metodiskt och bra! Någon tanke kring val av sika eller silikon? Butyl blir ju för kladdigt med din metod. Dessutom, hur tror ni kan kan täta (eller kontrollera tätning) mellan glas och aluminium som verkar fabrikslimmat ihop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 16 Mars , 2010 Undvik silicon använd sika eller Teknoseal i stället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FirstSeaLord 0 Postad 16 Mars , 2010 Om du inte redan sett den kan jag tipsa om den förnämliga adressen http://www.ertec.dk/ Där finns renoveringstips för Bjerg-rutor samt möjlighet att köpa original tätningslister. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mlonn 0 Postad 16 Mars , 2010 Hej! skulle ha använt simson construction adhesive. http://www.watski.se/Butiken/Produkt/?EnovaId=17953 Används av varven på orust istället för sika. Är pga att det är en MS-polymer bättre för hälsan att använda. Är mjukare än sika vid applicering vilket också är en fördel. Men har i övrigt samma egenskaper som sika. //Mårten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eirisch 1 Postad 16 Mars , 2010 Jag får nog kolla upp originalpackningarna ändå. Låter kladdfritt och simpelt! Har skickat en offertförfrågan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
luftvapnet 1 Postad 16 Mars , 2010 Både Sika och Teknoseal är varumärken och säger inget om materialet - Sika gör tex silikonfogmassa. Vi valde medvetet silikon ifall vi vill ta ut ventilerna vid framtida tillfälle (tex om vi till slut ger oss på att limma om glasen i aluramen). Att demontera en ventil som monterats med annan fogmassa eller lim, tex polyuretan, är mycket svårare. Silikon har också fördelen att vara mer flexibelt, men fäster förvisso sämre. Vi tog en 'marinsilikon', men jag *gissar* att vanlig våtrumssilikon funkar ok (fogen sitter ju dold och utsätts inte för UV-strålning). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
luftvapnet 1 Postad 16 Mars , 2010 Lägg gäna upp priset & specen här när du fått svar. Senast jag köpte delar från Ertec var de inte direkt billiga (knopparna till öppningsbara ventiler), men de var mycket hjälpsamma och trevliga. Nya ventiler (9 st) skulle kosta ca 25,000 kr (ca 4 år sedan). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 17 Mars , 2010 Använd inte silikon i en båt, det kommer ge framtida problem, sikaflex 291 eller liknande bör du använda, inte svårare att få bort än silikon. Du kommer att få problem att få topcoaten att fästa även en bit ifrån ytor som hsr vsrit behandlade med silikon om du skulle behöva bättringsmåla eller lacka om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eirisch 1 Postad 17 Mars , 2010 De hade tålig koll på packningar från 70-talet tyvärr. HR-parts var desto hjälpsammare och skickar en provbit för den yttre tätningen, för 54 kr/m En tätning sitter fabriksmonterad mellan ruta och ram och kan inte bytas. Har ni varit med om att de börjat läcka, samt hur har ni tätat? Jag kan tänka mig att dra en ytterligare tätning utanpå i någon UV-beständig sika. Senast ändrad av Eirisch | 17 mars 2010 | 10:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eirisch 1 Postad 17 Mars , 2010 Ertec skrev: Gasket nr. 4 har været produceret i 40 år (uændret)! Så den kan anvendes uden problemer på N.C.BJERG vinduer (hvis du har N.C.BJERG vinduer). Vi anbefalder Simson 70-05 for tætning af vinduer. Der er 90% chance for at det er tætning no.1 der skaber utæthed Nr 4 ligger mellan däck och ram på utsidan. Nr 1 är den fabriksmonterade mellan glas och ram... attans också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macke75 0 Postad 19 Mars , 2010 Är du osäker på hur du ska göra ,ta kontakt med något större glasmästeri.Dom har allt material du behöver.Jobbar själv inom branschen och har hjälpt många båtägare med liknande problem.Kostar inte skjortan ,och blir ett bra resultat med garanti... lycka till ! Macke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 19 Mars , 2010 Sika är ett varumärke och jag syftar på en lämplig produkt ur deras sortimen som inte innehåller sislicon Teknoseal är en produkt från Casco! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eirisch 1 Postad 26 Juli , 2011 tillbaka till ritbordet... jag gjorde som luftvapnet skrev förr våren, och det blev ordentligt tätt mellan skrov och alu-ramen. För den inbyggda tätningen mellan ram och glas körde jag med lättflygande tätning som själv fick leta sig ner. Dock har den börjat läcka i år igen, och jag vill lösa det mer långsiktigt. Igår var jag nere och skar bort överflödig tätningslist mellan glas och ram och har tänkt ersätta den med Sikaflex 295UV. Jag demonterar inte ramen, utan lägger en kil utanpå befintlig lösning. Jag kan berätta att mycket skit hade letat sig ner i packningen, så jag är inte förvånad att den läcker. Någon som har några sista tips innan jag drar igång. Maskeringstejp och diskmedel är mina bästa vänner när jag jobbar med den enklare Sikaflex-produkten. Jag antar att samma gäller här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser