Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Rubinen

Smart sätt för att hitta spricka.

Rekommendera Poster

Jag hade i höstas problem med vatten mellan skroven (dubbelskrov). Riktigt obehagligt med vattenförflyttningen vid färd. Detta måste ha börjat läcka in på senare delen av säsongen då jag upptäckte att hon låg djupare. Vid upptagningen så letade jag som en tok efter ev. spricka, men kunde inte finna. Dyvikan tät, men när jag öppnade den så stod hon och spottade ut vatten i säkert 10-15 min.

Nu funderar jag på hur jag ska hitta ev. spricka på smart sätt. Jag har en tanke och det är att koppla trädgårdsslang till dyvikan och fylla i med vatten och se om jag kan hitta ev. spricka genom vattendropp.

Häromdan funderade jag på om man inte kan använda nån rökpatron typ som sotarna använder när de provtrycker skorstenar... ja, inte vet jag.

Någon som har fler ideér?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att frågan gäller den Vator 15 DL som du har i sjöboden?

Om vatten trängt in underifrån under lång tid så borde väl båten ha sjunkit?

Alltså gissar jag att det är mer troligt att vattnet kommit in uppifrån, t ex vid regn. Så du kanske hellre ska spola båten ovanifrån och kolla när det börjar droppa ur dyvikan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rökpatron kan ju vara ett sätt om den inte antänder båten. Är det kall rök och du lätt får tag i en sån så testa. Det måste ju vara lätt att se var röken sipprar ut.

En dammsugare med blås kunde vara en variant men kolla isåfall att den inte spränger för mycket. Om det är jättestor yta blir det rätt avsevärda krafter trots det  låga trycket. Med svagt tryck och en burk såpbubbellösning kan det också gå att hitta hålet.

Det kan också vara stora ytor utan så bra gelcoat där vatten kan vandra genom. Har du kollat om det är salt eller sött vatten? Vilket ju alltid är en första grundkoll man gör om båten har sin hemvist i salt vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är Vatorn, ja.

Jag tror att anledningen till att hon inte sjunker är för att jag mycket nogrannt tätat mellan skroven dvs. i mötet under listen för att inte vattenstänk skulle kunna hamna mellan skroven. Luften mellan skroven kommer alltså inte ut vilket borde ge flytkraften  eftersom det gör att det inte kan bli helfullt med vatten. Det är min teori till att hon flyter och därför får jag det till att vattnet kommer underifrån. Annars hade luften sipprat ut och hon sjunkit. Dyvikan läckte inte vid upptag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte salt vatten.

Hur menade du med såpan? Vattna båten och sen blåsa genom dyvikan eller tänkte jag rätt nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ju vara så att det bara läcker från ena hållet pga trycket från havsvattnet.

Kolla motorbultarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gjorde du det, det kan man ju bara göra om den ligger i vattnet.

Nu vet jag inte hur din båt ser ut exakt men jag hade tidigare en annan båt där nedersta bultparet satt i nivå med vattnet men det kanske inte dina gör?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just så. Pensla på såpvatten där du kommer åt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Hade samma problem som dig, har du kollat dyvikan? saknar den O-ring? Finns det ingen O-ring är det förmodlingen där du har problemet. Mäsing mot mäsing blir aldrig tät utan tätning (O-ring) kan även vara tätningen runt dyvikan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade dem innan och i samband med upptagningen eftersom jag redan då visste att jag hade sjukt mycket vatten i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen o-ring, aldrig haft, men gott om gängtejp. Torkade av den ordentligt när jag tog upp för att se om det fuktade nåt där med vattentrycken från insidan, men nix.

Det är ju för att jag kollat såna saker som motorbultar, dyvika osv. som jag misstänker spricka.

Nåja, det blir nog bra till slut. Hon ligger ju fortfarande med mer än 50 cm snö runt så jag har tid kvar att klura.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, gängtejp funkar ju det med ;)

Jag antar att du har dubbelskrov överallt och inte bara dubbelbottnat?

För då kan det vara att det rinner ner vid relingslisten och tätningen vid inner och ytter skrovet har släppt (sammansättningen av skrovet vill säga)

För om det ska vara en sån stor spricka så det läcker igenom både gelcoaten och glasfibern, är nästan osanolikt utan att du ser sprickan. (kan vara möjligt men liten risk). Så skulle ja vara du så skulle jag kolla runt relingslisten, Kan tänka sig att du till och med får ta bort relingslisten. Vilket medför en del jobb att få till baka den.

Vad är det för årsmodell på båten? är den äldre kan det vara runt relingen

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sänk båten under kontrollerade former, och leta sedan efter bubblor..

// Jiha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Relingslisten är väl tätad liksom skarven mellan skroven.

Så... i tisdags tvättade jag och krälade runt i gruset och till slut hittade jag sprickan. Tack för alla svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får man fråga vart sprickan var någonstans... alltid bra att veta ifall det händer någon annan.Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den satt mitt under. Inte stor alls. Ser ut som jag gått på nåt, men jag kan inte erinra mig att jag gjort det. Placeringen gjorde att jag inte såg den innan jag krälade in under båten. När jag började peta i den så var den rakt igenom så nu ska här plastas :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...