perra_linden 0 Postad 17 Mars , 2010 SKall man som TS började med, anta att många säljesannonser är ett tecken på missnöjda kunder så är det i dag 69 Bavaria till salu av privatpersoner. Tyder detta på att populariteten ökar? Och det finns 86 Albin till salu nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 17 Mars , 2010 Det är bara det att de flesta av de kritiska rösterna har aldrig satt sin fot på en Bavaria, mycket mindre seglat eller ägt en. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 17 Mars , 2010 Det stämmer också väldigt bra när det gäller alla kommentarer man hört om Bayliner genom åren. Det svider tydligen stenhårt att det finns tillverkare som lyckas pressa priserna och nästan hålla samma kvalitet som mycket dyrare båtar (ok, Bayliner från slutet av -80 talet kanske sjönk lite lågt i vissa avseenden) För övrigt finns det över 200 Nimbus på Blocket och ca 150 Bayliner. Lika intressant som ursprungsposten i tråden som efterfrågas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 17 Mars , 2010 Jag är lite nyfiken på vilken erfarenhet nirilli har av Bavaria. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 17 Mars , 2010 Jasså, jaha, det är så det är. Då vet man det. Men hur vet man det egentligen? Det ska väl sägas att jag inte direkt har något mot Bavaria som båt, de ser väl ut som båtar gör nuförtiden och duger säkert till de flesta. Däribland mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 17 Mars , 2010 Jag föreslår att du skriver ett inlägg här på MG där du ber alla Bavariaägare, nuvarande eller före detta, att dela med sig av sina positiva och negativa upplevelser. Gör lika dant på Bavariaklubbens forum. Fråga också om det är någon av ägarna som skulle avråda dig från att köpa en Bavaria och i så fall vilken modell och varför. Jag har träffat massor av seglare som klankat ner på Bavaria. Ingen av dem har själva ägt någon. Jag har träffat massor av bavariaägare också och de allra flesta har varit nöjda. Några har haft synpunkter på inredningens finnish (men man kan ju inte jämföra med HR eller Najad) och någon på att priset för en fullutrustad båt är ganska högt, men ingen har ångrat sitt köp. Du lär inte få en rättvisande bild om du bara lyssnar på en massa nej-sägare utan egna erfarenheter av båttypen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 17 Mars , 2010 Precis min poäng och varför jag sökte råda Palle att kontakta någon som faktiskt HAR erfarenhet av båten istället. Anledningen till att jag sa nöjda ägare är att de jag känner som har Bavaria faktiskt är nöjda med sin båt. Den har säkert svagheter som ALLA andra båtar har. Eller finns det någon perfekt båt? Och isåfall vilken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 17 Mars , 2010 Våran båt är såklart perfekt! Hur kan du tro något annat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 17 Mars , 2010 Självklart!! *slår mig för pannan* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 17 Mars , 2010 Jag som trodde att det var Strindberg som skrev en dåres försvarstal, jag tror jag kiknar, en person som skall frälsa världen med en underbyggnad som är lika med noll, köper en båt för 150000 och lägger ner 200000 på den, att du i din enfald tror att du har en bättre båt än en Bavaria är ju löjeväckande och bygger bara på ditt eget egendomliga sätt att ge dig självbekräftelse, känner flera nöjda Bavariaägare, även en som har gått från en Cumulus till Bavaria, att du bara kan jämföra är ju fjantigt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 0 Postad 18 Mars , 2010 Min Cumulus är över 30 år gammal blir en Bavaria så gammal. Ett av bavarias trick är att standard priset är väldigt lågt men vill du ha tex fungerande segel så måste du köpa tilll för dyra pengar. Standard seglena är av så billig duk att dom inte duger på krysen. OSv på flöera andra områden.SEN är debaten som att jämföra en armani kavaj med en överlevsnads jacka under rubriken yterplag. Ska du på fest eller vandra i fjälen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 18 Mars , 2010 I ARC 2009 var där 17 stycken deltagande Bavarior, ingen Albin Cumulus Vad har du själv för erfarenhet av Bavaria eftersom du vet allt det här? Senast ändrad av cerber0s | 18 mars 2010 | 08:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 18 Mars , 2010 Lägg ner. Lås. Radera. Ditt förtal av Bavaria börjar närma sig något åtalbart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PolePole 0 Postad 18 Mars , 2010 När jag var i tioårsåldern stod jag på skolgården och tjafsade med kompisarna om vilken bil som var bäst, Volvo eller Saab. Den som inte var bäst var sämst. De som hade den dåliga bilen var dåliga människor, eller något i den stilen.... Utan att ha orkat läsa tråden ordentligt tycker jag det verkar vara skolgårdsnivå. Har det inte alltid varit så att när någon bryter ett mönster och börjar tänka nytt så står det någon från det gamla gardet och baktalar tills de faller på sin post. Hur var det med Maxi och Vega och Christoffer Columbus och järnvägen och internet och hårdrocken och jazzen...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 18 Mars , 2010 Pfft.... varför skulle jag det. Föreslå detta för någon som bryr sig istället. Jag har aldrig övervägt att köpa en bavaria, dels har jag inte råd och dels vill jag inte. Den är ju inte långkölad :-) Märk väl jag inte klankar ner på Bavaria, den är säkert duglig. Inte minst i jämförelse med de risiga gamla båtar jag seglat omkring med. Men oavsett om jag köper ny eller beg båt vill jag känna till både för- och nackdelar med modellen så man åtminstone har underlag till sitt val. Då krävs ju att man inte bara lyssnar till JA-sägare utan tar in båda lägers information. Nils Nobbing - båtlös landkrabba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 0 Postad 18 Mars , 2010 Vill du förklara vad i min kritik av bavaria som är så ila att det närmar sig åtalbart. Ja håller mig till fakta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 18 Mars , 2010 Nej det gör du inte, du spekulerar. Var kommer faktan ifrån? Visa gärna dina källor. Fram tills du lyckas presentera ordentlig fakta med riktig källhänvisning så avfärdar jag dina inlägg som skitsnack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 18 Mars , 2010 nirilli, du har ingen Bavaria, har aldrig haft någon Bavaria, kommer förmodligen aldrig att köpa någon Bavaria, ingen har här på forumet någonsin frågat dig någonting om Bavaria eftersom du inte har någon erfarenhet av Bavaria. Varför i herrans namn startar du då tråd efter tråd om exakt samma sak, nämligen hur dåliga Bavaria är? Är det någon udda fetish? Du är en av få här på MG som skapar irritation och otrivsel och inte tillför forat ett smack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 18 Mars , 2010 Men för att återgå till vad denna tråd handlar om, cencur och radering av inlägg och trådar, behövs det eller det ett ofog? Yttrandefrihet ropar någon. I sammhället ja, på ett intrenetforum, nej. Här är det helt upp till MG att besluta vad som är tryckbart, och normalt sett så är det högt i tak och i det närmaste helt utan tak i dösnack. Men vad har då den här tåden för existensberättigande? Vad har den tillfört? Har den tillfört något överhuvudtaget, annat än osämja då förstås. Vad tycker MG själva om dessa trådar som startas i ett enda syfte, att racka ner på något? Hoppas ni svarar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dara 0 Postad 18 Mars , 2010 terrafobica, instämmer fullständigt med dig nirilli, eller rättare sagt Johan, vet du att Bavaria började bygga båtar 1978, (tydligen inte)och på det sättet som jag lärde mig matematik i skolan så blir det dryga 30år, och företaget finns som sagt fortfarande kvar till skillnad mot ..... Du måste tydligen blivit så stött av att en Bavaria kom före dig i Tjörn Runt 2008 att du sedan dess klankar ner på dem, helt otroligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 18 Mars , 2010 Det är inte så att nirilli är ett troll under cover med en väl uppbyggd täckmantel om 235 inlägg bakom sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 18 Mars , 2010 Du insinuerar att båtarna säljs med livsfarliga defekter utan att backa upp det med vederhäftiga faktahänvisningar. Du sprider därmed rykten som skadar varumärket Bavaria. Jag föreslår att du lägger ner nu. Om du inte kan bevisa dina påståenden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 0 Postad 18 Mars , 2010 JAg påstår tydligen att Bavaria har livsfarliga defekter. desuitom heter jag johan och seglar tjörn runt.DEt börjar bli dags att lugna ner er lite i försvaret av Bavaria. Bavaria levereras med de billigaste seglena ELvström kan göra i ett matireal som andra segelmakare använder för att göra säckar av. ÄR detta sant eller inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dara 0 Postad 18 Mars , 2010 Precis, ELVSTRÖM syr upp billiga segel till den köparen som vill ha billiga segel. Det är inga problem att byta till bättre segel, det e service. När Albin sålde båtar, fanns det ens möjlighet att välja segel då??? SAAB leverade bilar utomlands utan hjul på 80-talet, för att agenten ansåg att det var bättre/billigare att köpa dem i hemlandet. Tänk vilken dålig kvalité SAAB måste haft då......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dara 0 Postad 18 Mars , 2010 nirilli, förlåt att jag kallade dig Johan, Roland ska det ju vara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 18 Mars , 2010 Att ni bara orkar. Vad spelar det för roll om Bavaria skulle göra segel av nylonstrumpor? Har du ingen och inte tänker köpa en så kanske det kvittar. Jag misstänker att de som köper en båt kollar vad han får med sedan får man väl prioritera vad som är viktigt i köpet. Ska du gå efter att det bara är kvallitet som är bevisad att hålla länge borde ju alla segla 100åriga träbåtar. Jag har sett ganska många 70-80 talsbåtar som är skabbigare än min från sent trettiotal. Men självklart så förstår jag ju dessa som köper dom för det är ju en helt annan grej mer bekvämt snabbare osv listan kan ju göra hur lång som helst. Men ändock så tjurar jag på med min gammla dam. Hur många har inte blivit hjälpta att komma ut på havet av dessa serietillverkade båtar. Jag misstänker att om vi skulle hoppa tillbaka i tiden och segla skärgårdskryssare så skulle väldigt många dra sig för att vara ute några veckor. Men med hjälp av en stor trevlig båt med dusch o hårtork med ståhöjd så kommer ju fler ut och de må ju vara bra. Det finns ju alltid någon hackkyckling Vindö med plasskrov kan ju inte hålla lät det ett tag sedan var det Maxis tur att ta smällen osv... Förmodligen missade jag en hel drös hackkycklingar emmellan där men ni får gissa. edit: Tolka mig rätt jag menar självklart inte att träbåtar håller bättre på något sätt utan att de varit med så länge så bevisbördan fanns där. Förmodligen kommer det finnas plastbåtar om femtio år också som hållt precis lika bra dom har bara inte funnits lika länge. Senast ändrad av makke_the_muss | 18 mars 2010 | 12:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 18 Mars , 2010 ÄR detta sant eller inte. Nej, det är inte sant. Seglena må vara billiga, men de sys i dakron, precis som de flesta andra cruising segel. Segelsäckar sys i nylon. Även spinnakrar sys i nylon. Har du fler fakta? Är du säker på att inte Bavaria tillverkas i Kina så dåliga som de är? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 18 Mars , 2010 Det finns de som bara vill glida runt på vattnet i lugn o ro. Det finns de som vill glida runt i lugn o ro och tävla litegrann. Det finns de som bara vill glida runt o tävla. Sen finns de folk som glider runt och samtidigt tävlar utan motståndare, för att motståndaren glider runt i lugn o ro. Hur sjutton ska man bygga en EN båttyp som passar alla. Därför e de väl helt underbart att det finns båtar för alla sorter. Vill man lägga 7-800000 för en ny båt eller har man ingen övre gräns, so what. Köp det som passar. Om det nu, mot förmodan, finns en sån båt redan, ja då kostar den därefter. Fattig eller rik, alla har vi en längtan ut på sjön. Amor vincit omnia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 0 Postad 19 Mars , 2010 Nej nu slutar vi för i år. JAG återkommer nästa vår igen ochh väcker er up vinterdvalllan .MED nya rön om BAvaria kanske med skilnaden mellan vävda poliester dukar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 19 Mars , 2010 Är du dyslektiker? Eller har du bara svårt för att skilja på fantasi och verklighet? Till er andra säger jag bara, bry er inte om honom, han vill bara skapa kaos och få mothugg. Han vill få bekräftelse på att han finns, för mig finns han inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser