nirilli 0 Postad 16 Mars , 2010 Har mitt inlägg om 113 Bavarior borttaget. Och iså fall varför är Marin guiden köppt av BAvari. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 16 Mars , 2010 Ja det var en bra fråga. Får man inte skriva saker som är obekväma för annonsörer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 16 Mars , 2010 Även om jag tyckte det var lite tjatigt att du smått förföljde Bavariorna, så undrar jag också varför man tagit bort tråden. Vi kan inte tycka lika här på forumet och olika uppfattningar måste få existera annars är det ett totalt ointressant forum. Vill också ha en förklaring av admin! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Mars , 2010 Är det denna? http://www.maringuiden.se/forum/;thread=189454&highlight=113 Bavarior Min fru säger att det finns tre kategorier människor. Sådana som kan leta och sådana som inte kan leta och så jag som absolut inte kan leta. Nu är vi två i den sisnämnda gruppen. Eller är du kanske ensam kvar i den? Kan det va så att Bavaria är så billiga så att många som inte haft segelbåt tidigare köper och antingen inser att de inte är intreserade eller att de blir så bitna att de byter till en bättre båt? Det är väldigt sällan Fjord 28 cs finns till salu. Kan det bero på att det finns väldigt få? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 16 Mars , 2010 Det står så här i reglerna för bryggsnack: Posta INTE samma inlägg gång på gång Så du hittade en från 2007 Tommy, själv hittade jag en från 2008. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Mars , 2010 Själv har jag svårt att förstå denna avundsjuka eller är det ilvillja mot de som köpt Bavaria. Det finns massvis av segelbåtar jag inte skulle vilja ha. Dem lägger jag inte märke till överhuvudtaget. Den enda Bavarian jag sett är en bryggrannes. Att han överhuvud taget var intreserad av segling hade jag ingen aning om, trotts att vi jobbat ganska nära varandra. Han var grävmaskinist på kommunen och jag jobbade på det komunala elverket och vi hade föråd i samma byggnad och åt i samma matsal. Dessutom grävde han för oss vid vissa tillfällen när vi akut behövde en extra grävmaskin. Han är väldigt mycket ute med sin seglebåt, som han haft i flera år. Att han skulle va missnöjd med den kan jag inte på något sätt förstå. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Mars , 2010 På våran gata hemma i stan har vi en granne med en helt förträfflig Bavaria 37. Den är ljus och trevlig, allt skinande nytt och fint. Vilken rymd! Motor från VolvoPenta och Seldénrigg och all utrustning i bästa kvalitet. De tycker att Bavarian gett seglingslivet ett lyft och seglar långa sträckor och njuter av den fina båten. Det finns massor av köpare till Bavarior som ger mest båtkomfort för pengen. Vi med gamla sunkiga båtar som vi gör allt för att kunna sälja dyrare än vi köpt sneglar avundsjukt på de nya blänkande farkosterna. Erkänn det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 16 Mars , 2010 Jag tycker det är både förvånande och illavarslande att tråden togs bort. Man kan ju verkligen börja fundera i konspiratoriska banor kring moderatorernas/forumets opartiskhet och hänsyn till annonsintäkter. Däremot - skall jag betygsätta själva värdet av tråden och dess budskap blir det lågt, mycket lågt. Ja, botten faktiskt. Skriv gärna om Bav, både positivt, negativt och konstruktvt - precis som om alla andra båtar. Men den sortens inlägg är bara barnsligt och dessutom faktiskt helt ointressant. Men det är ju inget skäl till att det inte skall få finnas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 16 Mars , 2010 Den här frågan, om Bavarias kvalite o seglingsegenskaper har stötts o blötts ett antal gånger. Visst blir det tjatigt, men det berättigar inte till att censurera tråden. Att trådar med direkta personliga påhopp anmäls är en sak, det här är en annan. I dettta ämne finns det 3 grupper. För, emot och neutrala, men alla dessa grupper har en åsikt. Våran rätt till åsikt skall vi värna om. Att Bavarian är så het, beror nog till en del på att den syns eller att det skrivs om den i nästan varje tidning som inehåller någon form av seglingsrepotage. Våren är på väg till svealand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 16 Mars , 2010 Men tråden finns ju kvar! Den här är från 2007: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=189454 Och den här från 2008: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=244911 Den här är också från 2008: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=233714 Tråden från 2010 är dock inte kvar, allt enligt reglerna om att inte lägga in samma sak gång på gång antar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 16 Mars , 2010 Även om jag inte tycker att tråden från 2010 tillför något av värde så är det väl lite långsökt att anse att en tråd, oavsett om den är väldigt lik en tidigare, upprepas om det går 3 år mellan införanden. Att införa något gång på gång avser väl närmast att man trycker in samma tråd direkt efter att man infört den första. Som exempel att man inför samma tråd på olika underrubriker. Annars kan vi ju helt plötsligt anse att tex alla trådar som handlar om en viss modell på plotter skall raderas eftersom det är samma ämne. Jag önskar höra admins förklaring och motivering. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 0 Postad 16 Mars , 2010 Mina 113 Bavarior är tillbaka igen administratören har återstält. Dock med andra inlägg från ett tidigare tråd. Ha en bra vår med alla Bavarior. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perra_linden 0 Postad 16 Mars , 2010 Vad är problemet, är Bavaria ett dåligt köp, har kikat på Bavaria 28 sport och gillar den, men är det dålig kvalitet eller vad.......? /Perra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 0 Postad 16 Mars , 2010 Bavariorna är lågpriss med en inte altför hög kvalite. segel av låg kvalite kölaer sopm brister och inredning som passar dåligt osv osv. Jag som kör en låprisbil anser att detta inte hör hemma på havet då konsekvenserna blir högre till havs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 16 Mars , 2010 Även om det hade varit sant, på vilket sätt är det ditt problem? Kan inte folk bara få lov att segla vad de vill? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 16 Mars , 2010 Perra! Det finns en mängd nöjda Bavariaägare därute. Mitt tips är att du vänder dig till dem för att få förstahandsinformation om märket och dess styrkor och eventuella svagheter. Jag seglar inte Bavaria själv men jag tycker det är väldigt tröttsamt med alla som måste tracka ned på båtmärket hela tiden. Vad syftar det till? Jag säger som föregående skribent, låt folk segla vad de vill! Tittar man på sjöräddningsstatistik så verkar det då inte vara en mängd Bavarior som ställer till det... Senast ändrad av mariatherese | 16 mars 2010 | 19:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ormen_Lange 0 Postad 16 Mars , 2010 Håller med om att Bavarior inte är dom vackraste båtarna eller kanske dom bästa, man får lite vad man betalar för som med bilen... Men det klingar lite falsk att hacka på en ny/nyare båt när du själv seglar en 70- talare, vad vet du om utmattningsskador i tex masten när den är närmare 30 år gammal? Eller utmattning i röstjärnsinfästningar. kör du din båt i röntgen så du vågar ge dig ut på havet? Det finns inget som säger att din båt i befintligt skick är på något sätt säkrare än en bavaria från ex 07 det är som att köra med en Volvo 740 och klaga på dom som kör nyare skoda. S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 16 Mars , 2010 I marsnumret av praktiskt båtägande finns ett jätterepotage på 14 sidor som endast handlar om Bavaria. Possitivt och negativt, köpare och besiktningsmän. Jag blev med en 31 Cruiser år 2008 och är helnöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 16 Mars , 2010 Det är väl inget konstigt att det finns många Bavarior till salu. Det är gissningsvis den vanligaste charter-båten, och eftersom bolag som sysslar med uthyrning byter sina båtar vart tredje år som regel blir det ju lite omsättning på grejorna. ...och tittar man på Blocket ser man att väldigt många annonser är för NYA båtar från olika återförsäljare...http://www.blocket.se/stockholm?q=bavaria&cg=1060&w=3&st=s&ps=&pe=&c=1062&ca=11&md=th&cxpf=&cxpt=&cxdw=&cxc2=&cxcb=&cxcn=&cxcr=&cxcy=&cxcg=&cxcu=&cxcs=&cxcw=&ccsc=&ccsd=&cchb=&ccco=&ccce=&ccca=&ccsu=&ccmp=&cctr= Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perra_linden 0 Postad 16 Mars , 2010 Ja det har du rätt i, bara för att en eller två verkar vara missnöjda ger ingen rättvis bild i det hela. Ska undersöka marknaden och klämma, känna och provköra vid tillfälle, är ju halva nöjet med att kolla efter ny båt! /Perra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 16 Mars , 2010 Jag är inte övertygad om att en mer än 30 år gammal Albin Cumulus är kvalitetsmässigt bättre. Dina påhopp på Bavariorna är ju utan motivering så man kan inte ta din argumentering som så speciellt seriöst. Även om jag inte själv skulle välja en Bavaria så låter jag andra glädjas åt sin båt och har jag argument för eller emot försöker jag att sakligt argumentera för detta. Kanske något du bör tänka på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 16 Mars , 2010 Frågan är vad du ville uppnå med ditt inlägg mer än irritation? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dara 0 Postad 16 Mars , 2010 nirillis avundsjuka har nåt för stora proportioner, han har inga fakta till sina dumma kommerntarer. Han tror fortfarande att hans 30 år gamla båt ska behålla sitt värde och att han ska få tillbaka minst lika mkt som han gett för den, visst det kunde få tidigare innan bla Bavaria pressade priserna. Bavaria är en av världens största båttillverkare, klart att det då finns begagnade båtar till salu. Jämför det med hans egen Albin Cumulus, finns ju en anledning till att inte Albin existerar längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 17 Mars , 2010 Det är ju så att vissa människor vill kompensera sina egna brister på annat, tur för människor runt omkring att nirilli tar ut det på ett båtmärke och inte på sin omgivning. Det är väl som vanligt med människan att det man inte kan få skall ingen annan heller ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 17 Mars , 2010 Charter båtar utsätts för betydligt hårdare slitage än de flesta privatägda. De två överlägset vanligaste charter båtar är Bavaria och Beneteau. Om dessa två båtar skulle vara av undermålig kvalitet eller osäkra skulle de inte klara av livet som charter båt och dess popularitet vara kortlivad. Detta är inte fallet. Själv skulla jag hellre välja en t.ex. Hanse för de seglar bättre, men Bavaria har pressat priset på alla båtar och man för mera för pengarna vad man nu än väljer. Tack Bavaria. Konkurrens när det fungerar som bäst för konsumenter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 0 Postad 17 Mars , 2010 Väldigt många som har åsikter om min Cumulus som jag alldrig hävdat att den är bätre eller av högre kvalite än en BAvaria. Jag hävdar att Bavaria är en lågprisbåt och du får vad du betalar för. Billiga jobb och billig utrustning till lågt pris. MIn båt kostade 150000 kr 1997 och den var då 20 år gammmal efter inköp et har jag lagt ner ungefär 200000 kronor på båten och jag hävdar att den idag är i bätre skick än en Bavaria. Albin marin som gjorde CUmulusen var då på 70 talet ett lågpris företag med kvalite därefter. OM någon villl skriva om Albin båtar5 så starta en tråd om det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pigglos 0 Postad 17 Mars , 2010 Har hört massa dåligt om Bavaria från folk som har seglat länge men ingen kan förklara riktigt vad dom stör sig på. Samma människor blev positivt överraskade av Bavarias nya 32:a på massan.....så till den milda grad att man tog info om båten med sig hem och började snacka finansiering. Jag själv kan inte så mycket om båtar men det känns som att det är ganska små marginaler som avgör om man gillar en båttyp eller inte, sen tror jag att det är en del prestige inblandat. Om Bavarian är en båt där man får det man betalar för så är det väl bara att gratulera, det finns allt för många båtar på marknaden där man inte för det man betalar för i form av överpriser enligt min mening. Ha ett öppet sinne och ta saker för vad det är Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dara 0 Postad 17 Mars , 2010 nirilli, vad är billig utrustning för dig? Volvo Penta motor? är den billig Seldén rigg med furlex, är den billig? Kvaliteten på segeln väljer köparen själv, vill han ha billigast möjliga så fine för honom, det kan du ju knappast belasta Bavaria för att de ger kunden vad han önskar Känns som om Bavaria lägger pengarna på rätt utrustning och sedan låter köparen välja på det som är mindre viktigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 17 Mars , 2010 Man kanske tänker lite olika, men om jag skulle lägga ner massa pengar på en sprillans ny båt skulle jag lyssna noggrannare till de kritiska rösterna snarare än alla nöjda. Båten SKA vara bra, det är liksom utgångsläget oavsett vilken båt man köper. Det är ju avstegen från denna princip som är intressant. Senast ändrad av nilsnobbing | 17 mars 2010 | 12:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 291 Postad 17 Mars , 2010 Finns det belägg på att Bavaria har sämre kvalitet än andra båtar i normalklassen? SKall man som TS började med, anta att många säljesannonser är ett tecken på missnöjda kunder så är det i dag 69 Bavaria till salu av privatpersoner. Tyder detta på att populariteten ökar? Om man själv har en åsikt om vad man vill lägga pengarna på, exempelvis på seglingsegenskaper hellre än boendekomfort, varför snackar man skit om de båtar som inte uppfyller ens krav, det är väl bara att ignorera dom? Jag kör gärna bil, inte sprider jag ut rykten om cyklars kvalitet och undermåliga hastighet för det? Det verkar som att många försöker pådyvla andra sina åsikter som om de vore sanningar i stället för att bara acceptera att folk, som tur är, har olika krav, olika smak och helt olika sätt att leva. Så om du nu inte kan se en Bavaria seglandes utan att bli förbannad för att folk köper dessa båtar, lär dig leva med det. Folk snackar så mycket utan att ha en aning om vad de säger, alla har en åsikt om Bavaria men hur många av alla dessa har erfarenhet? Allt för mycket är hörsägen och rykten, som man sedan spär på till sanningen inte längre finns kvar. Finns all denna dåliga kvalitet dokumenterad eller är det bara en massa tomt snack? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser