RobertStaflin 0 Postad 15 Mars , 2010 Skottade av båten i helgen, och fick till min oglädje se att kapellet kollapsat. Vid närmare inspektion så visade det sig att en av två kapellbågar också böjt sig (det sitter alltså en båge spänd mot den andra bågen, som hade böjt sig), och många av kapellets sömmar hade spruckit av det massiva is- och snötrycket... (Ja, ja, den borde ha skottats av, men jag har fått jobba till sent på kvällarna ändå med att skotta gård, uppfart osv...) Vad göra? Det verkar vara något slags alumuniumrör i bågen som har böjt sig (det är alltså en Ryds Camping -73). Kapellet kan man ju säkert lämna in för lagning, men hur gör man med bågen? Köpa nytt? Var hittar man sådant - kan en kapellmakar duplicera nuvarande båge? Eller finns sådana i standardmått på båtaffärer? Mycket glad för svar! /Vintertrötte Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Mars , 2010 De gånger jag köpt sprayhood, eller liknande, tillverkar alltid kapellmakaren bågarna. Är helt övertygad om att din kapellmakare kan fixa det hela. (annars får du vända dig till min ) tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RobertStaflin 0 Postad 15 Mars , 2010 Hmm, sprayhood = kapell?! Tack för snabbt svar - då ska jag kolla med dem. Har dock dålig koll på kapellmakare. Jag bor strax norr om Norrtälje - har någon koll på hjältekapellmakare i närheten av Norrtälje eller Stockholm? Någon rekommenderade Noréns textilvård - men det kanske finns någon närmare/bättre? /Robert den hoppfulle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RobertStaflin 0 Postad 15 Mars , 2010 Hmm, kanske puckad fråga - det gick ju bra att söka fram en helt bunt kapellmakare här på Maringuiden, men man vet ju inte om de är bra. Skalins verkar närmast mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Mars , 2010 Jag har aldrig haft nån båt med kapell, men jag har haft ett antal segelbåtar med spryhood. Av den anledningen skrev jag som jag skrev. Tillverkningsmässigt är det ingen större skilnad. Samma matrial. Kapellväv och aluminiumrör med beslag pluss lite annat krafs. För en hantverkare inom ett visst yrkesområde är det inte speciellt märkvärdigt. Han gör sånt dagligen. För att va lite drastisk; Hjärtkirurg tex. Skära och såga upp. Ut med den gamla skiten och in med nytt. Sy ihop och sy igen. Klart. Sen finns det ju olika duktiga hantverkare. En del sk yrkesmänn är riktiga klabbpellar men dom flesta är i regel erfarna och kunniga. Sen finns det ju dessutom kunder. Några har stora krav men vill inte betala vad det kostar. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DaBone 0 Postad 15 Mars , 2010 Rör kan du köpa hos en del båttillbehörsbutiker. T.ex. SEASEA har dessa.http://www.seasea.se/SectionList.aspx?CatID=3530 Kapellet kan det ju vara lite värre med, så det får du nog lämna in om du inte kan sy själv, eller har en duktig fru/sambo. Finns en bra tråd om hur man syr kapell här på forumet förresten.http://www.maringuiden.se/forum/;thread=326070 Edit: stavfel Senast ändrad av DaBone | 15 mars 2010 | 23:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 16 Mars , 2010 Hmmmm funderar lite... finns det nån bra hjärtkirurg du kan rekommendera? Skulle vilja ha ett av sten istället för det jvl mjuka eländet jag har EDIT Jo, jag vill att han ska bo nära min hamn också hehe Senast ändrad av KillerBoo | 16 mars 2010 | 01:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 16 Mars , 2010 Bor du i Stockholmsområdet så rekommenderas http://www.kapellmakarna.se/ De gjorde ett helt perfekt (men inte helt billigt) jobb med mitt kapell förra året. Satt perfekt direkt första monteringen! De vill låna din båt en dag för måttagning. Men då blir resultatet bra också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser