Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Talla

Någon som testat denna typ av Propeller?

Rekommendera Poster

Tjenamoss på er!! Glad

Är det någon som har erfarenhet eller dylikt om fembladiga propellrar som denna i länken?

http://www.marindelsbutiken.se/?artnr=Classic 5

Har idag en 14 3/4 * 23 trebladig rostfri. och då varvar båten inom rekommenderat  varvtal och ger ca: 34 knop. Motorn är en Vp 3.0 GS 135HK med SX Drev. Men den är slö i acceleration.

Det jag undrar är om man kan få högre fart samt snabbare  acceleration om man byter till en fembladig historia. Med tanke på vattenskid åkning.

Fick dock låna en fembladig prop för ett par år sedan som hade 14 1/3 *18 och då kom jag bara upp i drygt 22knop och motorn varva hur mkt som helst..

HUR Borde jag göra?

MVH Johan / Vilse i propeller djungeln

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktiga med en propeller är att den är av rätt stigning och storlek så att motorn varvar det den ska. att båten inte gick bra med den du testade beror till största delen på på att den hade en stigning betydligt lägre en den du ska ha.

En fembladig historia kommer inte ge dig högre toppfart snarare tvärt om men du kommer få bättre grepp.

Jag hade satsat på en trebladig bra proppeller med rätt stigning så att motorn ligger i sitt rekomenderade varvtalsområde.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är DIAMETERN som ger dragkraften och STIGNINGEN som ger farten.

Tillse att motorn orkar varva till maxvarvtalet men inte mer! En tums ändring gör grovt räknat ca 200 varv/minut, både diametermässigt och stigningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tack för svaren Glad ska fundera lite på hur jag ska göra.

Måtte bara våren och islossningen komma igång snart så man kan komma ner i vattnet igen.. Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...