Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
540Persson

Motorproblem?

Rekommendera Poster

I samband med motorkonserveringen i höstas av min 90hk tvåtaktsmercury har jag troligtvis lyckats tappa in den röda sprayförlängaren i ett av tändstiftshålen. Någon som har tips på hur man lyckas få ut denna och vilka risker det finns om man drar igång motorn igen om den finns kvar därinne.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver troligtvis!

Slaglängden brukar ju gissningsvis vara 60-70 mm och de röda förlängarna brukar ju vara längre än så. Så om förlängaren är av normallängd så borde du inte kunna tappa in den i cylindern utan att den sticker ut ur tändstiftshålet.

Bara en fundering!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En klassiker. Rynkar

Finns en massa saker man kan pröva. Smala barnfingrar. Bocka till ståltråd och försöka fiska upp plaströret. Dammsuga ut det. Smal plattång eller sax. Fett eller någon annan gegga på en pinne för att röret ska fastna.

En kollega på ett annat båtforum fick ut nämda rör med hjälp av en testklämma med gripklo. Vet inte riktigt vad det är för verktyg, men susen gjorde det hursom... Flört

Länk till forumtråden: http://pm.forum24.se/pm-about561-0-asc-225.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ohpss.......där ser man. Det går tydligen bra att både få in och ut röret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv skulle jag väl inte använda stålmaterial i de saker jag stoppar in i cylindern för att försöka få tag på röret. Risken att repa cylinderväggarna är ju ganska stor då..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plocka isär  , den startar nog och går också för den delen men den går nog inte lika bra ,Foten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...