Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
hjohan37

Isolationstransformator 220 - 110v

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en US båt med 110 v förbrukare där jag kopplat in en s.k. isolationstransformator.
Har bytt handsken för inkommande ström till CE standard, därefter går 220v via JFB/säkring 
till dels 220v (10amp) uttagen i båten (inkl. landjord) dels vidare till omformaren (16 amp). Efter omformaren går enbart fas och nolla 110v vidare till 110v elcentral i båten för vidare koppling till resp. säkring och förbrukare. Min fråga rör jorden på 110 v sidan, efter transformatorn går enbart fas och nolla vidare. 110 v förbrukarna är jordade via drev/motor och separat jordplint. Räcker det eller behöver jag koppla ihop 110 v nolla från transfornatorn med båtens jordskena för 110v ?

Hälsn Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jordningen är tänkt att fungera såhär: Om det blir fel på en apparat, dvs kontakt mellan apparathölje och fas, så ska det märkas. Genom att höljet är kopplat till skyddsjord (dvs nollan) så får man en ordentlig kortslutning så säkringen går. Då har man inte har en apparat med fasspänning i metallhöljet utan att det märks.

 

För din 220V har du lagt ut landströmmens jord i uttagen, helt OK. Apparater man ansluter får sitt hölje skyddsjordat o allt funkar som det ska.

Du har heller inte dragit landströmmens skyddsjord till drev/motor dvs ingen risk för galvaniska strömmar från landströmmens ev jordpotential. Bra tycker jag.

 

För 110V så är dina apparater jordade till jordplint, men eftersom det inte finns någon förbindelse mellan 110V nolla och jord så kommer inte säkringen att gå om det blir fel på apparaten. Som du just börjat fundera över.
(Å andra sidan så blir det heller ingen mycket till spänning om 110V fas hamnar i apparathöljet, möjligen kittlar det lite i fingrarna. Det blir ju en 110V rakt ut i luften om man inte lyckas lägga andra handen på nollan samtidigt.)

Men det snygga svaret är att koppla även 110V nolla till jordplinten. (Och se till att det finns säkring på 110V fasen.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Anders!

Jag behöver då koppla ihop nollan från trafon till båtens jordplint för 110v!

Hur vet jag vilken som är nollan från Trafon? Jag kan ju inte mäta mot landjord!?

mvh Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska ha jordfelsbrytare även på 110V sidan. Den bryter för 30mA jordfel. Tror man dör vid ca 50mA och risk för att det blir det om man är blöt i båten och olyckan är framme.

Jorda gärna ena 110V sidan så den inte flyter

Säkring skyddar bara elkablaget för för mycket ström och det är väsentligt mer än vi tål.

Ta hjälp av kunnig om du inte klarar det själv så du inte råkar illa ut.

Din trafo borde vara galvaniskt skild mellan in och ut. Annars får du hålla reda på så nollan ligger rätt på båda sidor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från 110V trafon kommer det ut två poler. (Jag antar att du har en fulltrafo dvs ingen gemensam pol mellan in- och utgång.)

Den ena går till en säkring, den utnämner vi till fas.

Den andra har ingen säkring, den utnämner vi till nolla och skruvar fast i jordplinten.

Tar man på nollan och jord samtidigt händer inget, finns ingen spänning där eftersom den  som sagt är fastskruvad i jorden.

(Spelar ingen roll vilken utgång du använder som nolla egentligen, men det måste sitta en säkring på den som är fas. Annars får man ingen skyddseffekt av skyddsjordningen.)

 



Senast ändrad av Anders_St | 15 mars 2010 | 16:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter många säkringar på kedjan...dels i stolpen på land, dels en fas/nolla huvudsäkring vid intaget i båten, dels personskyddsautomat/JFB innan eluttag/trafo, sen 10 Amp säkring till eluttag dels 16 amp till trafon. Inuti trafon sitter en 16 amp säkring på primärsidan dvs 220v sidan. Ingen säkring på 110 v sidan förutom båtens egna i 110v elcentralen. Jag vet att nolla jord ger 0 spänning, medans fas och nolla eller jord ger spänning. Jag har fortfarande inte koll på hur identifiera fasen från trafon på 110 v sidan. kasnske spelar det ingen roll ?

 

Obs behövs JFB även på 110 v sidan ? Jag har ju monterat en innan trafon på 220v sidan!

mvh Håkan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta hjälp av en som förstår det!

 110V i fuktig miljö är inte att leka med. Och kopplar du motfas 180 grader får du 230V (220V var förr) 115V= 345V mellan 2 ledare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar till 2takt och el

Självklart har jag säkrat att trafon är rätt kopplat, dvs ut 110v. Sen vet jag att 220 idag är 230, framkommer ju inte minst när du mäter spänningen!

Du svarar tyvärr inte på mina frågor.

mvh Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi ta det lugnt.

Allt vad gäller säkringar och jordfelsbrytare börjar om efter 110V trafon. 110V blir ett eget system som börjar i trafon.

Först bara en kontrollfråga; Har du en s k spartrafo eller fulltrafo?

Spartransformatorer är lite billigare. Det går åt mindre koppar eftersom de har en gemensam lindning för primär och sekundär sida. 110V tas ut mitt på den enda 230V lindningen. Den ena polen blir då gemensam för 230V och 110V sidan.

En s k fulltransformator har helt separata primär och sekundärlindningar.

Har du fabrikat och modell så jag inte ger fel råd? Om du köpt en isolationstransformator så är den garanterat en fulltrafo. Men bara så jag är bombsäker.

 

OK, ingen säkring sitter i trafon.

För en fulltrafo spelar det ingen roll vilken pol man tar till vad, bara man är konsekvent.
Alltså;
En pol utnämner man till fas och drar till 110V centralens säkringar och vidare till förbrukarna.
Den andra polen utnämner man till nolla och drar till jordplinten, och som returledning från förbrukarna.

För en spartrafo måste du använda den gemensamma polen som nolla. MEN DÅ FÅR DU INGEN GALVANISK ISOLERING mellan in och utsida. Då fortsätter ev galvaniska strömmar från landströmmen över till 110V nolla. Då bör du INTE koppla 110V nolla till några jordade metalldelar i båten. Men som sagt, har du köpt en isolationstransformator så är den knappast en spartrafo.

 

JFB även på 110V? Mja, det kan inte skada i alla fall. Den JFB som sitter på 230V sidan har hursomhelst ingen inverkan efter trafon. Man kan använda en 220V JFB även för 110V sålänge den tål och kan bryta strömmen.

Notera att strömmarna blir större i 110V-systemet. Om din trafo är på 16A*230V=3680 VoltAmpere blir det ungefär 3680VA/110V=33,5 A. Så det krävs lite grövre kablar, men det borde redan finnas om båten är gjord för 110V.




Senast ändrad av Anders_St | 15 mars 2010 | 23:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska ha jordfelsbrytare även på 110V sidan. Den bryter för 30mA jordfel. Tror man dör vid ca 50mA och risk för att det blir det om man är blöt i båten och olyckan är framme.

Får du ström direkt över hjärtmuskeln räcker det med 10 mA (0.010 A) för att vara dödligt.

Så varför är inte jordfelsbrytare på 10 mA eller mindre? Mja, det finns, problemet är att de blir väldigt nervösa och löser ut för minsta lilla. Speciellt i en fuktig båt. Dvs de blir ett irriterande moment som bara tycks lösa ut hela tiden och kommer inte att användas. 30mA är väl en hyfsad kompromiss.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här gäller det att tänka till så man inte gör bort sig med säkerheten.

I ett hemmasystem går fas och nolla fram till förbrukarna. Om man då vidrör fasen ökar strömmen mellan fas och jord och JFB utlöser >30mA .  

Men i ditt fall har du ju drevet till ena polen på 110V sidan, vilket blir samma som att du har nollan och skyddsjord ihopkopplade. Då kan inte en JFB på 110V sidan utlösa för det inget jordfel om man kommer åt fasen och jord på 110V ?

Och när nu drevet är kopplat till 110V sidanladden ska du inte koppla den till 230V nollan för då kopplar du nollan till jord via 110 V sidan och förstör delvis för JFB på 230V sidan. 

Möjligen 110V nollan till skyddsjord på 230V sidan kan vara en kompromiss fast JFB funkar bara för 230V sidan innan trafon om resten är rätt kopllat där.

 Hur är det på 230V sidan? Går fas o nolla till förbrukarna utan konstiga jordar där till drev och köl mm så verkar det rätt?

När det gäller 110V sidan så är väl den avsäkrad i båten medan 16A säkringen är bara för att trafon inte ska brinnna upp.

Om du kopplat motfas kan du kolla genom att mäta fas-fas 230-110 sidan. I ena fallet får du ca 340 V och i andra fallet 120V ca. 120V känns tryggare tycker jag.

 

    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men i ditt fall har du ju drevet till ena polen på 110V sidan, vilket blir samma som att du har nollan och skyddsjord ihopkopplade. Då kan inte en JFB på 110V sidan utlösa för det inget jordfel om man kommer åt fasen och jord på 110V ?

Nejdå JFB fungerar precis som vanligt.

Alltså man kan ha en extra JFB kopplad på 110V fas och 110V nolla. Som då dras igenom JFB och ut på andra sidan och vidare till 110V säkringstavlan och förbrukare.

110V nolla är dessutom kopplad till jordskenan, kopplad INNAN nollan dras till JFB. Det är alltså STOR skillnad på nollan innan och efter passage genom JFB.

JFB håller exakt koll på att all ström som går ut genom JFB fas också kommer tillbaka genom JFB nolla. Tar man på 110V fas efter JFB och har andra handen på jordskenan så smiter en del av strömmen förbi JFB tillbaka till trafon, det blir obalans och JFB löser ut.

Stoppar man in handen i trafon och tar på ledningar som inte har gått via JFB så löser den förstås inte ut och man får brännskador på fingrarna.

 

Och när nu drevet är kopplat till 110V sidanladden ska du inte koppla den till 230V nollan för då kopplar du nollan till jord via 110 V sidan och förstör delvis för JFB på 230V sidan.
. . .
Hur är det på 230V sidan? Går fas o nolla till förbrukarna utan konstiga jordar där till drev och köl mm så verkar det rätt?

Nej, 230V landströmsdelen ska hållas borta från jordning i båt och drev! P g a risken för galvaniska strömmar. Men så är det redan kopplat enligt första inlägget.

 

Om du kopplat motfas kan du kolla genom att mäta fas-fas 230-110 sidan. I ena fallet får du ca 340 V och i andra fallet 120V ca. 120V känns tryggare tycker jag.

Blir ingen spänning alls där sålänge som du har en isolationstrafo=fulltrafo och inte har kopplat ihop jordarna eller nollorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sista fundering.

I och för sig så gäller inte elsäkerhetsverkets behörighetskrav för 230V elinstallationer i båtar, bara för fasta installationer på land i Sverige.

I båtar gäller sjöfartsverkets regler och de har, av någon anledning, inga krav på behörighet för installationer i båt. Så man kan inte åka dit om man gör det själv och det fungerar.

Dock har man redaransvar för sin båt. Om någon skadas av en elinstallation man gjort fel så åker man dit.

Dvs. Har man en kompis med el-behörighet som kan komma och kolla vad man gjort i båten mot att bli bjuden på en båttur och en mysig middag på någon holme, gör det. Eller betala en installatör ett par timmar att kolla igenom. Kan vara nervlugnande om man bara gått på vad som skrivs av självutnämnda experter som mig på ett chattforum.... :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Trafon är från CM marine, finns att köpa via blocket. Finns redan tråd om denna trafo på marineguiden.

Slutsats för egen del.

 

1 Ja Nollan från 110v skall gå även till jordskenan (före ev. JFB på 110 v sidan.

2 Att P = UxI gäller givetvis, så om spänningen är 110v så går större ström genom       kablarna vilka kräver tjockare dimension. Eftersom båten är byggd för 110v så finns
det redan 3,5 eller 5 kvadrat kabel - så det är ju OK.

3 FJB på 110 v är att rekommendera (dock efter jordskena)

tack Anders och 2takt el.

mvh Håkan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De slutsatserna blir de bästa.

Då har du ju jord på 110V sidan via drevet.

Med JFB efter jord så funkar JFB också på 110V sidan.

Och koppla inte ihop nollan på 110V sidan, som är jordad i sjön, med nollan på 220V sidan så funkar JFB på 220V sidan också. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...