Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Terrafobica

Stora båtar = många hytter och toaletter, varför?

Rekommendera Poster

Var in i Bavaria 45-an på mässan.  Stora utrymmen men ändå trångt, hur tänker de som designar båtar egentligen?  Fyra dubbelhytter, två toaletter med dusch, en toalett och en separat dusch.  Vem har behov av det här?  Varför verkar båttillverkare tro att antalet sängplatser är det som är viktigt?  Själv skulle jag föredra stora öppna lösningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behovet av dessa flerkabinsbåtar är väl heller inte så stort. Mest för uthyrning där det gäller att fördela hyran på så många som möjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Därför att båten är designad för charterverksamhet. Flera par eller familjer som gärna vill ha egna sanitetsinrättningar och hytter. Men visst finns det väl ett par alternativa inredningar i 45an?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

håller med , borde finnas i 2 cabin med en stor toalett för pensionärer Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, de är väl tänkta för marinaliv och korta seglingar med en massa chartergäster. En annan nackdel är den enorma mängden genomföringar till och från alla toaleter och handfat m.m. under eller i vattenlinjen på dessa båtar. En del ser ut som veritabla tesilar när man tittar under dem...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte så att man kan välja mellan två eller tre kabiner i många av båtarna kring 40-fot? Det brukar väl finnas en vanlig version och en charterversion med fler hytter..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, absolut brukar det vara så. Även Bavaria 45 har två alternativ, men de var inte så olika som man kunde vänta. Saxat från www.bavariasverige.se

I fyra-kabiners utförande får de aktre hytterna egna våtutrymmen och förpiken separerade WC- och duschutrymmen. De dubbla hytterna i förpiken går att konvertera till en stor ägarhytt. Modellen kommer även i ett tre-hytts utförande med stor ägarhytt i fören.

Det står inte vad skilnaden är mellan fyra-hyttsutförandet med konverterad förpik och tre-hyttsutförandet. Det låter som samma båt, om det inte är så att man bantat bort ett våtutrymme.

Jag gillar annars konceptet med flexibla inredningar som finns på många av B's modeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en båt med fyra kabiner och två toaletter. Detta trots att det är mest min fru och jag som seglar med båten. Vi har dock ofta våra vuxna barn och/eller vänner med ombord och då är trevligt att ha flera hytter samtidigt som salongen inte behöver användas som sovutrymme. När vi seglar på tumanhand använder vi dessutom en av hytterna som förråds- och omklädningsutrymme. Det är skönt att kunna förvara grejorna så att de inte alltid måste stuvas undan på på ett besvärligt sätt. Är man flera ombord finns det också ett klart behov av mera än en toalett.

En del får fobi av små utrymmen eller vill bara annars ha mera space omkring sig. Jag har full förståelse för detta. Många klarar sig även bra i en folkbåt utan ståhöjd och toalettutrymme. Frågan är närmast vad man värderar och är villig att satsa på. Vi valde denna lösning trots att båten inte är avsedd för charterbruk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...