SeaManiac 37 Postad 14 Mars , 2010 Hej alla! Tänkte installera en eltoa i båten och har preliminärt fastnat för en tystpolande Jabsco med stor skål och manöverpanel. Den skiljer sig från flera andra genom att ha en separat inloppspump. Den är inte billigast men verkar vara av god kvalité och ha vettig funktionalitet. Dessutom har Bryggan kampanjpris på den just nu. Någon som har erfarenhet av denna eller andra toaletter och och kan rekommendera den eller någon annan. Viktigt för mig är låg vattenåtgång och hög driftsäkerhet. Lågt ljud är förstås också bra. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 14 Mars , 2010 Jag har den toalett som du funderar på och toaletten fungerar bra och har gjort sitt arbete i stort sett perfekt nu i tre säsonger. Men det som kallas tystspolande kan väl diskuteras....den låter och den låter ganska rejält enligt min mening. Allt är ju relativt så kanske en annan icke tystspolande låter mer om man jämför. Men om du förväntar att den skall vara så tyst att den inte hörs i båten så blir du nog lite besviken. Det enda jag har haft problem med är magnetventilen som sitter på toppen av intagsslangen, det skall ju vara en ventilerad böj på toppen och där sitter en magnetventil som stänger när du suger in vatten. Den har läckt vatten, inte så mycket men det kom en del vid spolning så den har jag fått åtgärda, men det är det enda på tre år. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kustskepparen 0 Postad 14 Mars , 2010 Jag skulle satsa på en Jabsco Deluxe flush om priset inte är så viktigt. http://www.jabsco.com/products/marine/toilet_waste_systems/electric-toilets/deluxe_flush_electric_toilets_58xx0_series/iid_48-item48/index.htm Den låter verkligen ingenting(såg demo på mässan), dock så kräver den större yta för motering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 14 Mars , 2010 Jag kollade deLuxe-varianten på mässan och håller med om att den var tyst. Men om man tittar på Telfa/Jabscos hemsida verkar det som att den toa jag funderar på har exakt samma utförande som deLuxe varianten, så när som på att den sistnämnda har en snygg ytterskål. Möjligen kan det förklara skillnaden i ljudnivå, eftersom själva pumphuset skärmas av. I vilket fall som helst är jag inte beredd att betala så mycket extra för lite snyggare utförande och ev. lite tystare tömning. Det får bli den billigare varianten som du har gett så bra recensioner. Tack ska du ha för det! Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser