Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
pejo41

Stora/små blad på propeller???

Rekommendera Poster

En fråga.

Vad är det för för/nackdelar med små blad på en propeller? Har köpt en ny propeller på tradera som ser ut att passa på min båt. Bladen på den ny propellern är att dom är mindre än dom som sitter på den jag har idag. Jag har inte provkört båten jag äger än på grund av att jag köpte den som renoveringsobjekt. Nu hoppas jag att jag kan få den i sjön i sommar och är lite nyfiken på bladstorleken.

Den gamla propellern är en 15x17 och den nya en 15x18, den gamla är av vänstergång och den nya är det högergång på. Vet att det ska gå och ändra på drevet. Har ett 280 drev på båten.

// Pelle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en propeller med förliten diameter eller stigning får du passa så att du inte övervarvar motorn. Om du får en propeller som är för stor kommer motorn inte att orka varva ur och du får en onödigt stor belastning, att jämföra med att köra bil i konstant uppförsbacke. Med rätt storlek på propellern skall motorn klara av att varva max varvtal men inte mycket mer. Den nya propellern du har köpt borde vara lika stor som den gamla men ha lite mer vridning på bladen. Teoretiskt borde den extra stigningen ge en sänkning av maxvarvtalet på ca 500 varv.

/Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En minskad bladarea leder till ökad risk för kavitation, alltså att propellern blir överbelastad och tappar greppet. På din Alfa PS24 borde du se till att få så stor bladarea som möjligt!

Hade du haft en snabb och lätt båt så skulle en propeller med mindre bladarea kunna vara positivt eftersom friktionsförlusterna blir mindre och därmed ge högra max hastighet.

Hade nog varit bra om den nya också roterat åt vänster om inte annat så underlättar det om du får en skada och behöver byta.

En grundfråga: varför vill du byta propeller, varvar motorn inte som den ska?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den andra propellern är skadad. Jag har aldrig kört denna båt då jag köpte den som ett renoverings objekt. Ser nu att möjligheterna finns att kunna sjösätta i år.

// Pelle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...