marterius 0 Postad 13 Mars , 2010 Är lite nyfiken på era erfarenheter av de olika elektroniska sjökorten på marknaden. Det finns ju massor med trådar om de olika plottrarna, men skillnarna mellan dem verkar ju inte vara så jättestora, så jag tänkte att det hade varit spännande att börja i andra änden. Jag har ju sett här och var att det finns en del olika åsikter om detta, så det hade varit spännande att försöka se dem samlat, och någon sådan tråd har jag inte lyckas hitta... Så vilka erfarenheter har ni av de olika sjökorten, har ni haft möjlighet att jämföra? Skulle ni säga att man bör välja plotter efter vilket kort den tar? Hälsningar, Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 14 Mars , 2010 Har själv Garmin G2 sjökort, det ser ungefär ut som en karta gjort för barn. Är otroligt missnöjd! Jag vill ha samm look som sjökortet, det har inte Garmin verkar det som. Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 14 Mars , 2010 Har själv dator med pekskärm och Fugawi installerat. Använder skannade kort dvs. BSB-kort, just för att jag vill ha samma look som papperskorten. Risken för felavläsningar minskar betydligt när man slipper hoppa mellan olika format för pappers- och elektroniska kort. Dessutom tycker jag direkt illa om Garmins m.fl. kort, men det där är ju en smaksak. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marterius 0 Postad 14 Mars , 2010 Tack! Sea Maniac, vad är det du ogillar med de elektroniska plotterkorten du valt bort till förmån för Fugawi? Vilka kort mer än Garmins? Hälsningar, Martin Senast ändrad av marterius | 14 mars 2010 | 21:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Mars , 2010 Enligt en försäljare hos Solteck, så fick man med en adapter när man köpte programet så att ma kunde läsa lite olika kortformat tex Navionics Compact Flash Gold 44XG i Fugawi. Vet du nåt om det? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 14 Mars , 2010 Har kollat olika plottrar och plotterkort i olika sammnhang. Är inte hundra på vad alla korttyper heter, men bl.a. var det Navionics. Det jag generellt ogillar är att de är svårare för mig att avläsa. Jag måste hela tiden översätta till det traditionella formatet. Men jag kanske bara är konservativ. Har sedan måånga år vant mig vid de traditionella papperskorten och då känns det bäst och enklast med elektroniska kort som som ser likadana ut. För den som just har börjat sin navigationskarriär kanske det känns annorlunda. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 14 Mars , 2010 Nej, tyvärr. Har bara hört talas om detta. När jag köpte Fugawi fanns inte den möjligheten och jag har inte känt något behov att skaffa den. Även Hydrographicas eminenta kort finns ju BSB-format. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marterius 0 Postad 15 Mars , 2010 Tack! Jag har ju själv i princip bara navigerat efter sjökort, i alla fall i de båtar där jag själv skött navigationen, och köper jag plotter vill jag nog se det som komplement till sjökortet. Så jag förstår klart din poäng. Fast just nu letar jag båt och det lär inte bli en båt där den funkar med en laptop, så Fugawi är inte något alternativ ombord (eller för den delen Chart Navigator som jag har i min dator idag). Hälsningar, Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 15 Mars , 2010 Många vektoriserade sjökort är behäftade med fel, en del alvarliga, som man slipper i de scannade BSB-korten. Visst finns det fel i BSB-korten också, om samma fel finns i den scannade förlagan. När korten digitaliseras och vektorisers uppstår en ny felkälla och på så sätt är de vektoriserade korten mindre säkra än de scannade. Själv tycker jag varken om att använda laptop eller BSB-kort utan jag föredrar plotter och vektoriserade kort, men man får ta dem för vad de är. Jag dubbelkollar alltid i papperskorten om det över huvud taget börjar bli trångt eller grunt. I Navionics kort hittade vi i somras flera fel varav två var alvarliga. Det ena var i Tyskland där man på kortet skiftat läge på gröna och röda bojar vid en insegling till en hamn. Det vari inget problem i dagsljus, men om vi kommit på natten hade det blivit bekymmer om vi bara litat till plottern. Det andra felet var i de danska Smålandsfarvattnen. Ett grund på 6.3 meter på plottern. Eftersom det var ordentligt djupt runt om och det hastigt grundade upp till 6.3 så dubbelkollade jag i papperskortet där det visade sig stå 1.8 meter. Vi hade altså gått på grund om vi seglat efter plottern. Plotter är ett utomordentligt hjälpmedel och komplement till papperskorten, men inte mer. Senast ändrad av cerber0s | 15 mars 2010 | 23:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 16 Mars , 2010 Använde tidigare laptop, men det var lite opraktiskt även inomhus i en motorbåt. Nu har jag i stället en tablet-dator (tror jag att det heter) dvs en dator utan tangentbord (man kan öppna ett virtuellt pektangentbord om det skulle behövas) med pekskärm, i mitt fall en Peknav från Solteknik. Den fungerar i princip som en plotter och har en betydligt ljusstarkare skärm än en vanlig laptop, men är tyvärr inte lämplig för utomhusbruk. Det finns liknande datorer som är anpassade för utomhusbruk, så om du vill använda BSB-kort även i forsättningen finns den möjligheten även om du inte vill använda en vanlig laptop. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Mars , 2010 Jag har seglat med SeaClear ett antal år och med BSB-kort. Har även vid några tillfällen scannat in kort som jag inte hade (har med mig en A3 scanner i båten). Torrseglade lite med fugawiprogrammet, men det var så krångligt jämfört med det SeaClear att jag inte blev intreserad. Annledingen till att mitt intresse väktes var att det kortet jag hänvisade till skall innehålla sjökort över ett område som jag inte lykats få tag. De Ryska inlandsvattenvägarna, mellan St Petersburg och mot Vita havet. Jag vet att jag är tokig, men jag har mina funderingar. Efter att jag kom hem från mässan har jag kollat på Soltecks hemsida. Finns det tre olika varianter på Fugawi? Är det nån som enkelt kan förklaara skillnaden? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 22 Mars , 2010 Jag har Garmin BlueChart g2 Vision som jag har ställt in så att det ser ut som ett papperskort förutom att jag har de klickbara flygbilderna kvar. Kanonnöjd Senast ändrad av 666D3 | 22 mars 2010 | 15:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 22 Mars , 2010 Ryska inlandsvattenvägarna, mellan St Petersburg och mot Vita havet. Bara så du vet om du har för avsikt att gå den vägen. På alla ryska inlandsvatten måste du nu mera har en lots ombord och det är långtifrån gratis. Det kan finnas en väg runt problemet, det är att ha en rysk medborgare som är kapten på skutan. Ryssarna gör va de kan för att komplicera båtåkandet i deras vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 22 Mars , 2010 Jag hittade också fel på Navionics, mest på blått vatten, bl.a saknar en ö 15 x 5 x 2 meter och närliggande stenarna. Likaså (fast detta kan vara plotterns fel) när jag körde med Hydrografikas sjökort på ej största förstoring så syntes ett område på sjökortet som 2 meters flad, fast det var en bränning i verkligheten. Bränningen syntes på största förstoring. Mao så prioriters någonstans inte den mest väsentliga information. Liknande problem med 2 bränningar ca 10 meter från varandra (ej Hydrografikas område), syns som bara en bränning. Man måste ställa en förstoring md varninen Overzooming för att de att det är dubbla bränningar. (Kan också vara plotterns begränsning). Personligen misstänker jag att dessa sjökort är avritade för hand av lågbetalda indier eler kineser och då blir det ibland inte 100% rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Mars , 2010 Jo jag vet. Har funderat på att ha en besätningsman som talar ryska och svenska, men att ha en rysk medborgare som befälhavare är en tanke som inte slagit mig. Tack för tippset. Om han då dessutom råkar va (sjö)kapten så hade det ju varit ännu bättre. Nu är detta bara en dröm - än så länge - men man vet aldrig. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 22 Mars , 2010 Ja, sjökorten är manuellt digitaliserade. Dock inte av kineser eller indier. Oavsett nationaliteten på den som digitaliserar så blir felkällorna många då det är otroligt mycket information som ska behandlas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
luftvapnet 1 Postad 22 Mars , 2010 Vi kör med BSB och ChartNavigatorLight på en PC under däck samt, tidigare, C-Map MegaWide-kort (i en StandardHorizon CP300i plotter). Båda har funkat bra. BSB-korten tog vi för att de var så billliga (ehem...). Vi tog C-Map för att man får ett stort område till en 'billig' peng. Också gilllade vi StandardHorizons CP300i; billig (4800 kr i USA), bra, fristående (inte en massa integrering som kan ge upphov till bekymmer, bara koppla 12V). I nya båten har vi Navionics; har bara hunnit konstatera att ett område som är mindre än hälften av C-map ungefär har samma pris - trist. Men om man köper från engelsk näthandlare (tex Cactus), så blir det iallafall ca 30-35% billigare än de sk 'kampanspriserna' i Sverige. Navionics-plottern är integrerad med allt (möjligen inte nivån i toa-tanken...) - vi bävar men framtiden får visa hur det funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 25 Mars , 2010 Jag var nyss inne på en butik jag upptäckte tidigare i veckan som kan detta med kundservice och fick lära mig detta som iaf gäller mitt sjökort kopplat till Garmin 525. Vid skalning över 200 m visas sjökortet som Sjöfartsverkets kort men visningen går automatiskt över till Hydrographica om man väljer 200 m eller mindre skala. Hydrographicas blå kurvor ligger på 2 och 3 meter vilket också är något att tänka på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 25 Mars , 2010 Ehh. Kan det var fel bakom plottern Garmins kort ser ut som papperskortet om du hanterar det rätt. OBS. ni som fick det med felaktiga djupkurvor förra året kan nu börja byta ut de korten som ni fick istället. Kontakta närmaste handlare. Och Alf. Ta kontakt även du så får du nog fram rätt bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 25 Mars , 2010 Jag kan tillägga att Garmin fortfarande inte har uppgradering av sjökorten om man t. ex. vill byta från Sthlm/Mälaren och få tillgång till Gotska Sandön mm utan man får försöka sälja sitt gamla på t. ex Blocket och sedan köpa nytt. Dåligt Uppdaterat sjökort med Hydrophonicas Fjärdlång kommer i sommar till Garmin OT Jag fick mjukvaran i min 525 uppdaterad gratis i butik idag så nu blinkar fyrarna och dessutom med den färg de visar i förhållande till min kurs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coffe83 0 Postad 26 Mars , 2010 Tycker att det är väldigt intressant att det verkar vara så många sjökort som visar fel. Helt sjukt att man förväntas betala många tusenlappar för ett navigationshjälpmedel som inte funkgerar. Har tex läst att navionics ofta visar mellan 20-100m fel konstant, vad är egentligen poängen med att ha en plotter då? Då är det väl mycket smidigare och billigare att köpa en gps som bara visar Lo och La och läsa vanligt sjökort... dock verkar ingen klaga över garmins sjökort, utom utseendet då men det är väl en smakfråga... de verkar iaf inte visa fel vilket måste vara det viktigaste enl. mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 26 Mars , 2010 Alla sjökort har fel och plottrar kan visa fel så viss osäkerhet finns alltid när man är på sjön. Hydrographicas kort är iaf jag väldigt imponerad av så jag har börjat köpa dem även i pappersformat. Här går det utan större problem att segla om man använder deras kort i plottern vilket man inte tror om man ser Sjöfartsverkets kort. Detta berättade en seglare för mig. http://kartor.eniro.se/m/puGOE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 26 Mars , 2010 Jag tycker plotters och elektroniska sjökort är ett stort lyft för navigation, men man skall inte se dem som 100% sanning utan som ett hjälpmedel som kan vara behäftat med fel och brister. Det gäller att även ha vanliga sjökort med, ekolodet på samt ögonen öppna !! För mig har elektroniska sjökort (Navionics Gold) öppnat många nya farvatten i vars närhet vågade jag tidigare inte ens komma in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coffe83 0 Postad 26 Mars , 2010 Bara för att förtydliga mig... jag anser ABSOLUT INTE att man enbart ska förlita sig på elektroniska sjökort, men jag anser ändå att de ska visa rätt... såklart jag inser att det inte går att få 100% rätt på en gång... men sjökort som visar konstant fel- det är verkligen inte ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 26 Mars , 2010 Även papperskort kan vara felaktiga. Skulle ta en genväg upp till Aspholmarna mellan de små öarna, öster om kummlet, kortet visar >3m djup i sundet var det <1 m. Kollade på kort från 1966 där var det grunt. http://lasselundell.se/page20.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mawi 1 Postad 26 Mars , 2010 Lasse-L: Stort tack, i 20 år har jag sneglat på den där genvägen, och flera gånger varit på väg men avbrutit i sista stunden, för det ser ju inte bra ut, efteråt har jag tänkt: fan vad feg man är, men samtidigt har ju inte heller sett någon annan gå där... Jag är övertygad om att jag förr eller senare hade gjort ett fösök. Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 26 Mars , 2010 När jag kom fram till sundet såg det skumt ut. Färgen på vattnet, strömmen som rann, samt att jag såg botten. Jag hade strömmen emotmej, slog ner farten, och sakta gick jag igenom. När jag talar med lokalbefolkningen så vet ju alla att där är det grunt. Om lokalbefolkningen rapporterar i sina hemmavatten . får dom bättre kort när dom seglar i andras hemmavatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 27 Mars , 2010 Ca 500 m nord om Fläsklösan i Mysingen ser man något djupare grund på Goggle kartan som inte finns på sjökortet. (Ost om Söderhäll) 59 gr 00´ 56,15´ N. 18gr 17´ 58.72´ O Senast ändrad av 666D3 | 27 mars 2010 | 13:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
carl-eric 0 Postad 28 Mars , 2010 Jag har haft Max sea på en Laptop men ljustyrkan på en dator räcker inte till för färd i dagsljus,Här är en plotter överlägsen.Har själv en Navman samma som Northstar med ett Max Mega Wide MW4. Kortet innehåller hur många kort som helst jag tycker att det fungerar perfekt. Flygfoton på hamnar Fyrar som ändrar färg när du navigerar på natten massvis med bra information.Med MW4 behöver man inte något annat kort,skall man in i knepiga vatten så kan papperskorten också innehålla fel.För De som har äldre plotters tillverkade före 2005 finns ju NT eller Wide kort.Jag köpte mitt kort till kanonpris ifrån en Dansk auktoriserad tillverkare av elektroniska sjökort. Firman heter Maritim-Elektronik.dk snabb leverans jag tror det gick på tre-fyra dagar. Köper man från en auktoriserad firma får man inga gamla kort som en del tydligen säljer.För 30 år sedan gjorde jag en ett år lång segeltur till Medelhavet och Västindien jag kommer ihåg hur många sjökort det gick åt ,böcker med mera och kostnaden för korten var ungefär densamma som idag.Jag tror jag köpte kort för ca tiotusen kronor. Jag tycker inte man är i verkligheten med papperskort heljust att kunna se var man är hur långt till målet m.m. Elektronik kan gå sönder men kort kan också blåsa i havet så man är aldrig garderad. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
carl-eric 0 Postad 28 Mars , 2010 Såg förövrigt precis nu att den danska firman jag skrev om Maritim-Elektronik.dk har en nätbutik i Sverige Maritim-Elektronik.se. Jag skall kolla i morgon om dom fortfarande säljer kort till lika bra pris som förra hösten. Seglare med svår seglarabstinens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser