Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
fredrikaudi

Frågor om Ryds 568 GTi

Rekommendera Poster

Hej alla,

Har några enkla frågor till er som kan något om Ryds 568

1. Styrning: Jag var och tittade på en -08 idag och glömde kolla om det var hydraulstyrning på den, är det standard på den årsmodellen?

2. Motor 1: Det sitter en Mercury 90Hkr 2-takt -10 på denna båt, räcker det, många har varnat mig för att köpa för liten motor, jag kommer inte att busköra utan mer familjeköra och kanske någon gång dra vattenskidor etc...

3. Motor 2: 2 alt. 4-takt?, det finns det mycket om i andra forum men kort, snabba fördelar/nackdelar med de olika, jag är typen som inte vill/kan meka, bara använda...
Är det mera att tänka på med 2 eller 4-takt tex.? 

4. Fast tank? Finns det några med erfarenhet här? är det ett bra val trots att den kommer att ligga i en insjö utan tillgång till pumptankning, är det smidigt ändå?

5. Tillbehör: Finns det några bra sidor på nätet där man kan se olika tillbehör till denna båt, främst så letar jag bilder på olika kapell till denna båt och det lyser med sin frånvaro på www.ryds.se ...

Tack för alla bra svar i förväg!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! roligt du tittat på en underbar båt, jag har själv en likadan med 115hk Optimax och jag ska svara på dina frågor hur jag ser det.

Hydraulstyrning är inte standard men jag rekommenderar det verkligen en stor skillnad mot kabelstyrning, inget glapp och lättstyrd att den håller kursen du slipper papera med ratten. Hydraulstyrning kostar runt 6000kr exkl.montering.

Motorn på 90hk duger bra men jag skulle ändå rekommendera 115hk särskilt om ni åker flera i båten den kan rent av bli bräönslesnålare då mot 90hk. Optmaxen är otrolig bra motor som startar utan några problem, går jämt fint ögonblickligen.

2-takts Optimax är rappare en 4-takts modeller den kanske drar en aning mera bränsle men det inte mycket i så fall så mitt val Mercury optimax.

Fast tank är smidigt att ha jag bor så till att jag brukar ta med mig 2 plastdunkar ner för att fylla på den och det är enkelt. Nackdelen fast tank är att risk för kondens kan inträffa. Det gäller att ha bra filter/vattenavskiljare.

Tillbehör har funnits på Ryds hemsida förut, fanns även en speciell katalog. Jag rekommenderar dynsats och pulpetkapell som även täcker bakre dynan.

Lycka till med ditt båtval och väljer du 568:an så kommer du bli nöjd. //havstulpan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,  Lite fler synpunkter.

1) Hydralstyrningen är standard vad jag vet fr.om 2009. Själv har bytt på min till hydralstyrning. Det är att föredra. Den enda nackdelen jag upplever är det blir fler rattvarv med hydralstyrning.

2) Köpte först med 90 Hk, ångrade mig snålhet och bytte efter en säsong till 115 Optimax. 

Det gör 4-5 knop på maxfarten.  Jag skulle tro att skillnaden blir större ju mer du lastar båten

3) Beror helt på hur man värderar de olika för- och nackdelarna.

4) Bära dunkar lär du behöva i vilket fall, det går åt en massa bensin...

5) Det fanns en tillbehörskatalog, ev har återförsäljarna egna varianter på sin hemsidor.

// Magnus

post-27982-1394236274,3784_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för svaren hittills.

En fråga till,  en Ryds 568Gti -08 med en Mercury Optimax 90Hkr -10 med dynsats för 179.000kr, är det ett bra pris tro? Skicket på båten är nytt, den är målad i botten,  är det något man ska vara orolig över tro eller är det vanligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, svårt att svara på, men det låter som en OK affär, var det en ny motor? Kolla om du kan få en 115hk om du lågger lite i mellan.

/ Magnus

post-27982-1394236274,6781_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...