Gå till innehåll
måndag 14 april 2025
Gäst silviasurfarn

"Bygga" badplattform - tips ?

Rekommendera Poster

Gäst silviasurfarn

Börjar, som många andra här, bli sugen på att ta tag i något av sommarens alla båtprojekt. Ett är att fixa till badplattformen, en kraftig sak med rörram i rostfritt och med teakribbor som chanserat en hel del. Den är på cirka 2.8x1m totalt, och den del som täcks av teakribbor är uppskattningsvis 2.6x0.8m. Plattformen sitter väl någon dm ovanför vattenlinjen. Teakribborna sitter skruvade med bult/mutter ned i rostfria plattjärn som svetsats fast i rörramen och där bultskallarna dolts mha träpluggar.

Gillar verkligen teak och mahogny men tycker att det är mindre lämpligt på en yta som doppas i vattnet så ofta. Funderar nu på att plasta in ribborna. Kanske något i stil med att skruva fast en släppmedelsstruken byggplyfaskiva undertill, fylla springorna mellan ribborna med epoxilim, lägga på ett par varv glasfiber och epoxi på ovansidan, kanske borra ett gäng hål och limma fast plaströr för att vatten ska kunna strömma igenom när bryggan doppas i sjön, lossa och vända hela det nu sammanhängande paketet med ribbor, ta bort byggplyfaskivan och lägga några varv glasfiber på undersidan. Avsluta med topcoat eller lämplig färg och sen skruva tillbaka eländet. Alltsammans naturligtvis med den fromma förhoppningen att muttrarna lossar snällt utan att bultarna roterar, och att de lika snällt samarbetar när det är dags för återmontering...

Tar tacksamt emot synpunkter, tips och råd. Någon som gjort något liknande ? Feltänk, eller saker att se upp med ? Finns det något färdigt plattformsmaterial i plast som man skulle kunna såga till och fästa i rörramen och således ersätta teakribborna med ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle verkligen råda dig att ta kontakt med någon marina som kan hjälpa dig med detta. I många fall kan hemslöjd på vitala delar som exempelvis en badbrygga sluta i en ände med förskräckelse. Du bör tänka på att den skall hålla för en tämligen hög belastning eftersom man ofta förvarar jolle, ankare etc. där. Dessutom skall du nog bada någon gång och kanske har fler badsugna med dig, flera personer på badbrygga. Om du gör den själv så skulle jag nog ändå råda dig att inte plasta in, detta blir halkigt och eländigt med risk för ofrivillga dopp. Med en så begränsad yta är det inte dyrt att byta ut virket när det blir dåligt. Ett bra ädelträ som du behandlar stoppar i många år. Har samma virke på min badbrygga för 5-e året och fortfarande som nytt. Lite slip och olja varje vår så klarar du dig länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Kanske ska förtydliga, det rör sig om en befintlig badplattform som i kanske 20 år utan problem har hållit för 15kg ankare samt kätting, en mindre utombordare, samt emellanåt 1-2 vuxna. Plastar jag in ribborna lär den väl dessutom snarare bli starkare, förutsatt att jag tänker till lite vad gäller de hål jag vill ta upp för att släppa igenom vatten ? Halkrisken tänkte jag ta hand om mha särskilt pulver liknande det som en gång hette halkanix.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tröttnade på min badbrygga för ett par år sen. Och gjorde en ny. Gammla bestod av teakribbor och rostfritt, slipa, lacka, hal, för liten m.m. Så här gjorde jag.
Blev kanon vi stortrivs på vår badbrygga.
http://www.nimbusportalen.se/badbryggan.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Jag visste väl att jag hade läst en kanonbeskrivning någonstans men kom inte ihåg var. Det var din beskrivning jag tänkte på.

Ska läsa den riktigt noggrannt denna gång, och låta mig inspireras. Tack !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...