Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Wretlan

Problem med johnsson 30hk

Rekommendera Poster

hejsan, fick problem med min båtmotor i sommras, efter jag gjort rent förgasaren och bytt en packning, när jag satt ihop allt igen så börja den nysa väldigt kraftigt går inte på tomgång är svårstartat som fan nu, Går bara på höga varv men hostar och nyser kraftigt då med,

Förgasaren sitter nog inte fel tog bara av kåpan och bytte en rund packning som var slut. pilla  inte med flotören något, och blåste rent den

Snurran är en johnsson 30 hk runt 89-90 års modell

Mvh Robert

Senast ändrad av Wretlan | 13 mars 2010 | 15:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en likadan 90a fast 20Hkr modellen med samma cylindervolym.

Det finns en skruv på förgasaren som man ställer blandningen på. Är den för snålt ställd så brukar motorn nysa till och stanna. Öppna den lite och kolla om motorn går bättre.

Kolla även så tändsystemets spolar inte sitter löst för det gjorde de på min och skakade sönder. Det har troligen inte med nysningarna att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej skruven är det inte har pilla med den mycket, men ska kolla tändningen för den skakar bra mycket

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutom tänddelarna dvs tändenhet och magnetspolen som driver den var lösa tidigare så hittade jag i somras ett annat fel.

Det var att den understa plattan som tändsystemet vrider sig på som var sprucken och lös. Det resulterade i att motorn inte ville gå på maxgas utan hackade då pga att tändsystemet vickade. Lurigt för motorn gick ananrs som normalt.

Jag har bytt plattan.   

Kolla om tändplattan går att vicka ologiskt mycket och verkar lös.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ju hända att det blåst in skit i lågfartsmunstycket, ska kolla det sen när jag kommer till båten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kolla att gaskammens rulle öppnar precis vid märkningen på kammen nr 38.http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?reqFor=29&lvlCode=5&path=BRP~A0000008~M0010434~M0010540~M0010544~C0188797&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ&hideLinkOnPath=false&docId=&docName=&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&isFrPG=false&forItemCode=&pCode=C0188805

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...