Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
segelskorv

Köpt en bärbar vhf lite frågor

Rekommendera Poster

Hej en kompis köpte ut en vhf åt mig, en handburen 5w Cobra hh415 som det var bra mässpris på SeaSea.

Handburen då elen på  J17 segelbåten ej funkar utan att man river ut allt och bygger nytt elsystem och för att den också går att köra på vanliga r6 batterier om litiumjon acken är urladdad.

Den ena av mina två frågor är vilken av distanskurserna till Vhf(SRC) certifikat  som är bäst och billigast och vad ni tycker som gått sådan kurs? Som jag fattat kan jag numera inneha en vhf och använda den som enbart mottagare dvs jag får inte sända med den tills jag tagit certifikatet och skaffat tillstånd från pts.

Den andra frågan är om man kan sätta på en bättre antenn än lilla gummipinnen, kanske få upp något i masten fast hur gör man för att inte krocka med vindexen som iofs ändå måste lagas. Såg att man kunde köpa till en längre sk highflex antenn, gör den någon nytta om man inte vill joxa uppe i min ändå inte så höga mast (8m eller så).

Senast ändrad av segelskorv | 13 mars 2010 | 13:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att det är bättre att använda en handhållen vhf som den är: Mera flexibelt att använda den i sittbrunnen för att anropa brovakten, ett närmande skepp e.d.

För en extern antenninstallation behöver du:

- antennen: kolla Hjertman's som har en 'mast top antenn med vindvisare 18 m kabel'

- en kabelgenomföring, om masten står på däck /inte är genomgående; diverse bitar för att kapa kabeln

- en adapter för att koppla kabeln till apparaten där du tagit bort gummipinnen

- en monofon (mikrofon-högtalare), då apparaten är fast monterad

Placera vhf:n i en vagga eller annan hållare, koppla antennkabeln och monofonen och använd som en fast vhf. Tycker att för den möda kan du skaffa och montera en billig fast vhf och behålla den bärbara som reserv e.v.v.

Och om du placerar en antenn upp i masttoppen, så rekommenderar jag en kombi-antenn för vhf och gsm. Vad jag finner  är att vi använder nuförtiden gsm varje dag och vhf mycket sällan.

Senast ändrad av jussi_h | 14 mars 2010 | 07:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo masten står på däck på den båten. Det är ju i sittbrunnen den kommer att användas så jag tror jag nöjer mig med radion som den är så länge. Och det är nog mobilen som används mest håller jag med om.

Kanske köpa till den längre highflexantennen som reklamen påstår ska vara 30-40% bättre. Funderar också på att montera en sådan där universalhållare som man klämmer fast mobiltelefoner och gpser i.

Om man ändå skulle vilja montera antenn i masten skulle det gå att dra kabeln via akterstaget till sittbrunnen istället för ned i ruffen, så får man kabeln dit man sitter också och slipper genomföringar?

Ingen som har erfarenhet av distanskurserna? kanske räcker det med att läsa en kursbok och skriva provet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För den apparaten gäller väl SRC. Den kursen fixar man normalt sätt enkelt. Läs handboken och plugga alpha, bravo, charlie osv sen skriver du upp och fixar resten med PTS.

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Så här gjorde tog jag mitt SRC

Beställ en SRC-bok från Stockholm Radio (telefon eller mail) kostar drygt 100 :-

Läs igenom boken några gånger och fokusera på att memorera alfabetet(alfa beta charlie..) samt nöd/il meddelanden

Kontakta en någon förhörsförättare nära dig ang provtillfälle och skriv provet sedan provet. Löjligt enkelt prov. (Jag bor i sthlm så jag åkte till Sthlm radio o skrev provet där)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

betr. antennkabel i akterstaget: jag kan inte rekommendera det av två skäl: kabeln följer rörelserna av staget och kommer att skadas vid masttoppen så småningom, och kopplingen mellan kabeln och apparaten i sittbrunnen är utsatt till sjövatten mm.

Senast ändrad av jussi_h | 18 mars 2010 | 06:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...