detskaga 0 Postad 13 Mars , 2010 Som vanligt har jag lite tokiga ideer. Har en liten 21 fotare,har inte kostat så mkt och jag älskar att fixa o trixa. Funderar på om man skulle kunna göra en rullbom för att slippa hålla på med seglet så mkt när man väl är i hamn. Tanken är att rulla seglet över bommen,ser inga problem med att få bommen att rulla. men finns säkert nåt jag inte tänkt på,tips o råd önskas. lite info: latterna ligger på rätt håll. En vajer går utanför men går enkelt att sätta ett rör på bommen, som vajern går igenom,(tänkte först att fräsa spår i bommen men är rädd för att det försämrar styrkan i bommen) Bom o mast är i trä. Tänkte sätta ett rejält kulager vid bommens slut vilket medför ca 3 cm längre bom ca 600gram tyngre bom,kan det bli problem att förlänga bommen ur segling perspektiv,hållfastighet osv Seglet kommer att kunna användas precis som vanligt inga förändringar på fästerna,förutom fästet längs bak som kommer ca 3 cm ut,(fästet till skotskenan o parkeringen) Tanken är att för hand rulla in seglet med hjälp av bommen utan hjälp av något rullsystem. (har byggt rullgenua o rullfock med förmodat mkt gott resultat) Tacksam för tips o råd MVH Reidar Senast ändrad av detskaga | 13 mars 2010 | 03:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 13 Mars , 2010 Ska du bara använda rullfunktionen för att förvara seglet är det väl inga problem med hur du löser det, men om du har för avsikt att kunna segla med delvis inrullat så måste du ha en låsfunktion som håller. Förr fanns det en snäck/kuggväxel för att med vev rulla in där man hade en fjädrande kugge som frigjorde för att rulla ut helt, ungefär som vincharna till båttrailers. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Mars , 2010 Att förvara seglet genom att rulla det runt bomen är opraktiskt och arbesamt. För förvaring av seglet duger det gott med att vika det över bomen på sedvanligt sätt. Att rulla in seglet på bomen för att rev är en direkt dålig metod. Bindrev. Dvs att man drar ner seglet till en revlöddra vid mastliket och med en lina genom en revlöddra i akterliket till bomen ger en mycket bättre och snabbare revning. Om man sedan väljer att binda upp överskottet eller inte har egentligen ingen praktisk betydelse. Jag gör det nästan aldrig. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Mars , 2010 Läs lite segelteori. Du kan då se till att du kan sträcka seglet åt alla håll med hål i seglet, cunningham och uthal. Revmöjligheter kanske redan finns i seglet? Utnyttja dessa. Rullrevning runt bom funkar inte som Tommy skriver. Låt överskottet fladdra. Du kanske kan göra seglet lösfotat dvs skippa bomlikrännan när du ändå experimenterar. Då driver seglet ända ner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 13 Mars , 2010 Seldén hade en rullbom på 70- eller 80-talet. Den försvann ganska snabbt och av de båtar som har den kvar i dag, är det väldigt få som använder rullfunktionen. Jag har provat på en Ballad och tyckte det var värdelöst. Varför inte montera Lazy Jacks i stället? Man behöver inte köpa dyrt från tillbehörsbutikerna, de är enkla att knåpa ihop själv på en förmiddag och fungerar fint både för att hålla seglet på plats när det kommer ner och när man beslår det. Mycket mindre arbete att tillverka än en rullbom och mycket, mycket mindre arbete att använda vid segling/förvaring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
detskaga 0 Postad 13 Mars , 2010 Okej, nu ska vi se, seglet kommer fortfarande kunna revas och att köra med lösfot går alldeles utmärkt ,detta kommer jag inte ändra, leasyjack har jag redan. Det är nog inte så att jag skall kalla det rullbom, utan snarare allternativ till leasyjacken. Alltså ett enklare sätt att förvara seglet när man är i hamn. Men frågan är kommer det bli enklare ? Det känns ju som det vore mkt enklare att bara rulla in seglet över bommen men kanske har jag fel hmm. Ang jobbet att ordna det så gör det inget om det tar lite tid isen, ligger ju än. Tror inte det tar mkt längre tid än att sätta dit leasyjacken så mkt jobb är det inte. Finns det några fler som har ett sånt här allternativ på sin båt skulle jag gärna få höra vilka erfarenheter ni har. mvh Reidar Senast ändrad av detskaga | 13 mars 2010 | 11:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 13 Mars , 2010 Nej, det kommer nog inte bli enklare. Hur hade du tänkt rulla bommen om du har Lazy Jacks? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oskar_W 0 Postad 13 Mars , 2010 Jag har rullbom på min 70-tals seglare med Seldén rigg och jag ser inga som helst fördelar med detta system. När det blir ett nytt storsegel så skippar jag detta garanterat! Tänk vad bekvämt att ha alla fall neddragna till sittbrunnen och kunna reva härifrån när det börjar friska i. När jag rullar in seglet är det viktigt att dirken är i exakt läge, annars börjar seglet att vandra antingen mot masten eller ut på bomen. Att enbart förvara seglet ihoprullat på bomen tycker jag att låter krångligt det med. Koppla loss kicktaljan, finliret med dirken o sen få det att rulla upp sig snyggt. Det går nog snabbare att vika seglet över bomen o surra det. Oskar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 13 Mars , 2010 Min gamla seacat hade rullbom. Tyckte det fungerade bra när jag skulle reva för att minska segelytan. I början förvarade jag det även rullat på bommen men det var ganska meningslöst - tog bara tid. Jag knåpade ihop egen lazyjack och det gjorde ju allt mycket enklare. Och det gick bra att rulla bommen och ha lazyjack, dock inte kick. Lazyjacken var inte fästa i bommen utan i en lina som gick från mast till storskotsfästet uppe på bommen, så då var det bara att rulla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 14 Mars , 2010 Har haft en rullbom på en tidigare båt, inte alls så praktiskt som det kan verka. Krävs minst två man för att ta ned seglet. En som står där vid masten och rullar.... Nu har vi en bag och lazyjacks. Otroligt bekvämt och enkelt. Att ta ned storen går lika snabbt som att rulla in försegel. Att stänga dragkedjan på bagen tar ytterligare någon minut. Fundera på att sy en sådan i stället! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 14 Mars , 2010 Största nackdelen med rullbom: En rullbom är ett utmärkt sätt att sabba ett annars ganska OK segel, då det fungerar likt en mangel och tar bort all kvarvarande form på seglet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser