Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Kaveh

Fann en spricka i skäddan. Alvarligt?

Rekommendera Poster

Var nere och skrapade bort bottenfärgen idag och såg att jag hade en ca 30-40cm långspricka i skäddan, pekandes akterut. Med andra ord ner på skäddan mellan skäddan och rodret. Jag upplever inte att sprickan är så djup och den sitter ca 5mm från ytterkant på bb sida. kan bända plasten ytters lite i överkant.

Kan det vara så att man har brutit sönder skäddan mot rodret när man svängt max lite för snabbt? Eller pratar vi delaminering, P.P. och annat huvudvärksbringande?

Oavsätt, hur åtgärdar jag detta på änklaste vis utan att fula allt för mycket?

Ska ner imorgon igen och ta bilder så ni kan kika på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer det en bild på kalaset. 30-40 cm var kanske att ta i men ca 20 cm är det. Det syns inte så bra men kolla mellan pilarna så bör  ni se.
Kollade lite närmare på det idag och det set ut som om rodret tryckt till det så hårt att det spruckit.

MVH

Kaveh

post-26792-1394236273,928_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket troligt att du har en delaminering och att fukt trängt in och nu i vinter frusit och gjort denna spricka.

Hur åtgärda? Tja Antingen ordentligt och slipa bort allt och plasta upp igen. Eller torka ur allt ordentligt och fylla igen med epoxyspackel. Det är upp till dig hur mycket jobb du vill ha. Måste dock åtgärdas snarast eftersom det bara kommer att bli värre och värre Hur som helst. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte fixa det nu när jag håller på med botten. Hur mycket plast kommer jag att behöva slipa bort, räcker det med att slipa bort gelcoaten runt om och slipa upp springan för att flylla igen och lägga ett par lager fiber över?

Har sett att folk har kapat bort den närliggande ytan för att bygga upp allt från början. Det har jag dock inte tänkt att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vara svårt att limma ihop en spricka. Man kan alltid prova det först och se nästa år hur det höll ihop.

Det är lättare att få hållfasthet om man hugger upp eller går löst på laminatet med vinkelslipen tills man ser att sprickan upphör. Man har då också plats att bygga med glasfiber som är det som håller ihop plasten eller epoxin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du då att man ska rugga upp själva sprickan eller allt runt om? Jag fick nämligen tipset att gå på försiktigt med vinkelslip i sprickan och fylla igen den sedan med glasfiberspackel. På så vis skulle det bli homogent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har det inget med hållfasthet att göra så kan du bara spackla över. Men eftersom du tror att det gått upp av en kraftig sväng el. likn. så håller inte ett spackel eller epoxi särskilt bra utan ett stärkande armeringslager. Med yxa, stämjärn eller vinkelslip tar du bor det gamla glasfiberlagret och lägger på nytt. Man ska då gå utanför sprickan nån dm för att få stor yta för det nya laminatet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sagt och gjort. Blir bara att monterna ner rodret först... =)
Någon som har en aning om hur rodret sitter fast på en birdie 24? Skäms

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att inte göra onödigt jobb, be någon titta på skadan om du är minsta osäker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom skadan antingen har uppkommit pga fukt inne i skäddan, eller har lett till att det kommit in fukt i skäddan är det helt meningslöst att göra något utan att torka ut skäddan helt, vilket kräver att man öppnar upp ordentligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vi tar det steg för steg i stora drag. Så kan jag läsa mig till detaljerna senare.

Öppna upp sprickan.
slipa bort ca 1 dm runtom (om det räcker) och rugga upp ytan.
Låta torka i ett par veckor?
Fylla hålet och plasta ett par lager glasfiberväv över.
Slipa.
Lägga på gelcoatspackel.
slipa.
Epoxygrund bottenfärg.

Har jag greppat det hela rätt?

Sprickan är högst upp på skäddan, har jag fel om jag tror att det mesta av fukten dragits neråt?
Isåfall bör jag väll även blotta plasten i den nedre delen också?

Senast ändrad av Kaveh | 14 mars 2010 | 19:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jävlar i mig Peter_k, det där såg ut som ett monsterjobb! Till nästkommande höst hade jag tänkt att kapa hela skäddan för att få rodret halvbalanserad tror jag att det heter. Där av hade jag tänkt att ta lite små genvägar. Är dock lite rädd att fukten ska krypa upp högre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det var lite meck!
Ett år fusklagade jag genom att bryta upp skäddans spricka och trycka i lite epoxy med filler och sätta det i spänn med tvingar. Det höll hela sommaren, men frös sönder ingen vinter efteråt. Om du är orolig att fukten skall vandra vidare, var skall den ta vägen? Är det massiv laminat siger det inte mer än att om du limmar ihop det provisoriskt nu och sedan river i höst direkt efter upptagning och tar bort så mycket jox och gelcoat det går så att plasten är fri så är det alla gånger torrt nästa vår när det är dags att plasta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska ta tag i mig själv och göra det ordentligt direkt istället för att skjuta på det. Kanske blir det att byta båt ändå under sommaren. Tungan Kommer då att kännas dumt att kränga iväg båten med vetskapen om skadan.

Jag var nere nu och skulle montera bort rodret utan någon större lycka.
På bilden ser ni att det sitter en kopp under skäddan som även avlastar rodret. Denna är förutom 3 bultar och 3 skruvar limmad med sika.....

Imorgon blir det värmepistol och en fet slägga!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...