winga78 1 Postad 12 Mars , 2010 Använder Micron Eco självpolerande. Ytan känns ganska grov och skrovlig. Är det någon som vet hur mycket ytans jämnhet på botten påverkar farten vid segling? Vinner man t.ex. mycket genom att använda VC17(slät hård yta)? Hur mycket jobb behöver man lägga ner för att få bort ojämnheter på botten och köl? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 12 Mars , 2010 Jag våtslipar min botten efter applicering av 2 lager av International Miqron WQ. Slät botten sänker iallafall inte farten. Sedan hur mycket det hjälper vet jag inte. Sista lagret ska man rolla horisontellt för att minimera de ränder som kan uppstå och på så vis sänka farten. För att minska ojämnheter i form av gamla flagor som lossnar så kan du med lösningsmedlet som fabrikanten rekommenderar jämna till dessa och dessutom bättra på fästet för den nya färgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stretti 0 Postad 12 Mars , 2010 Ta på cyklopet och dyk ner och inspektera vinnande båtars botten! Eller om du badkruka,lita på mig när jag hävdar att snabba segelbåtar alltid har slät botten. VC17 är bra om underarbetet är riktigt gjort(slätt) och rätt redskap användes.VC17 bygger en tunn film som är lätt att få barnrumpefinish på.Tyvärr växer det gärna på denna färg om man skall köra lagligt...men om samvetet är rymligt och vinsthungern stor så finns det starkare grejor. Om man inte siktar på topplaceringar så funkar det alldeles utmärkt med en lite skrovlig botten,det är mest i låga farter som skillnader finns.Huvudsaken är att botten är ren! Finns det andra med bra tips om snabba bottnar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 13 Mars , 2010 Givetvis går båten fortare med slät botten. Här är en bra artikel i ämnet => Här finns en bra artikel i ämnet. Själv slipar jag lätt och lägger sedan på VC17 Extra varje vår. Båten håller sig ren hela säsongen. Eller så skiter man i slät botten och hänger på mer segel => Eller så skiter man i slät botten och hänger på mer segel (se bild). Senast ändrad av Stream | 13 mars 2010 | 10:33 Senast ändrad av Stream | 13 mars 2010 | 10:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jj64 0 Postad 14 Mars , 2010 Detta är strömningslära alltså. För att minska friktionen så skall vattenströmmen vara så laminär som möjligt runt båten. Om det upp står virvlar någonstans runt skrovet eller bakom båten så kallas det turbulent strömning. Turbulents strömningar har högre friktion än laminär. Jag tror om man har en ojämn yta så blir det risk för turbulenta strömningar. Fast hur mycket kan det göra i fart tro...0,2 knop? Vilken söndagsseglare bryr sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser