Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
redneck

våra marinor

Rekommendera Poster

Skrev ett inlägg i annan tråd, flyttar hit! Undrar vad ni tycker om utvecklingen i våra gamla fina gedigna marinor. med tjär & linolje osandes träskutor. visst en idyll som är/ har försvunnit mer & mer. vill höra er åsikt!

Är absolut en obstinat f.., som verkligen hatar orättvisor. Anl. till mitt -tillsynes- kapitalist hat är att jag sett lite för mkt. på min färd genom livet! & tyvärr är det så att pengarna styr bla. våra marinor runt om i landet, med en svågerpolitik som gör mig illamåendes. Saknar det genuina sjömanslivet, fiskegubbarna, generationer av dem har blivit utkörda. pga ngn. rik fan sett till att köpa ut den ena efter den andra. med resultat att det snart bara finns 35 fots hallberg rassys i varenda lukrativ= trevlig hamn & på de bästa platserna. priserna skjuter därmed i höjden för oss Knegare med genrationer av seglare/ fiskare osv. & kan Aldrig om vi -mot förmodan- skulle få tag i en andrahandsplats! detta bla. gör mig väldigt upprörd, samt översitteriet mm.mm (får nog fan skriva en bok snart i ämnet) Har absolut inget persolnligt emot ngn. av er. vill ha detta sagt dock! dessutom en sann debbatör som tycker om att gagga lite, så ha lite överinseende. & gagga gärna emot med

cpt. Ed on his way to cabo the hornos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vänta nu...

Var det inte så att den goa feskargubben på Västkusten och gubbe Söderman i Stockholms skärgård kom på att man kunde få sex miljoner för en sjöbod eller en bryggstump i stället för att lägga en långrev.

2010 Money talksGråter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I stort sett tycker jag att det är bra nu. Serieproducerade båtar, många välutbyggda marinor på det hela taget billigt båtägande har gjort det möjligt för människor från alla samhällsklasser att äga båt och komma ut på sjön. Så var det inte förr. Förr var det en helt annan samhällsklass som hade råd att segla och hålla sig med båt. Vi andra kunde möjligtvis få titta på. Däremot tycker jag att attidyden i många klubbar är tråkig. Mycket revirpinkande och många griniga gamla gubbar.

Jag gillar också linolja och träbåtar, men det var nog inte bättre förr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brgott & styrbj. tyvärr har ni rätt: Money talks!

cerberos. JAg tycker absolut det var bättre förr, tänker morfar/ farfar i hamnarna & jag som barn. & sedermera växte upp & fick se förfallet. & instämmer med attityd pinka revir & värst av allt  Vad ska du här ???  & vad säger ni om svåger politiken då? finns ju regler & normer att inte hyra ut i andra hand osv. men som nämts Money talks. Tycker det är ett förbannat hyckleri. tyvärr...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var din morfar och farfar där för nöjes skull, eller jobbade de?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kära Evantica.

Om du nu skulle komma till skott och verkligen skriva en bok,lova mig då att anlita en korrekturläsare eller ännu hellre en skriftställare som gör jobbet åt dig.

Man får nästan ett ADHD-anfall när man läser dina inlägg.Tyst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att du är helt ute och cyklar, inte var det bättre förr! (men det är sämre nu)Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ha...ha..ha Stretti.. Att du lider av dyselexi är ju knappast mitt fel!

Mina far & mor föräldrar var där av jobb/nöje anledningar!

& ledsen vänner!  Men det var bättre förr i våra marinor,för då fanns det inga Kapitalsiter där utan endast/mest  arbetarklass. & det var heller inte särskilt lukrativt att stå & glassa i hamnen! & kanske bäst av allt, såna som en hel-del av er. fanns inte heller där.

(ps. om ngn. -som åtminstånde gått ur grundskolan- kan väl översätta till Stretti ds.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att alla har råd att ha båt och ligga i en marina nuför tiden är inte riktigt sant.

Som tur var har vi klubbar i min hemstad där man med ideellt arbete och utan vinstsyfte fått ner kostnaden för hamnplatser så att det här faktiskt går att skaffa båt som lågbetalt ensammorsa som jag var för drygt 20 år sedan när jag skaffade mig min första båt (Stortriss).

Hade jag varit tvungen att betala marina-priser varje år för att få ligga i sjön hade jag nog inte haft råd just då.

När det gäller fiskargubbar och marinor har de väl sålt sitt revir någon gång.

Kom att tänka på SOS Sällskapsresan där fiskargubben nästan luras av kommunalrådet Ture Janzon (med z) att göra ett Östermanland med attraktionenr och en gästhamn på sin ö. Turisterna behöver ju akiviseras. Hela omdaninen av den lilla ön ska kallas för Varsam utveckling av naturhamnen på Stråholmen i byggnadsnämnden. Det är inga problem för Janzon är byggnadsnämnden. Janzon arbetar i det fördålda med en rik gosse som planerar att utmanövrera alla och ta över det lukurativa området.

Kanske finns det för många Janzon?

Kolla här förresten vad jag hittade när jag sökte en bild på Östermanland - man kanske ska lyda SkrattandeCool

http://www.sallskapsresan.webb.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ciarud. väl sagt & äntligen ngn. på min sida känns det! & visst är det så att det finns alldeles för många Janzon's i våra marinor! (tack!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Evantica3: Jag tycker faktiskt att du pratar smörja – kanske hårda ord men det är du som sätter agendan genom ditt tonfall. Skulle inte pengarna ha styrt på ”den gamla goda tiden”? Pengar och social klass styrde väl enormt mycket mer då, och din farfar och morfar lär ha varit vana att stå med mössan i hand inför exempelvis arbetsgivare eller läkare på ett sätt som ingen i de yngre generationerna kan förstå.  Bättre förr? När skärgårdsbefolkningen fick flytta ner i källaren för att kunna hyra ut sina hus till badgäster och dra in några kronor. Så det var inte pengarna som talade då? Om din farfar och morfar hade kunnat hyra ut en bryggplats till en direktör för en rejäl slant, hade de inte gjort det? Det är väl tvärt om dagens utveckling inom båtsporten som till mycket stor del skapat arbetstillfällen i skärgården. Med tanke på hur ”fiskargubbarna” behandlat våra fiskbestånd skall vi nog vara väldigt tacksamma för att det finns alternativa inkomstmöjligheter idag annars hade nog torsken definitivt varit utrotad – eller skärgården ännu mera avfolkad. Och skulle svågerpolitik och mygel vara något nytt? Jag vågar påstå att vi har betydligt mindre av den varan idag än vi hade när på den tiden när de små samhällenas höjdare gjorde upp politiken medan de avnjöt stadshotellets smörgåsbord - och detta är inte särskilt långt tillbaka i tiden.

Ditt inlägg luktar avundsjuka mot människor som satsat och tagit ansvar och kläckt idéer och arbetat hårt och tjänat pengar – människor som skapat arbetstillfällen och bidragit till vårt gemensamma bästa genom sitt arbete och skatter. Har de råd att köpa sig en rejäl båt unnar jag dem verkligen det. Du hänger upp dig på dina ”kapitalister” och raljerar över efternamn med z, men vad du inte ser är att problemen med det moderna båtlivet handlar om raka motsatsen: att folk i de breda lagren har fått det väldigt mycket bättre, har god ekonomi och lång semester. Där har du orsaken till de problem du målar upp. På farfars och morfars tid hade bara direktören råd och tid med en fin båt så då var det ingen trängsel.

Jag kan också tycka att det var ”bättre förr” även om jag inte vet om du och jag har samma tidsreferens. Men jag tycker mig se att många idag verkar se skärgården som någon sorts gokart-bana att flänga runt i, utan intresse (än mindre med förståelse) skärgårdarnas natur och kultur. Jag tror detta är en inställning som ökat (men jag kan ha fel). Men det är absolut inte någon ”klassfråga” – åtminstone inte i de termer du använder. De personer jag känner som faktiskt har ett sådant intresse finns i lika hög grad bland de ”besuttna” som de med mer normala förhållanden, och de som saknar det intresset finner jag i alla samhällsklasser inklusive bland skärgårdsbor.

Hälsningar,

Martin

Edit: förtydligat i sista stycket

Senast ändrad av marterius | 13 mars 2010 | 21:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag sa inte att alla hade råd. Så är det naturligtvis inte och så kommer det aldrig att bli. Men om vi går 60 år tillbaka i tiden till 1950. Troro du att det över huvud taget hade varit möjligt för en ensamstående, lågavlönad mamma att skaffa, underhålla och nyttja en båt?

Marterius, bra skrivet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Marterius! Mkt. i ditt inlägg är sant, men mestadels urbana. Ber om ursäkt för ev. dålig ton, men en del saker gör mig upprörd! Ska försöka kommentera/dementera dina påståenden...Samhällsklass =direktören/ knegaren osv. Absolut riktigt att detta INTE är ngt. bra. Du missade poängen, skjöt lite över målet... Samma direktörer , utnyttjar en ev. strandtomtsägande/fiskares dåliga ekonomi, köper loss vad han kan, bygger nytt osv. i förlängningen kan ni se resultatet...Då fanns bara fiskarfolk arbetarklass i våra hamnar, anl. till detta var ju att det inte var fint nog att bo vid havet & äta fisk. Fick hyra ut & bo i källare= kapitalsitens ansikte! Kontentan: Jo pengarna styrde även på denna gamla goa' tid, inte mäniska inte moral & etik men... Vi hade åtminstånde varandra & ngt. gemensamt, hav & sjöliv

Fiske bestånd & fiskar nämner du...hm... Än en gång ser du inte: Då fiskades det med småbåtar, för att få mat i mun, & fö' sin familj. NU KAPITALIST fiske & inget annat = gigantiska båtar med trål som plöjer upp våra bottnar= fördarvär vidare tillväxt på bla. torsk osv. Allt detta elände för att tjäna ännu mer pengar!!! Var f.. är retoriken i detta Marterius??? Avundsjuka nämner du??? Nej Lovar dej att på detta Hyckleri är jag inte avundsjuk på, & du får tro't om du vill. Men jag vet!

Arbetstillfällen, ja här ger jag dej rätt. Att det finns en del som gör en insatts i samhället absolut = Bra! Men deras pengar gör mer skada i våra förfäders hamnar i de flesta fall, tyvärr.

Folk har fått det mkt. bättre??? JA visst en del, men det luktar Moderat snack. för ALLA har inte fått det bättre! & hur kan man med gott samvete sitta på en Benetau 52 fotare, för 6 mille & käka gott när man tidigare på dgn. passerade 2 uteliggare? (ville bara göra dej uppmärksam på klass samhället)

Klart som korvspad att det är en klass fråga! För var ska vi knegare bli av?, eller den ensamstående Morsan? med våra små vrak till segelbåtar som vi lägger ner vår själ i??? Vilken marina??? Kan vi komma till den som du ligger på kanske? vad koster det där tro?

OBS!!! Har inget personligt emot dej, bara din inställning som vida skilljer sig från min! Med detta sagt må väl & låt oss hoppas på en ny & bättre regering än den sittande! Anar att 9/10 inte tycker det på detta forum! Fair winds and keep it coming...cpt. 3 generation!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi verkar i alla fall vara överens om att det inte var bättre förr, åtminstone till en del, och det var den diskussionen som fick mig att skriva. Detta är också viktigt för mig: jag har i min släkt haft både strandsittare och vrakplundrare och sjömän som drunknat till havs i unga år. Min farmor förlorade två bröder till sjöss, den ene 16 år gammal på sin första resa, och jag gör mig inga som helst illusioner om något ursprungligt harmoniskt liv vid havet. Jag är glad att de som bor i skärgården idag har en dräglig levnadsstandard och att båtlivet har bidragit till detta.

När det gäller småfisket så kan jag bara säga att om man ser till hur ålryssjorna ställer till bland småtorsk och små plattfiskar och övrig bottenfauna i skärgårdarna är jag mycket glad att det inte är fler som skall försörja sig på detta fiske – gäller också de moderna havsöringsgarnen av nylon där också öringar under minimimåttet dör tämligen snabbt i nätet och därmed inte kan sättas tillbaka. Sedan är ju detta småfiske något som traditionellt bedrivits av de som var för gamla för högsjöfisket (eller för unga på den ”gamla goda tiden” när alla i familjen tvingades bidra till försörjningen). Att du räknar högsjöfisket till ”kapitalismen” tycker jag är lite motsägelsefullt för nog vill du väl att också fiskare skall kunna försörja sig och ha en bra levnadsstandard? Sedan finns det många och komplexa problem med det moderna yrkesfisket som vi nog inte kan reda ut här, men jag är i alla fall övertygad om att det inte är romantiska idéer om en skärgård utan höginkomsttagare som löser de problemen.

Det har säkert varit så att anläggandet av moderna marinor har inneburit att några gamla bryggor rivits och de som hade sina båtar där istället erbjudits plats på en flytbrygga med el och färskvatten framdraget. Alla har säkert inte välkomnat den förändringen, men jag tror nog att det också finns många som gjort det. För att svara på din fråga: De hamnar där jag har haft båtplats/står i kö är inte billiga men det är båtägarna själva som äger dem och sätter priserna efter de faktiska kostnaderna för att driva en hamn som är trygg och bekväm. Den ena ligger på mark som ägs av en samfällighet där de som äger de gamla jordbruksfastigheterna är tunga delägare, och dessa har ju inte precis blivit magrare av arrendet, och har dessutom förtur till båtplatser. I den hamnen finns inga ”fiskargubbar” och har nog aldrig funnits. Jag vågar däremot påstå att de mycket få ”fiskargubbar” (ursäkta om någon av dessa herrar tar illa upp av beskrivningen) som finns i den andra hamnen är väldigt glada över de priser de kan ta för hummer och krabba direkt vid bryggan, och för extrainkomster som olika uppdrag i hamnen ger dem.

Om jag skriver som en moderat är det inte så konstigt, för jag är moderat. :)  Med detta sagt tror jag inte heller vi kommer längre utan vi kan konstatera att vi har olika syn på samhället. Jag vill inte göra MG till ett forum för ideologiska diskussioner om vare sig sexmiljonersbåtar eller uteliggare. Jag har framfört mina argument mot din tes att det var bättre förr, och med det är jag beredd att lämna diskussionen.

Hälsningar,
Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste slarvigt.

Men jag vet inte, kanske hade jag haft råd med tanke på att kostnaden för att ha en liten båt i vår klubb ligger på ca 150 kr/mån (dagens pengar). Vi arbetar frivilligt och köper sällan in tjänster och på 50-talet gjordes enorma insatser för att få den fina hamn vi har nu.

När det gäller fiskargubbs-styrda hamnar och komersiella marinor kan jag bara konstatera att fiskargubbarna har sålt sitt område för de ville det och behövde det. Jag har inga åsikter om att de gjorde det och vem som styr en marina bryr jag mig inte om. Vill ha en fungerande hamn till ett vettigt pris. Hur det var förr har jag ingen erfarenhet av. Fanns nog vresiga och oberäkneliga marinaägare då också. Hoppas de hade vett att ta bra betalt för sitt område.

Synd att ni inte byggde upp en vettig klubbverksamhet med hamnar på västkusten på den tiden det gick att få till markområden. Nu är det för dyrt och svårt att få byggnsdstillstånd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Marterius! Jag respekterar vad du tycker & anser. Vi har olika åsikter & värdreingar här i livet, så enkelt är det.

Må väl.  Cpt. Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut Håkan, jag kan bara hålla med! Men det är alltid intressant att utbyta åsikter med någon som ser världen på ett annat sätt.

Hälsningar,
Martin

Senast ändrad av marterius | 16 mars 2010 | 12:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...