Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Stream

Batteriövervakning

Rekommendera Poster

Nej jag har inga erfarenheter av just den ,

Men Batman måste jag säga att den är väldigt bra = Alltid koll

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I senaste Praktiskt båtägande har de test av batteritankmätare, kanske kan vara av intresse?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Storebror BM-1 har jag erfarenhet av. Utmärkt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma funktioner som bm1 finns även som svart.
Ska handla om pengarna räcker!
Finns en annan tråd i ämnet med lite fler svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och på mässan säljer ODELCO just nu ett instrument från ca 1400:-, ser mycket prisvärt ut...

Sedan påminner jag bara om att ett sådant här instrument APPROXIMERAR vilken kapacitet du har i batterierna. Men jämfört med att bara ta en voltmeter så är det ett stort steg framåt. Då kan man undvika den ena av två skäl att man förstör batterierna - att ladda ur mer än ca 30-35%.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min solpanel sitter kopplad direkt på batteriet via en MaxPower. Ska solpanelens minus istället kopplas på shunten om man använder en batteriövervakare? Samma sak med batteriladdaren eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, du måste koppla allt, både in och ut, via övervakarens shunt för att få enrättvisande bild.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du syftar på PB #3 i år så jämförde dom fem modeller med varandra, ingen vinnare korades. Dom tog egentligen bara upp saker som man bör fundera på vid köp såsom pris, formaktor (rund, fyrkantig), läsbarhet på display, max ström den klarar (100A, 200A eller 500A vilket kan vara intressant om man har ankarspel eller bogpropeller), hur man visar laddningsstatus (siffra i Ah, procent, grafisk stapel, kvarvarande tid), om det finns inbyggt larm eller möjlighet att koppla in externt larm, och ev. datoranslutningsmöjlighet.

Ingen vinnare korades, antagligen var det inte möjligt eftersom köparna kan ha så olika krav. En slutsats var dock att det definitivt var värt att köpa en batterimätare för att ha koll på batteribanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har NASAs andra batterimonitor och är nästan helnöjd. Medföljande shunt (100A) är lite liten om du har bogprop eller ankarspel.

Priset, 1400kr,  är för högt. Kolla www.cactusnav.com - där köpte jag min. Mycket billigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...