Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Lkpg65

Driftslängd på utombordare, råd och tips

Rekommendera Poster

Hej!

Den äldre båten jag skulle köpa och sätta ny motor på gick om intet. Maskinhallen den förvarades i rasade pga av snötyngden så nu är man på ruta 1 igen. Tittar nu på båtar av typ Flipper 630 HT eller något åt Bella 642 Ht hållet.  Många har ju lite äldre motorer på dem och förstår att sättet man brukat och servat dem på spelar en stor roll. Undra över driftslängden på en normalt skött motor Yamaha 115 hk fyrtaktare -02. Hur många timmars gång skall den tåla innan det blir renovering? Nu blandar jag äpplen och päron men jag ser alltifrån Yamaha 115 hk 2 taktare V4 1995 max 100 timmar till Mercury 125 hk 2 taktare 2001 på olika ekipage. Förstår att det stor skillnad på dessa motorer. Men vad skulle ni välja? Skall man lägga på och köpa 4 taktare eller kan man köpa välskötta tvåtaktare och få en tryggt båtliv? Ser ingen objekt som har Optimax som är en modern tvåtaktare. Går det att trolla med äldre tvåtaktare utan att den stånkar ihjäl sig.

Frågar en novis

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En utombordare håller nästan hur länge som helst om du bara servar den regelbundet och inte ligger på maxvarv hela tiden. En 4-taktare är ju såklart bättre men dyrare i inköp, ska du se båtägandet på längre sikt så satsa på en bra motor även om den kostar lite mer. En 2-taktare håller också bra den med, har själv en 65 hk från -79 som går som klockan men då har den fått lite kärlek under tiden, ny olja, nya filter mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...