Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
fredrikaudi

Köpa Bowrider eller styrpulpet?

Rekommendera Poster

Hej, Jag ska köpa min första båt på många många år nu och står mellan två helt olika förslag.

1. Ryds 510 styrpulpet med de vanligaste tillbehören (typ med Crossmax detaljer)
2. Bayliner 111 eller 175 GT Bowrider. Denna båt skulle jag bli väldigt glad om någon kunde kommentera, är den bra? räcker motorn till på 135hkr? andra saker att tänk på kring bowrider modeller i största allmänhet??

Priserna på dessa hamnar på strax under 200.000 med likvärdig utrustning (så långt det går) och det är max budget för mig (säger frugan)...

Snälla någon som har erfarenhet kring de olika modellernas för och nackdelar??
En viktigt sak för mig är att vi har en golderetriever som vi vill ska kunna trivas i båten!

Tack på förhand för alla sunda inlägg i ämnet Skrattande
Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte så mycket om Ryds 510, men väljer att svara på Bayliner 175.

Beror mycket på var du tänkt använda båten. Bayliner 175 har ganska låga fribord, så det är väl inte världens mest idealiska båt om du tänkt använda den där det går lite vågor. Bättre då att gå upp ett snäpp och titta på Bayliner 185 eller ännu hellre 195. I alla fall den sistnämnda har betydligt högre skrovsidor. Motorn på 135 hk däremot räcker bra i den lilla 175:an. Den gör närapå 40 knop med den maskinen. Tror för övrigt inte att det finns några andra alternativ i 175:an.

Finns ju andra jämförbara alternativ till Bayliner 175 i samma storlek. Glastron 175 och Sea Ray 175 exempelvis. En fördel på Sea Ray är att de inte har limmade heltäckningsmattor, utan mattor med knäppfästen. En klar fördel då mattan lätt blir blöt, speciellt eftersom tätningen nedanför vindrutan mot bowriderkapellet ofta läcker.

En ny Bayliner 175 ska du för övrigt inte behöva betala så mycket som 200 tkr för. Många handlare begär runt 170 tkr. Lite prutat på någon fjolårsmodell fast ny snackar vi nog 150 tkr inkl trailer. Ganska prisvärt trots allt får man nog lov att säga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske inte hjälper så mycket, men bowridern är ju lätt fräsigast enligt migSkrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren hittils!

Jag ska använda båten i Väringen så vågorna ska nog inte vara ett problem :-)
På den Bayliner 111 GT jag har titta på så är det mattor med knappar=löstagbara vilket måste vara ett måste enl. mig med.

Priserna verkar intressant.....de jag har tittat på verkar vara standard med soltack, dynot, trailer etc., har ni förslag på handlar i svealand som har bra priser på denna??

Mvh
Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag hade en styrpulpet i många år, en Uttern 5102 och den fungerade alldeles utmärkt. Det som vi kom underfull med med åren var att det blir jobbigt för passagerarna att sitta i vinddraget hela tiden så därför rekommenderar jag att hellre köpa en bår med vindruta som flera kan sitta bakom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två olika båttyper som är för olika behov. styrpulpetare om du vill fiska eller dyka.

Bowrider om du har flere personer som vill åka bekvämt, mera nöjes båt altså

Men en bowrider är ju egentligen en styrpulpet den med..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har en kompis, hans farbror har en arbetskamrat som har fiskat från en bowrider Oskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Heh, jo du kan fiska från en bowrider och nöjesåka i en styrpulpet :)

När jag tänker på bowrider så tänker jag på Sea Ray och Bayliner i typ 17-19 fots klassen. Får själv en ny Bayliner 185 till sommaren. Hade en Buster X tidigare som ingen gillade, men för mig nån kompis som far i nån lugn vik och fiska så är den bra..

Nordiska styrpulpetare är ju ganska mångsidiga båtar, men också kompromisser, inte bra på nånting, men ok för det mesta, men färre sitter skyddade och inte speciellt bekvämt.

Styrpulpet typ Boston Whaler 17-22 fot är ju perfekta för fiske och tuffa tag, men nog går det ju att köra behagligt, bada och dra vattenskidor också..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft ett par styrpulpetbåtar, med såväl sidokonsoll som walkaround... det jag osökt tänker på och har upplevt är att, som nån mer skrev, det blåser oerhört mycket för alla utom den som kör, och den som sitter bredvid föraren. Är man mer än 2 får ofta dessa frysa, det är oaktat inte många dagar i en svensk sommar som man åker 25 knop och upplever det varmt utan vindskydd. En Bowrider är i mitt tycke bättre, man sitter fler i skydd av rutan, samtidigt som den ändå har kvar mycket av den rörelsefrihet man har i en styrpulpetbåt. Kanske skulle du titta på Ryds 515/520 GTX.

Vad gäller Bayliner 111 / 175 så har jag egentligen inga egna erfarenheter, men mitt högst personliga tycker är väl att det är en båt tillverkad i grym serie, men ett lågt pris. Man betalar mindre, och får iofs kanske inte en dålig båt, men man märker av detaljer tycker jag. Tex hittar du inga grabbräcken att tala om överhuvudtaget. Knaparna är klart undermåliga och nästan kräver förtöjning med skosnören, loggen knappast i knop, motorerna saknar sötvattenkylning....Båtens fribord klart låga.

Oaktat detta är jag medveten om att det är mycket man får för lite pengar, och att båtvagn ingår ofta. Men jag tycker klart det finns fler, rejälare Bowriders att beakta. Som nämnt, ryds GTX, Uttern T55, Bella alt Yamarin..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !! Utan tvekan en bowrider !där kan 4-5 pers sitta i vindskydd ,sen tycker jag att det skall vara en hel soffa bak med soldäck uppe på. Jag valde en 190 hk vp när jag köpte min,

vid 3000 rpm åker 5pers i 25 knop utan problem.

Sen är ju försäkringen billigare på en inbordare

gången  i sjön är enligt mig mycket bättre med mer tyngd och lägre tyngdpunkt

köp min den är tillsaluFlört

post-6693-1394236274,0526_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var en riktigt snygg smygannonsGuld

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår inte vad du menar !!Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag funderar lite på att skaffa en Bowrider också.  Har insett att jag inte sovit i ruffen de sista fem åren.  Däremot förvarat massa skräp i ruffen :)

Var inne på en amerikansk liten 18-19 fotare, men även 21-22 fotare med V8.  De är ju lite mer sjödugliga och snabba. Har dock inte sett så många Bowriders runt 21-22 fot.   Med tanke på att de flesta jag känner som har båt inte använder ruffen, men ändå vill ha en lite större båt, så är det kanske lite underligt att det inte finns fler.  Kanske har lite med vårt väder att göra iof. Inte alltid sol och bad :)  Om det är någon som har erfarenheter av bowriders i den storleksklassen så skulle det vara intressant att höra.

Med relation till trådskaparens fråga så tycker jag nog att en Bowrider är lite roligare för sol och bad generellt än en styrpulpet.  Men de har ju som nämnts lite olika användningsområden och är bra på sina saker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vänder blickarna mot US så hittar du bowriders som är upp till ca 30 fot

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stod själv vid liknande val i höstas (efter att ha gallrat bort små DC-båtar) men valde till sist en Ryds 520 GTS. Inser att vindskyddet inte är lika bra som i en bowrider men den relativt stora rutan skyddar fyra centralt, med god komfort i fotöljer och soffa, sittande passagerare skapligt bra.

Dåligt med stuv i den modellen men då jag ändå valde bort DC och bobåtsligan så gick jag på den båt jag tyckte gav bäst åkkomfort för fyra KOMBINERAT med den enkla användarvänlighet som den gav. Centralkonsolen gör den lätt att ta sig runt i båten och att komma åt brygga, bommar och allt annat då jag ofta kommer att åka ensam i den. Det hade blivit knöligare i en BR för att inte tala om i en DC. Öppna ytor gör den också praktisk vid fiske/vattensport.

Vill du däremot ha körkapell så välj någon annan båt. Det finns visserligen som tillbehör men verkar vara en riktigt liten bubbla att krypa in i jämfört med tex 510 GTi.

Några tankar från mig som inte behöver vara rätt för dig/andra beroende på prioriteringar men iaf...  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,
Det slutade med att jag köpte en Ryds 510 GTI 75Hkr Optimax -2010 som hämtas i veckan.
Känner att en styrpulpetare verkar passa mig bäst just nu, Bowriders är helt klart snyggare men känns inte lika praktisk för mig, får väl ha denna en säsong och utvärdera.....
Tack alla för era inlägg!

Nu får vi alla hoppas att isen snart försvinner! Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...