Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Lars99

Probox till Uttern 6300

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet från proboxen som sitter på de första årsmodellerna av Uttern 6300? Utombordaren monteras ju på denna anordning och jag funderar på om det finns nackdelar eller fördelar med denna konstruktion? Kan motorn tippas upp tillräckligt mycket? Vad händer om jag kör på grund och motorn slår upp - finns det risk att motorn slår i akterspegeln?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Uttern 6300 -86 med Probox. Motorn är en 115 hk Honda. När man lyft max med Proboxen så begränsas vad man kan tilta med motortilten av att motorkåpan kommer att ta emot relingen. Halva propellern sticker således ner i vattnet vid max lyft & tilt.

Vid körning är motortilten oftast nära nedre läget och då är det ingen risk att motorn slår i akterspegeln om man råkar nudda ett grund i låg fart. Då lyfts Proboxen och blir kvar i ett högre läge och det har rättat min motor vid ett par tillfällen. Vad som händer i hög fart är ju en annan sak.

Den stora fördelen med Proboxen är att det inte finns någon motorbrunn som tar plats. Båten blir rymlig för sin längd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom PROBOX'en är utrustad med en säkerhetsventil som är inbyggd i hydralcylindern så ska medföljande wire monteras så att motorns tiltfunktion begränsas, just för att skador på motor/motorkåpan ska undvikas vid påkörning av hinder i vatten.

På så sätt tiltas hela PROBOX'en och motor upp när säkerhetsventilen löser ut.

Den bästa kombinationen är att köpa en motor utan trim/tilt, eftersom den ingår i PROBOXEN.

KentW 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...