Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
kjellebilder

Ankra i hemmahamnen

Rekommendera Poster

Hej.

Har köpt större båt, och i vår förening tyckte då medlemmarna att min båt blir för stor för att ligga på insidan av flytbryggan och som dom säger ligga och rycka i bryggan. Fick samma kommentarer om min snipa som låg där förra säsongen. Och jag har accepterat det, så nu ska jag lägga mig på utsidan, på boj och aktern in mot bryggan med fjädrar. Min fråga är vilken storlek på ankarring behöver jag, och hur lång och dimension på kättingen ska man ha, samt hur långt ifrån bryggan ska jag släppa ankarringen? Båten väger c:a 5 ton, djupet är c:a 2 m.

Mvh Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte Y bommar att föredra med en sån stor båt? Tycker inte att boj låter bra om den skall ligga på utsidan. Hur är det med lä in mot hamnen? Om du lägger dig på utsidan finns en risk att aktern går mot bryggan. Ligger båten på västkusten eller östkusten. På västkusten bör isf ta hänsyn till tidvattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Y bommar har grannen, han ligger också på utsidan. Han har blivit tillsagd att ta bort bommarna pga trycket på bryggan. Har tänkt på detta med aktern in i bryggan, kan alternativet vara 2 bojar? Där jag tänta att lägga mig är det bara nordostliga vindar som kommer åt båten. Ligger i Mälaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Erlandssons bryggas katalog finns rek. ankarringar. Vad jag kan se behöver Du 2 st 70 kg.... rek kätting finns oxå angivet.Inte kollat men Svenska kryssarklubben brukar ha nyttiga artiklar.

Föreslår att Du tar hjälp av bryggansvarig för dim. går nåt åt h....så är Du inte ensam om problemet.

Vem betalar? Får Du ersättning för dina utlägg om Du bekostar? Klubben eller från den som övertar din plats? Blir ju ganska mycket pengar 6-8 tkr för ring o kätting om Du inte hittar annan egen lösning. Skulle nog se till att nåt fanns i skrift om dealen......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg bryggans rekommendationer, såg också att det kostade mycket med  ankarring kätting m.m men, men vem har sagt att det är billigt att äga en båt :-( Nån bryggansvarig finns inte bara en ordförande för föreningen/samfälligheten, enda anledningen till att jag måste flytta är för att över huvudtaget få ha båten i närheten, så nån ersättning är det nog inte tal om, tyvärr.

/Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men allvarligt talat!!!??? Hur liten är bryggan? Har du någon bild el mått? Verkar ju helt sjukt att du inte skulle få ligga där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bryggan är c:a 15 m lång drygt 2m bred. Fastsatt med kedjor i block som ligger på botten. Hade vinterbild på bryggorna. Är inte så vanligt att man tar bilder på bryggor!

/Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med 535GT:

Skitbrygga!

15 * 2 meter flytbrygga måste väl tåla att man har båtar förtöjda ?

Slå ner några pålar (kan vara klent virke typ 45x45 mm) på bryggans insida så tål den orkanstyrka.

Min egen (fasta) brygga är byggd med det billigaste impregnerade virke som fanns att uppbringa på ByggMax (45*45) och jag har haft två båtar på den, en väger 9 ton och den andra 1,5 ton, de senaste åren 2 stycken båtar till (en liten segelbåt och en rodd/motorbåt)

Det har ryckts en hel del i den bryggan, exempelvis stormen Per (då låg dessutom hela bryggan under en meter vatten) men inte något problem alls.

Senast ändrad av Gunnar_ | 11 mars 2010 | 21:29

post-22127-1394236273,149_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utifrån mina begränsade erfarenheter håller jag med G535 och Gunnar men mitt intryck av första inlägget är att det inte är bryggan som är problemet utan föreningen eller delar av den... Men jag kan förstå om trådstartaren inte gärna vill bekräfta den bilden för att inte göra situationen ännu mera laddad ifall någon av de andra i föreningen läser här.

Senast ändrad av marterius | 11 mars 2010 | 23:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom du verkar vara den som skall dimensionera utrustningen och följdaktligen inte kan skylla på någon annan om det blir för klent föreslår jag absolut att du kontaktar ditt försäkringsbolag. De har säkerligen rekommendationer för din båtstorlek alternativt någon källa de hänvisar till.
Har du underdimensonerat får du ta smällen...

Annars, om du googlar  och skriver in orden: permanent förtöjning dimensionering så får du åtskilliga svar med tabeller. Så slipper du gissa eller lita på mer eller mindre goda råd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm... min förening som vi har för vår lilla brygga ( samma typ av flytbrygga ) har också samma tänk.

Men det blir lite osakligt att säga bara att man ligger och rycker i bryggan tycker jag? En bild hade kanske sagt mer än 100 ord där. För alla båtar som ligger på den sida som vinden kommer från kommer väl att avlasta bryggan via sina förtöjningar ner till en bojsten? Motsatt sida så hänger båtarna i bryggan.

Givet att våra båtar ökar i storlek så ökar vindfång och därmed belastning på bryggan? I min förening så snackar man om att till slut så ger sig förtöjningarna för bryggan = kostsamt. Min lösning som var att förstärka förtjöjningarna gillades inte ( kostade ca 76´ ) utan beslut vid stämman blev att begränsa storlek på båt istället vilket för med sig att flera medlemmar kan på sikt öka i storlek på sina båtar, mot idag, utan att vi måste bygga en brygga till pga mer bredd på båtarna. OM vi kan få bygglov vilket man nu började tvivla på... allt sånt är mer uppstyrt nu än för 25 år sedan när vi la ut bryggan.

Nu till din brygga. OM du ligger så där, med boj längre ut och som jag uppfattar det i mer rät vinkel till bryggan - ligger du på nocken då - så borde väl rimligen belastningen på bryggan ÖKA pga vindfång?

Ligger du bara på utsidan mot vind och har god kontakt med botten så avlastar du snarare bryggan?

Du har inte övervägt att ligga på svaj? I min förening så övervägs det. Då lämnar vi tomt på nocken för att minska belastning vid hårdare vind och en båt på svaj kan förtöja vid någon angöringsboj vid nocken för att lasta osv. Inte så dumt faktiskt förutom att man behöver en jolle samt missar landström.

Men de som ligger på svaj får lägre avgift och vi får gästplatser på nocken vilket uppskattas!
Nu ska bara bestämmas om föreningen ska lägga ut svajbojarna eller om de blir privata.
Inte helt självklart och föreningen är ovillig av försäkringsskäl att stå för detta ( plus utgiften... )

Större båtar = större gnissel i föreningen känns det som. Går inte att lösa enkelt, tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, tack för ett utförligt svar.

Det är som du säger att man tycker att om jag ligger på insidan så belastar jag bryggan och på utsidan med boj/ar så är det bojen som får ta belastningen. Det var väl där någonstans som ideén/förslaget  om att byta plats kom upp. Det var fö vi som föreslog det för att förekomma föreningen och slippa kommentarer och sura miner. Men men vi får se har försökt komma i kontakt med firman som gjorde förstärkningarna förra gången för att höra vad en brygga ska orka med.

/Kjell 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt beror ju på vilket håll sjön kommer huvuddelen av sommaren men en rejält nedtyngd boj lär klara din 32 fotare. Men jag skulle nog fråga någon av dina brygggrannar om du inte kunde få byta plats och ta andra sidan av bryggan om det nu är så att vind och sjö hamnar fel för dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är ju en väldigt lite brygga, ungefär som den mina släktingar har vid sommarstugan -- de har tre sektioner som vardera är ungefär 4 meter. Den är bara förtöjd med 5-6 små metallblock och normal galvad kedja. Och den brukar flytta sig ibland på vintrarna, om isen rör sig...

Om bryggan är så liten, så är det väl normalt att lägga stora båtar utanför, mellan bryggan och en boj? Verkar för mig både vara billigare än att förbättra bryggan och tryggare för alla inblandade, särskilt när det bara är 2 meter djupt (lättare och billigare att få bojen att ligga still).

En variant till att ha två separata bojar är att lägga två bojfästen i serie, men enbart en boj. Av samma orsak som gör att det är bättre att lägga två ankare i serie än att försöka få fäste med dem separat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den tanken har aldrig slagit mig, 2 ankarringar och en boj, blir ju faktiskt både billigare och antagligen lättare att lägga till och underhålla. Tack för förslaget! Ska definitivt göra så. Hur lång kedja bör man ha mellan ankarringarna? Hur många meter ut från bryggan bör bojen ligga? Eftersom båten är c:a 10 m med badbrygga, c:a 2 m meter djupt,   3-4 m kedja till bojen, räcker 15 m från bryggan?

/Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...