Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
memike

Val av ekolod/GPS (plotter)

Rekommendera Poster

Idag så köpte jag mig en Ryds 478 Gt, till den va det ingen gps eller plotter.

Har kollat lite på en Lowrance HDS 5. Är det någon som har denna och kan rekomendera den???

Eller ska man satsa på en Garmin? och isåfall vilken?

Vill inte lägga ut multum utan max 7-8 000:-

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland tycker mand etta forum suger då man skapar en tråd och ber om hjälp efter 43läsningar så är det fortfarande ingen som kan berätta om sina erfarenheter om sina ekolod/plottrar eller garmin vs lowrance???

///Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en miljard likadana trådar. Leta lite medan du väntar på att nån ska svara på frågan igen.... Själv kör jag Eagle i trollingbåten och Std Horizon i segelbåten. Eagleplottern gillar jag inte pga av Navionicskorten (konstant ca 100 meters fel i mitt område) och Horizonen har jag inte hunnit med att bilda mig någon riktig uppfattning om än, mer än att den iaf visar rätt på C-Map korten där Navionics säger att jag kör på land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle nog rekomendera en  garmin  gps map 526 , den kostar ca 7000 men då tillkommer ju ett sjökort som man sätter i plottern , det kostar från ca 500-1000 beroende på vart du skall köra .

Men du kan ju alltid välja en annan moddel med innbygt ekolod .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag har precis köpt mej en hds5 med en p66 givare 50-200kHz, lowrance är ledande inom ekolodsteknik, garmin har ett bra namn men inte alls i närheten av ekoloden i lowrance, jag valde lowrance enbart för att jag skall ägna mej åt vrakfiske och dykning i sommar, ekolodet e helt suveränt, det bästa med lodet är att du kan zooma med det, har du ett djup på 150m så ser du det över hela skärmen och ha svårt att se vraken, men då kan du zooma in på tex 130-160 m då har du dom 30  metrarna över skärmen och kommer garanterat att inte missa det. funderade på garmin innan men det blev helt uteslutet efter jag snackat med massa fiskebutiker om mina krav, alla sa hds serien, ringde även till garmin och frågade om dom hade något i likhet med hds serien men han sa det att lowrance ekolodsteknig är den bästa i världen, han sa även att dom imon 2år skall hålla samma klass som lowrance i ekoloden.

Nu vte jag ju inte vad du e ute direkt efter, men vill du ha ett kombo och vill ha ett grymt ekolod skall du välja hds, men skall du bara ha för att navigera på sjön och ha ett hum om djupet kan du ju välja en garmin, själv navigeringen är ju typ samma på alla märken, men ekoloden e det helt klart lowrance,

Men detta är över budget, köper du på viking marin kan du få ett för ca 8000, tror dom hade för 6995 nyss, men då e det import, 2års garanti, engelsk manual, och krånglar den så skickas den till england och tar ett tag att få tillbaka den, jag har både engelsk och svensk manual, kan säga att man fattar inte så mkt av den engelska, man fattar grunderna men inte hightec grejjerna,

Jag köpte mitt för 8850, med 3års garanti, dock utan sjökort, kostar 1500, men det väntar jag med till våren, köpte den på navalis.se och hämtade den på lagret i gbg, ringde och prutade lite och jämnförde med vad andra skulle ha, i björlanda kile skulle jag få betala 8500 med en 83-200kHz givare (ca 800kr), så snackade jag med navalis och sa vad jag skulle betala där och då fick jag hds5 en p66 (2300kr)för 8850 istället för 10,300

Hoppas detta hjälper dej lite på vägen, är du fiskare är detta ett bra val. finns mkt jag inte skrivit med, men ställ en fråga så skall jag försöka besvara den.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg nu att tråden låg i fiskesnack :D haha. öring premiär snart i gbg :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra svar :)

Mitt val faller dock på en Gramin 526s, hittat för 7995:- inkl givare och så köpte jag ett beggat g2 vision VEU711 för 1000kr och det täcker ju hela södra Sverige samt öst och väst kusten och tillochmed en bit ner i Danmark hehe.

Är nybörjare på fiske ifrån båt dock inte ifrån land :) Tror nog ekolodet kommer duga för mina behov, Hoppas jag haha..

//Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jasså det blev garmin, ja alla har vi våra behov :D lycka till med fisket från båt, allt är ju så mkt bättre med båt, komma åt platser där man aldrig kommer åt annars, Har en linder 355 för små sjöar, bara att slänga upp på taket på bilen och dra, dock åker min nya Örnvik PH 640 i när isen släpper så det blir nog lite dåligt med sjöar detta året, skall sälja min cresent bamse med så jag kan köpa radar,autopilot och massa grejjer så man fiska så mkt som möjligt och låta elektroniken köra, hehe

Skit fiske på dej.

Kenny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till en bra plotter. Har själv haft föregångaren 525 och skall införskaffa en 526:a vad det lider. Dock gillar jag inte Garmins ekolod. Har ett separat Lowrance X50DS, tycker att dras lod är bättre. Tydligare grafik och enklare att tolka/använda. Vidare känns storleken på plotter för liten att dela mellan plotter och lod.

Sketfiske på dig och navigera försiktigt!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...