Gäst Matrix Postad 12 Mars , 2010 Det är troligen bara en tidsfråga innan Frihamnsordningen som organisation ej tillåter oss att vara med då vi ej kan låna ut våra platser på motsvarande sätt som de gör i sina hamnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 12 Mars , 2010 Frihamnsförordningen är nog tänkt till mindre klubbhamnar, där alla känner alla och vet vilka platser som är lediga. I min GREFABhamn som har > 1500 platser och <50 FH medlemmar är det nästan omöjligt att veta vilka som är lediga. 28 bryggor och max 50 lediga platser. Besökande lägger sig där det ser ledigt ut och går på Liseberg och lämnar båten tom. Jag har flera ggr. funnit min plats ockuperad av en övergiven båt när jag kommer in sent på kvällen. Jag välsignar att det numera är INGA GÄSTPLATSER i hamnen. Detta förbudet gör det lättare att avvisa gästande parasiterande båtar. Under åren har jag kännt igen ett flertal gäster som kommer och ligger 1-2 veckor gratis och stjäl våran ström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 12 Mars , 2010 Samma sak hos oss i Björlanda och då har vi 1000 platser till. Vid mastkranarna ligger ligger det ofta samma båtar under en eller två månader! Dessa har troligen inte fått större plats till säsongen och tar då det dom kan. Detta är kanske inte båtägarnas fel endast utan även till viss del det dåliga utbudet av platser. Tyvärr så har ju inte antalet båtplatser följt med försäljningen av nybåtar de sista 20 åren. När man sedan nyplanerar båthamnar med den filosofin att tjäna så mycket pengar det bara går, så är det något som är fel anser jag. Att sälja båtplatser med en insats på 80000:- är inte vettigt, eller som skedde i Bjöla hamn för några år sedan, där ville GREFAB vara med vid budgivningen av hamnen då den stod till försäljning. Innehavarna av båtplatserna sades upp på stående fot och fick köpa tillbaka sina platser om de ville. Nu var det ju inte alla som ville detta och köerna till GREFAB:s hamnar ökade markant på ett par månader. GREFAB gör säkert vad de kan för att skapa fler båtplatser för behövande, men de kustmarker som kan vara lämpliga tål troligen inte den exploatering, eller så är andra marknadskrafter starkare för bostadsutbyggnad. Ett vettigt alternativ finns dock i Björlanda anser jag och det är att på utsidan av de två pirarna kan man bygga ytterligare två pirar kanske 200 hundra meter längre ut i bukten för att där emellan kunna bygga ut hamnen maximalt med samma typ av bryggor vi redan har. Detta skulle kunna ge dubbelt så många platser som vi redan har, alltså kanske uppemot 5000 platser! Senast ändrad av Matrix | 12 mars 2010 | 22:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tinyboat 0 Postad 22 Mars , 2010 Visst är det är mycket men båtplatsen kostar ca 7000:- insats för förstahandskontrakt. Det är upp till föreningen om de vill ha andrahandsuthyrning med spekulation eller ej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 Mars , 2010 Ett vettigt alternativ finns dock i Björlanda anser jag och det är att på utsidan av de två pirarna kan man bygga ytterligare två pirar kanske 200 hundra meter längre ut i bukten för att där emellan kunna bygga ut hamnen maximalt med samma typ av bryggor vi redan har. Detta skulle kunna ge dubbelt så många platser som vi redan har, alltså kanske uppemot 5000 platser! Bäst vore väl då att flytta ut pirarna då materialet redan finns och man får större utrymme med vanliga bryggor istället. Det vore fantastiskt med 2500 nya platser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kuling-18 0 Postad 31 Mars , 2010 En stilla undran om hur en del tänker, tidigare skriver en båtägare att det skall bli skönt med förbudsskyltar för gästandebåtar i hans hamn. Jag undrar om denna båtägare någonsin är ute på någon längre tur med sin båt. Om han skulle vara det då skall han vara glad att inte alla andra hamnar har samma skyltar. Det skulle innebära att han får ligga utanför. Vi alla som har båtplats måste hjälpas åt med att låna ut sin egen plats när man är ute på t.ex. semester annars behöver vi ha många fler hamnar som bara är till för gsäter. Jag tycker att man då skall bojkotta de båtar som kommer från den typen av hamnar och inte låta de stanna i någon hamn eftersom de inte själva vill låna ut sin egen plats. Så ni i de hamnar runt Göteborg som kommer att sätta upp skyltar kom inte till oss som skyltar grönt...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bregott_22 0 Postad 31 Mars , 2010 Hej Använd en sådan här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bregott_22 0 Postad 31 Mars , 2010 Hej Ledsen, tyckte det stod Mögel i Göteborg i rubriken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lmgb 0 Postad 31 Mars , 2010 I detta fallet så är det ju inte båtägarna i hamnen som beslutat att frihamnsordningen inte får gälla utan den komunala hamnägaren GREFAB. Skall man då straffa alla som ligger i den hamnen? Hmmmmm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser