Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Misil163

Mygel i Göteborg!

Rekommendera Poster

Nu kommer de på bred front!

De som skall ockra på båtplatser:

http://www.blocket.se/goteborg/Batplats_uthyres_2010_pa_Bjorla_Marina_26224357.htm?ca=16&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/Batplats_Sannegardshamnen_26223511.htm?ca=16&w=3

Det saknas inte båtplatser, det är bara en massa människor som håller på dem för att tjäna pengar.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får jag hyra ut min plats?

Jag jobbar nära björlanda kile men bor en bra bit därifrån. Efter jobbet är det kanon att ta med sig lite bensin och och sticka på en tur.

Nu kommer jag att vara pappaledig och ha båten (ryds 510 gts) på en trailer och sjösätta den vid behov i en nära insjö.

Är det okej att hyra ut den? Jag kommer endast att ta faktura kostnad. 2853:-

Alla är inte myglare, men jag förstår ditt inlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bestämmer väl hamnägaren/förvaltaren om du för hyra ut eller inte.

Det vanligaste är att man inte får det utan att även andrahandsuthyrningen skall gå vi hamnägaren/arrendatorn/förvaltaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det står väl i ditt kontrakt vad som gäller, men annars är det väl bara att fråga hamnkapten? Är det GREFAB så finns reglerna på deras hemsida också.

Är det förresten någon mer än GREFAB som har båtplatser i Björlanda kile?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Myglet är t ex att det står högstbjudande....

I de flesta hamnar är det inte tillåtet med andrahandsuthyrning, platsen skall lämnas till hamnen, för att hyras ut efter kölista, om det då kommer ngn med f-t plånbok, funkar inte kön.

Mygel eller inte?

Min åsikt är klar.

Om man FÖRBJÖD 2:a handsuthyrning privat, skulle det bli lite omsättning på platser, så att inte dessa myglare behåller en plats utan att de har båt.

Det ligger inte precis fullt med båtar på land på sommaren, så antalet platser är troligen i balans med antalet båtar, problemet är att ett antal personer tjänar pengar på att behålla en plats de inte har användning för.

Ni såg säkert annonsen om uthyrning båtplats till Albinbåt... Undrar varför en Albinägare skulle få sådan förtur...

Misil163

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klubben där jag ligger har följande regler:

Ingen båt - då förlorar man sin plats.
Dock kan man få vara båtlös i ett år mellan två båtar och då hyr klubben ut platsen i andra hand. Och du slipper alla avgifter. Egen andrahandsuthyrning är förbjuden.
Är du ute och långeglar slipper du också avgiften och klubben hyr ut platsen under bortavaron och du behåller rätten till platsen.

Utmärkta regler som stävjar all spekulation och som ändå tillvaratar båtägarens intressen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt riktigt, mycket märkligt. Jävligt dåligt med när andra står och väntar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man inte vet vad man pratar om ska man inte anklaga någon

Grefab tillåter tex andrahandsuthyrning, givetvis för att de vill slippa hantera en så kallad kölista men även för att det ger mer klirr i kassan, alla som som står i kö får nämnligen betala för detta.

Sedan kan det ju vara så att den som har en båtplats ska vara utan båt ett år, håller på att byta båt eller tom söker efter en större båtplats, kallar du honom myglare bara för att han inte vil betala för en båtplats han inte använder?

Skitsnack om du frågar mig, ingen tvingar någon att hyra i andrahand.

Båtplatsinnehavaren har ju betalt en insats för att få hyra sin plats, så lite extra kan han väl ta ut även för detta. Visst finns det en gräns för vad man kan tycka det är värt, men den sätter den som vill hyra i andra hand.

Om du säljer din båt, vill inte du ha så mkt betalt som möjligt?

(Hyr själv i andra hand, så slipper du hitta på någon mer om något du inte vet något om)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att Grefab tillåter andrahandsuthyrning är en sak.

Att man hyr ut privat i andra hand till högstbjudande, är mygel.

Visst kan man vara mellan båt, men ärligt talat, då är det j-t många i Gbg som är mellan båt isåfall.

Vad skulle problemet vara med att förbjuda andrahandsuthyrning?, resultatet blir ju att man snabbt får en plats vid ett verkligt behov.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte tex Grefab du ska anklaga då som sätter reglerna och tjänar extra pengar på att ha en lång kö?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu får du väl ändå ge dig, detta är ju platser som ägs privat, om dom nu har regler i sina stadgar som tillåter andrahandsuthyrning, varför skulle då inte all uthyrning vara förbjuden!

högstbjudande skulle i så fall förbjudas för fastigheter också, eller?

Förstår dock din frustration om du inte får tag i en båtplats står själv i kö för en plats på Grefab och hyr nu privat, om jag skulle ha ett mellanår utan båt, inte fan skulle jag släppa platsen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten undran, hur länge får man vara 'mellan båt' om man har hamnplats i Grefab? Krävs det överhuvudtaget båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

för att överhuvudtaget få en plats hos Grefab krävs att du äger en båt och kan visa upp försäkringdokumentation.

Sedan får man hyra ut sin båtplats i andra hand under max 3 år ( tror det var 5 år tidigare). Andrahandshyraren måste dock godkännas av Grefab

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår irriterationen!.

Visst kan jag tänka mej säja upp min båtplats iår men det svårt nästa år att skaffa en ny båtplats för att alla hyr ut och ingen säjer upp sina platser,,,,,

Vad gör man?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite utanför tråden. I GREFABs hamnar är tillfällig utlåning förbjuden. Därför får man  inte längre låna ut platsen tillfälligt enl Frihamnsförordningen.

Saxat från http://www.grefab.se/visa.lasso?ukat_id=8000000000036384&kat_id=84500000000011560&mall=3-spalt.lasso

Utlåning av båtplats Om du har för avsikt att inte nyttja din båtplats under några år finns det ett alternativ istället för att låna ut den.
Grefab har eventuellt möjlighet att erbjuda en femårsuppsägning som innebär förtursrätt till båtplats om båt införskaffas inom fem år. För mer information kontakta oss på telefon 031-80 58 00.

Båtägare kan efter skriftligt medgivande av Grefab få upplåta båtplats till annan. Sådan upplåtelse får dock inte ske det första året båtägaren innehar båtplatsen och endast vara av tillfällig art, som längst sammanlagt tre år under båtägarens sammantagna kontraktstid med Grefab.

Båtägare ska vid upplåtelse av båtplats meddela Grefab namn, adress och telefonnummer till den person till vilken båtplatsupplåtelse ska ske för godkännande av Grefab, samt ange båttyp och båtmått. Vid upplåtelse i andra hand är båtägaren ansvarig för båtplatsen och andra skyldigheter som följer av avtalet. Båtägaren äger härvid endast utta ersättning som motsvarar vid varje tillfälle utgående ersättning eller avgift enligt avtalet mellan Grefab och båtägaren. Upplåtelse utan Grefabs medgivande utgör grund för uppsägning.

På grund av att utlånare missbrukat Grefabs erbjudande kommer stickprovskontroll att genomföras.

post-571-1394236272,3497_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Tyvärr kan inte BKH sätta sig över GREFAB:s regler gällande frihamnsordningen, vi får enligt GREFAB ej låna ut våra platser till andra medlemmar i frihamnsordningen. GREFAB vill som kommunalt bolag ha in de gästhamnsnätter de kan via gästhamnen lilla bommen och ej ge oss den möjligheten att låna platser i andra hamnar genom frihamnsordningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du pratat med GREFAB eller är det endast vad du läser ut av texten du citerar?
Min tolkning är att man inte har rätt att hyra ut för säsong eller motsvarande utan medgivande. Jag tolkar att syftet är att förhindra att man håller på platser man inte har för avsikt att själv nyttja för vinnings skull. Samt även säkerställa att man får omsättning på dessa platser.
Frihamnsordningen är ju ngt helt annat och jag skulle vara mycket förvånad om man avser att ej tillåta detta. Framför allt till förmån för Lilla Bommen. Inte attan åker man in dit om man finns i Nordre Älvs närhet. Då finns massa andra gästhamnar att tillgå. Det fattar nog GREFAB.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

GREFAB har för avsikt att sätta upp skyltar på  ÖP och VP (östra och västra piren) som talar om för ankommande båtar att det ej finns gästplatser, hur tolkar du det? som jag och flera med mig (bl,a Bernt Nilsson, ordförande i BKH) tolkar det som att GREFAB vill ha gästbåtarna till lilla bommen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gästhamnsplatser och Frihamnsordningen är ju helt olika saker.
Och i sak är det ju då rätt. I Björlanda finns ingen gästhamn.
Men låt oss vila denna diskussion tills vi vet mer från Grefab direkt.
Vi gissar kanske lite för yvigt.Obestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrev om FF i klotterplanket: http://www.klotterplanket-upa.se/forum7/index.php?mode=thread&id=3134

Nedanstående saxat från Hinsholmens båtförening http://hinsholmen.se/

HBF lämnade Frihavnsordningen, FH, vid årskiftet

GREFAB har meddelat att det inte finns några gästplatser i Hinsholmshamnen [och övriga hamnar inom GREFAB] och att upplåtelse av egen båtplats till annan båt - om än tillfälligt - inte är tillåten. Troligen kommer förbudsskyltar att sättas upp vid hamninloppet för att informera om detta. Beslutet har mottagits såväl positivt som negativt bland våra medlemmar.

Våra medlemmar ombeds därför att hänvisa besöksbåtar till GKSS-hamnen, eller gästhamnen vid GöteborgsOperan.

Som en konsekvens av detta faktum kommer HBF inte längre att sälja Frihavnsordningen, FH. Informationsvis kan nämnas att vi under 2009 sålt 38 stycken FH till våra medlemmar.

Styrelsen i HBF, 2010-02-09   

post-571-1394236272,4827_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Precis samma information som jag har och min tolkning är densamma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fine. Då är det kanske så.
Jag skickade en direkt mailfråga till GREFAB.
Återkommer om jag får ngt svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl inte mygel, snarare de fria marknadkrafterna. Tillgång och efterfrågan sätter priset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men bristen är ju påhittad!

Var står dessa 16000 båter, har läst att det finns 16000 som köar för plats. Sanningen är snarare att det egentligen inte finns ngn brist på platser, men eftersom det är utsiktslöst att få en egen plats, blir det 2:ahandsuthyrning som gäller. Skillnaden är att det skall (oftast) till ett litet kuvert för att man skall få lov att hyra till avtalspriset.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten undran! Läste annonsen om båtplatsen i Sannegårdshamnen. Är inte 10 000:- mycket? Eller är det vad man får betala där?

Jag ligger i en mindre stad visserligen, men betalar mindre än hälften för en plats vid 8m Y-bom. 2,5m bred, Framdraget el & vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns väl ett antal personer som vill köpa båt men inte har någonstans att ha den, människor med en liten båtplats som söker större, människor som har en liten båt på trailer men hade velat ha den i sjön, människor med båt på trailer som vill ha en större båt (som inte går att ha på trailer), människor som har båten i någon marina långt hemmifrån och vill ha den närmare, etc, etc...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Matrix och Lasse-L,
Ni hade helt rätt.
Här är svaret från GREFAB:

Det är inte tillåtet i någon hamn att ansluta sig till Frihamnsordningen, en av anledningarna är att inte någon av våra hamnar är gästhamnar och har inte de faciliteter som krävs av en gästhamn. I våra föreskrifter har vi också regler för utlåning och då fungerar det inte med Frihamnsordningen. I nästa nummer av Roderbladet kommer vi att skriva mer om detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så klart. Jag är det bästa jag vet.

post-571-1394236273,553_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...