Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Boat4Fun

Köpa nytt, eller begagnat 30-33 fot ?

Rekommendera Poster

Efter att ha varit från seglingen några år och haft motorbåt så är jag nu på gång att skaffa segelbåt igen. Tanken är något i storleken 30-33 fot. I denna klass finns ju ett antal gamla godingar som Albin Delta, Albin Nova, Comfortina 32, Facil 30, Maxi 999, Omega 30, Omega 34, Birdie 32 m.fl. Båtar som jag tittade på förr, men då blev det en Athena 34 istället (fantastisk seglare). När man nu tittar på dessa båtar som samtliga är sedan början till mitten av 80-talet så inser man snabbt att tiden har gått. En båt med 25-30 år på nacken har hunnit vara med om mycket och börjar se rätt välanvänd ut, för att uttrycka sig lindrigt. Att förvänta sig en båt från den tiden i nyskick eller absolut toppskick (som de beskrivs i annonser) är en omöjlighet. Mer eller mindre välhållna och mer eller mindre välutrustade är sådant som stämmer bättre.

När man tittar på dessa båtar, oftast med segel som varit med ett bra tag och med motorer som varit med ännu längre, så insmyger sig tanken allt oftare om det inte vore värt att kanske köpa nytt istället. Självklart, hade man råd så vore det ju en fröjd att köpa en ny kvalitetsbåt av fint märke. Men riktigt så är det inte i mitt fall. Det som isåfall skulle kunna vara ett alternativ är t.ex. en Bavaria 32:a. En båt som annonseras ut för 660.000:- men som i segelklart utförande med nödvändig utrustning i alla fall landar på runt 850.000:-. Lite lån och blodpudding kanske kan hjälpa till att klara av en sådan affär. Den uppenbara fördelen är ju att man inte behöver bry sig om några kostsamma uppdateringar på ett antal år. Ingen motorrenovering, inga nya dynor, inga nya segel, inga nya skot och tampar m.m. på ett bra tag (förhoppningsvis).

Frågan är dock, är det vettigt? Blir det vettig slutekonomi slaget på några år? Är en sådan båt seglingsmässigt i nivå med de äldre seglarna? Kvalitén? Fast å andra sidan, 25 år gammal kvalité kanske inte är så himla bra längre den heller. Jag är tacksam för kommentarer, synpunkter, erfarenheter, tips och rekommendationer kring dessa funderingar. Kanske har du själv stått i samma valsituation och redan fattat beslut. Vad blev det? Samtidigt mottager jag gärna synpunkter och åsikter om Bavarias seglare mellan 31-34 fot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träffade i Träskö-Storö en familj i en Bavaria 30 för några år sedan. De hade haft en Albin Nova och var mycket nöjda med att ha en ny fräsch båt. Men när det kom till seglingen ffa kryssen saknade dom Novan som seglade mycket bättre.

Så kan det nog vara, men nu har Bavaria nya modeller som kanske seglar bättre och det finns ju nya båtar av andra märken som seglar erkänt bra också.

Fö så kan man komma över väldigt fina exemplar av äldre båta också, sådana som genom åren uppgraderats och renoverats. Man får ta god tid på sig för att hitta dessa guldkorn.

Men dom innervolymer som nyare båtar har rör det sig ju inte om.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågor jag ställer mig, en del är naturligtvis baserade på subjektiva grunder:

Hur länge är nytt verkligen nytt och fräscht? Många gånger går den tiden alldeles för fort!

För de ungefär 200.000 du skulle extrautrusta en ny båt för får du en helsickes massa godis för att fräscha upp med och öka prestanda för om båten är äldre. Och du sparar ändå pengar - hur kul är är det att ta iland grillen och köra några skivor blodpudding?

I en äldre båt har man facit i handen - man vet båtens svaga och starka punkter.

Det är farligt att vara generell. Men jag tror nog att i många av de båtarna du nämner märks 25 år mindre än i många av dagens budgetbåtar om 25 år.

Seglingsegenskaperna är ju 'sådär' i exempelvis en Bav 32 även om den senare är bättre.
Därmed inte sagt att alla äldre seglar bättre.

Innerutrymmena vinner ju den nyare. Men känslan, hur skojiga är materialen i längden? 

Slutligen - försök dig på en kvalificerad gissning på hur mycket exempelvis 10 år segling kommer att ha kostat dig  om du vill sälja/byta i framtiden? Jag är rätt säker på att den kalkylen klart slutar till den äldre båtens fördel. Värdemisnkingen kommer vara mindre i procent räknat och börja på ett lägre värde.

Jag förespråkar en äldre båt, jag är övertygad om att det är den ekonomiskt bästa vägen sett i ett litet längre perspektiv och om du utgår från ett välskött exemplar utan direkta defekter. Och en äldre båt blir enklare mer personlig och individuell även om den är av en populär typ.
Sedan är det ju alltid kul med nytt. Men som sagt, till vilket pris? Och är det skoj med en båt som sticker ut lika mycket som en silvermetallic V70 på IKEA´ s p-plats en lördag? Där kan man ju i alla fall se vilken som blinkar med nyckelfjärren...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det egentligen med båtars värde?

Är det inte lite som med bilar fast inte riktigt lika extremt?

En 2-3 år gammal båt, har inte den fallit i pris ganska markant mot en nplitter ny? Är det någon som har koll på hur värdeminskningen ser ut?

Jag kör själv med gammal 70-talare pga ekonomiska skäl. De verkar ju ligga på sitt nominella nypris, men har det alltid varit så?

Jag är nyfiken, för eftersom jag redan funderar på nästa båt så trycker jag tanken är ralevant, är det bättre med en gammal beprövad modelll som behöver massor av omsorg eller en lätt begagnad som kräver mindre tid?

En lätt begagnad är ju en medelväg mellan 30 och 0 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla annonserna och försök bilda dig en uppfattning. Det finns väldigt många beg. båtar till salu av årsmodell 00 - 08. Jämför med nypriser. hur det ser ut om 30 år är svårt att säga med inflation, nyproduktion och inte minst det ekonomiska läget...

Faller priserna på nya och nästan nya båtar så kommer de riktigt begagnade att hänga med.

 



Senast ändrad av cerber0s | 09 mars 2010 | 09:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för kommentarerna så här långt. Vad gäller blodpuddingen så skulle jag nog inte skylta med den när det är dags för grillning Glad (får väl dra till med en korv i alla fall).

Det här med andrahandsvärdet tycker jag är rätt intressant, för min uppfattning är att de Bavaria som sålts på senare år inte har rasat särskilt mycket i pris. Ta Bavaria 30:an som såldes för runt 500.000:- på mässan för några år sedan (som baspris). Nu begär man mellan 680-735.000:- för sådana med ett antal år på nacken (vilket jag personligen tycker är helt åt pepparn). Inte verkar dessa ha fallit så mycket. Eller har jag fel?

Skönheten och känslan talar många gånger för de äldre, vilka jag tycker oftast har vackrare linjer och mer gedigna och trevliga inredningar. Men när man ser t.ex. en Albin Delta med orange originalklädsel på dynorna efter hela 27 år så infinner sig dock inte den rätta känslan... Och utan att klaga, så var väl Albins inredningar inte kända för att vara hökvalitativa direkt. Däremot tycker jag skrovet är fint.

Utav de gamla godongar jag listat, är det någon som har något att direkt avråda från eller att varna för med respektive? Birdien går nog bort, även om den är snygg, mest beroende på osäkerheten kring hembyggen.

Mera vinklingar på denna fråga!! Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv är jag svag för Novan som du dessutom kana få med akterhytt om du hittar ett exemplar som är byggt på senare delen av 80-talet. Vi hade en i 6 år och den gjorde oss aldrig besviken. Den seglade väldigt bra och var mycket rymlig och trevlig, både inuti och utanpå, sittbrunnen har vi fikat 11 personer i bla. Du kan se hur den såg ut här http://lazylyntillsalu.blogspot.com

Vill egentligen säga att du inte ska dissa en båttyp pg att det finns många hembyggen. När det gäller äldre båtar så är det exemplaret och inte typen som är viktig. Många hembyggen blev väldigt fina, andra sämre.

Vi valde en 18 år gammal Nova med orginal-klädsel för det var kul att få byta dyor och bestämma precis hur man ville ha det själv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå priserna på begagnade båtar så är nog min uppfattning att de begärda priserna är alldeles för höga. Rörligheten på saluförda båtar är rätt låg. Utan att då syfta på något speciellt märke.
Och när det gäller Bav så har ju trenden varit sådan att i deras fall har snarast de nya modellerna varit billigare än föregångarna.
Det skulle vara intressant att se siffror på vad båtarna verkligen går för i slutändan, jag tvivlar starkt på att de är i nivå med vad man begär.

Sedan, när det gäller en nyare båt, inte nödvändigtvis bara Bav, så får man nog vara noga med att kolla vad man egentligen jämför. Jämför man nypriset på en påvert utrustad standardbåt med taskiga segel och en begagad där köparen beställt en mängd extra godis och sedan kanske utrustat den extra själv haltar ju jämförelsen. Särskilt om säljaren är litet optimistisk om värdet.



Senast ändrad av Eilean | 10 mars 2010 | 08:59



Senast ändrad av Eilean | 10 mars 2010 | 08:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ang: pris. Jag har sålt 3 båtar det senaste 4:a åren och annonspriset var väl max 5%högre än vad jag fick ut. Så det är inga fantasipriser som finns på nätet, tyvärr.

 

Hade satsat på en 5år gammal fransk båt och skippat Bavaria. Tror dom står sig ganska bra i pris, seglar också ganska bra.

 

/C

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ciaraud för synpunkter och länk till lite trevliga bilder. Novan är en trevlig båt som absolut finns med i intresselistan. Tack ni andra också för tips och idéer.

Självklart är ju skicket det mest avgörande när man tittar på en begagnad båt. Dock är det inte lätt att hitta en båt från 80-talet där alla vitala bitar är utbytta och uppdaterade. Idealet är ju en med nya segel, ny motor, nya dynor och ny instrumentering m.m. Men det är ju nästintill hopplöst att hitta en sådan idealbåt. En bekant köpte en tidig 80-talare och fick redan första säsongen byta motor och segelbåtsdrev, vilket inte var en behaglig kostnad. Motorn hade sett bra ut men visade sig var helt slut. Därefter skörade han ett segel som inte var lönt att reparera, alltså blev det en ny stor också. I hans fall har han berättat att dom med tiden fått ihop en lång lista med åtgärdspunkter på den båten. Så mycket och till sådana kostnader att dom lagt upp det på en 5-årsplan för att ha råd att klara det. Kanske var dom lite blåögda och insåg inte behovet av uppdatering på den båten, men det blev en dyr läxa.

Läste lite intressant om Bavaria i tidningen Praktiskt Båtägande igår. Båtens för- och nackdelar är onekligen omtvistade. Personligen tycker jag att vissa modeller kan se rätt trevliga ut, men jag kommer aldrig att kunna acceptera deras totala avsaknad av känsla när det gäller träarbeten. Det räcker med att se hur man parar ihop skåp- och luckfronter med ådringen i träet i alla möjliga riktningar och med olika nyanser i träet. Titta bara på luckorna i denna http://www.blocket.se/stockholm/Bavaria_33cr_Engbo_ankarspel_i_for_akter_bog_26214847.htm?ca=11&w=3 Ser mer ut som en provkarta från ett trävaruhus!

Blir en kväll till med båtbroschyrer och annonstidningar ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl just det som är det svåra! Oavsett om man köper nytt eller gammalt, fint eller renoveringsobjekt så ska man inte betala mer än för det man får, helst lite mindre Oskyldig

Köper man helt nytt så blir det ju lite lättre att som köpare värdera varan, när man slipper ta hänsyn till skicket på 1000 olika prylar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle köpa nytt och tror det blir betydligt billigare i längden.

Den nya Farr ritade 32an tycker jag ser betydligt intressantare ut än de gamla Bavariorna. Farr är känd för snabba båtar och med den raka spetsiga stäven och breda aktern seglar den troligtvis bättre än 20 år gamla skrovlinjer.

Nya båtar har större volym invändigt och bättre planlösning med t.ex WC akterut med bra ståhöjd och bättre dusch möjligheter. Pentry brukar också vara rymligare.

Sittbrunnen är i en helt annan liga tack vare den breda aktern, och jag tycker Bavarias fällbara akterspegel/badbryggan är riktigt läcker. Om du har barn är det inget snack vilken båt dom skulle välja.

500K för en 20 år gamal Nova/Maxi999 är på tok för dyrt. Endast ny motor och segel är värt en hel del när det kommer till mellanskillnaden. Du kommer att ha betydligt lägre underhållskostader och arbete. Andrahandsvärdet tror jag också är mera osäkert för de gamla båtarna.

Som föreslaget, jag skulle också titta på en 3-5 år gammal Beneteau/Jeanneau/Elan/Hanse

Lycka till



Senast ändrad av Mainship | 11 mars 2010 | 07:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har du en jeanneau 39i från -08 för under 900.000.

Vet att Jeanneau minskat i världe de första åren med flera hundra tusen så det kan löna sig att köpa ett nästan nytt exemplar. Dom gör fina båtar, seglar bra och är trevliga.

http://www.blocket.se/stockholm/Jeanneau_39i_Performance___2008_23537205.htm?ca=10&w=3

När det gäller Bavarias nya modeller ser de ju bättre ut än de gamla men är rent livsfarliga för ensamsegling då man inte har någon chans att komma ombord om man ramla av. Den lilla repstege som man ska kunna dra ut i aktern är rena skämtet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ciaraud: det som verkar för bra för att vara sant är också sällan sant ;-)  Jeanneau´ n var bara halva båten man fick för under 900.000:- (dvs 50% andel).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte nytt för två år sedan på mässan (mässor är farliga)  Det blev en Bavaria 31 Cruiser som jag extrautrustade med peke med stege, kickstång, sprayhood och sittbrunnskapell, ankarspel i aktern med fjärrkontroll, värmare Webasto 3500 (håller 25 grader i båten trots -20 utanför) bomkapell, lazyjacks, stereo, vv-beredare som går på både motor och 230V, dusch, extra stor batteribank tot 535A, samt den korta kölen.  Sedan dess så har jag fortsatt att utrusta den och ska jag skriva allt det, blir det en roman.  Köper man nytt är det inte problemfritt som många tror, men det fixas på garantin.  I mitt fall fick jag ett krokigt peke, en bucklig lucka (den fällbara akterspegeln) en motor som helt plötsligt inte gick att stänga av och ett ankarspel som trilskades.  Men det är över nu och allt fungerar väl.  Träarbetet är snyggt i min båt, har jag bara haft tur eller har de skärpt sig på senare tid?  Sen kan jag hålla med om att det kan vara svårt att ta sig ombord ifall man drullat i sjön, stegen sitter på luckans insida och är helt omöjlig att få ut, men det här är inget Bavaria är ensamma om.  Men runt hela akterspegeln sticker det ut en list som det faktiskt är ganska enkelt att ta sig upp på, se bild.  Men Hjertmans har löst mitt problem med en billig räddningsstege som sitter på pushpit, bara att rycka till så faller en repstege ner.

 

post-13907-1394236272,6979_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många kloka inlägg här ovan. Även jag ansluter mig till åsikten att en 3-6 år gammal båt är prisvärd, köps med fördel på plats i mellanEuropa! Jag har nämligen fått erfarenheten att arbeta, för 10 år sedan, i Holland och Belgien samt något i Frankrike. MÅNGA fina båtar i hamnarna där.

Det som jag lärde mig var att många inte seglar någonstans! Det är nämligen ruggigt dyrt med hamnplats och de tycker nog att det blir för mycket med hamnavgifter i främmande hamn. De smarta bytte plats med varandra, dvs de seglade till varandras hemmahamn. En mycket erfaren seglare jag träffade hade seglat en sommar i 10 dagar upp i Irländska sjön och tillbaka. Det var längsta tiden.
( erfaren? ja... efter tio st Fastnet race tycker jag han kan få kalla sig erfaren... men inte på semester)

Pointen är att det finns många mycket putsade båtar som knappt seglats med våra mått mätt. Och nu när det var högkonjunktur för några år sedan såldes många båtar... Stort utbud alltså? Men de vill inte gärna förlora ansiktet genom att sälja billigare än grannens båt. Så att fynda tar nog lite tid.

En annan point.
Du ska inte jämföra en 70-talare på 31-33 fot med en modern båt på 32 fot. En modern båt är mycket högre, har längre vattenlinjelängd och allmänt bättre ordning på sånt som genomföringar, eldragning och beslag. Jag kan dock hålla med om att träarbetet är inte så kul om man har otur...

Ska du jämföra krona för krona så kolla jämförbar vattenlinje och innevolym, utrustning samt exakt nivå på segel och motor. En modern båt är nog 3-4 fot större än en gammal?
MIn åsikt är att en fixad och snygg Jeanneau som idag är 5 år kommer att vara säljbar om 5 år till. Men en 70-talare? Som man måste byta motor på, köpa nya segel och dynor till samt uppgradera alla beslag... den notan kommer att landa på minst 150-200´ om fem år.

Men visst, på pinkryss uppför Nordsjön så seglar nog en 70-talare bättre än en bredare båt. På ALLA andra bogar så seglar den moderna båten om pga enklare segelhantering, längre vattenlinje mm. Och ser jag till mig själv så har jag inte pinkryssat i höga vågor sedan år 1998! Enda som stör bilden av att en modern båt är bättre ur många aspekter är att den är så mycket bredare. I vår lilla bryggförening har vi just i demokratisk ordning ( jag var mot ) bestämt att maximera båtbredd till 3,2 meter. Det innebär att jag måste söka mig någon annanstans med en ev ny båt. DET kan vara ett problem...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Funkis för dina synpunkter. Håller med i mångt och mycket. Dock vill jag notera att jag aldrig övervägt en 70-talare, bara så att tråden inte drar iväg i felaktiga jämförelser. Det som jag haft som alternativ är de tidigare 80-talarna som nämns i inledningen. Båtar tillverkade mellan -81 och -87 sulle jag tro. Men det är i alla fall dryga 25 år gamla båtar.

Var på båtmässan ännu en gång igår och pratade med bekanta jag träffade om mina funderingar. Gemensam åsikt bland dem var att jag troligen tröttnar på en Bavaria och dess kryssegenskaper. De som uttalade sig har seglat Bavaria av olika modeller. Förvisso är jag van vid snabba och välseglande båtar efter många års segling i bl.a. X79 och Athena, så jag vet hur kul det är att ligga och pressa på kryssbogar med andra båtar man möter på fjärdarna. Men om Bavaria-båtarna är så dåliga kryssbåtar att man får finna sig i att bli frånseglad vet jag ej. Är det så är det ju trist.

Funkis, om du har några tips på vart man söker de bästa båtarna, sett till skick i första hand, så får du gärna tipsa. Någon länk t.ex.

Helgen skall spenderas till kikande under presenningar, sen får vi se om allt mögel, krackelerad plast, urseglade segel och glappande roder kanske får en på andra tankar Glad

Finns någon här som har erfarenhet av segelbåtar från tidigt 2000-tal som dela med sig lite av dessa? Själv har jag fattat tycke för vissa av Dufours båtar. Lite högre priser på dessa dock, men de verkar ha en god kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Beason 31 från 1984 är betydligt bättre än ny, löpande förnyat och underhållet med alting. Men på båtmässan i Köpenhamn nyligen tittade jag på dom nye kombattanter från Bavaria och Hanse, i samma storlekskategori. Kanske inte helt samme bygg- och apteringskvalite, men volymen i båten är mycket, mycket bättre än dom ifrån 80-talet (Beason, Ballad........). Kanske segler dom nya inte heller så fort och sportsligt, men jag har ju oxå blivet 25år äldre Skrattande

Jag håller på med Beasonen, men om man skulle ha' ny båt tror jag jag ville köpe en ny båt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där.. då var den här helgen avklarad och man har hunnit skaffa sig lite inblick i det begagnade båtbeståndet Glad Ja, det är väl inte alltid man blir glader av det... Har tittat på båtar med mögel i skrovbeklädnaden, mögliga dynor (som ligger kvar i båtarna över vintern), isblock i kölsvinet, fuktskadat trä, krackelerad gelcoat och läckande septitankar m.m. Kort sagt sett så mycket att man nästan tappar lusten. Det framstår klart och tydligt att båtar som är 25-30 år gamla har varit med om mycket och har dessa inte skötts om kontinuerligt och på ett bra sätt så har åldern tagit ut sin rätt. När dessa båtar ändå saluförs för i storleksordningen 350-450.000:- så kan jag inte låta bli att tycka att det är något som är sjukt. Nu kommer säkert någon svara att det är marknaden som styr, men då säger jag att det måtte vara något fel hos dom som är marknaden. Personligen kan jag inte begripa hur någon vill betala 400.000:- för en nästan 30 år gammal båt som hunnit slitas under så många år och där segel, motor, dynor och annat är i behov av att uppgraderas. Att båtar är en bättre investering än en bil förstår jag, men att dessa skall hålla värdet så som dom gör är egentligen rätt otoligt. De som köpte en ny fin bil i början av 80-talet har väl i bästa fall en skrotpremie att hämta ut för den, även om den fungerar och går. En något skev jämförelse, jag vet... Men något är lite fel tycker jag.

Oavsett vilket så börjar jag rikta in mig mer och mer på en nyare begagnad båt, i enlighet med tipsen här ovan. En 20 år nyare båt torde uppvisa mindre slitage och samtidigt innehålla lite nyare teknik, inte minst vad det gäller design och disponeringen av utrymmena. Efter att ha rört sig i bl.a. Bavaria 32:an på mässan så känns de 32-fotare jag krupit runt i nu ganska trånga, minst sagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tycks ha haft lite otur i ditt sökande efter beg båt. Jag själv är ute efter lite bättre begagnat och har varit o synat ett par objekt. Dessa har varit i ett bra skick. Nya dynor ( högst  5 år ), segel mellan 2 - 5 år, renoverade motorer, epoxybehandlade osv.

Visst finns det ägare som klart överskattar värdet på båten, Sen finns det nästan alltid prutmån.

Visst skulle man vilja ha råd att köpa nytt, det vore nått det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill titta på båtar till salu i Europa, om du inte har länken tidigare, rekommenderar jag den här sajten där de flesta båtar är listade.

http://se.yachtworld.com/

Det finns en bra sökmotor på advanced search och specificera vad du vill.

England är ett bra land att leta efter båt. Pundet står lågt och du undviker båtar som fått mycket sol och salt. Holland och Tyskland är andra bra länder.

Här är ett exempel på en 32 foots Jeanneau från 2002 med 500 timmar på motorn, så det är ingen x-charterbåt vilket man får se upp med. 525tkr och ganska väutrustad. 

http://se.yachtworld.com/core/listing/boatMergedDetails.jsp?boat_id=2132432&ybw=&units=Feet&access=Public&listing_id=29066&url=

Det finns hur mycket som helst. Betalar du mera kan du få större eller nyare.

Lycka till



Senast ändrad av Mainship | 15 mars 2010 | 17:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

alfken: vet inte om det är otur eller ej, men jag känner igen det här från förra året. Då var jag ute och tittade på ett antal båtar, men tröttnade till slut och gav upp. Att sitta dagligen och kolla annonser och ägna kvällar o. helger till att åka land och rike runt för att titta på begagnade båtar kan bli rätt tröttsamt till slut. Kände att jag inte ville kasta bort mer tid på detta sökande. Det jag lärde mig är att folks uppfattning om vad som är välskött och fräscht kan skilja sig ordentligt åt. Vissa verkar tro att bara för att deras båt är av fabrikat xxx och andra annonseras ut för x antal kronor så skall dom få det för sin grundstötta, repade och mögliga båt med skitiga segel och sunkiga dynor m.m. m.m.

Jag är inte överdrivet kräsen, men jag tycker att man kan förvänta sig en viss standard och skick på en båt som man begär 4-500.000:- för. Flera av de jag tittat på är inte ens avtvättade efter förra säsongen, gamla kläder ligger kvar likväl som matrester och annan smuts. Värst var väl en med förra årets potatisskörd i ett skåp, där blasten växt sig lång och sedan ruttnat... Det båtar jag haft genom åren har jag alltid tvättat ur helt och hållet på hösten och plockat ur det mesta av lösa saker. Det är så mycket lättare att göra rent och så mycket trevligare till våren att lasta in alla fräscha och rengjorda saker. Men många verkar uppenbarligen ha väldigt bråttom på hösten. Upp med båten, på med pressen och sedan iväg hem och glöm den för ett halvår framöver...

Mainship: intressant länk, den har jag tittat på en stund och kommer att fortsätta att göra så. En fråga: om man inte har möjlighet att segla hem den själv, hur lätt är det att hitta en duktig och intresserad besättning som kan åta sig ett sådant uppdrag? Går det, eller är det bara att glömma en sådan variant? Fraktkostnaden lär väl annars bli astronomisk. Mycket intressant alternativ i alla fall. Om man bortser från att visa båtar fått leva ett annorlunda liv (se bifogad bild), inte så trevligt och kanske inte så bra för rodren.

post-22634-1394236275,1197_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska köpa nytt. En ny båt är en ny båt oavsett hur bra kvalitet de 20-30 år gamla båtarna är av enligt fansen. Tänk motor, elsystem, vvs allt är gammalt. Oavsett hur bra det var från början så börjar det bli gammalt. En kompis köpte en ca 25 år gammal 29 fots kvalitetsbåt. Massa jobb redan första sommaren stopp i toasystemet.  Jag skulle lätt ta en ny Bavaria, Hanse, Jennau, Benetau etc än en gammal kvalitetsbåt. T ex Bavaria har visat sig ha bra andrahandsvärde så det är nog ingen dålig affär. Står mycket i senaste PB om dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns delivery captains som kan leverera en båt betydligt billigare än att frakta den. När jag bodde i San Francisco köpte jag en båt i Los Angeles och anlitade en sådan för att segla up den till SF. Den säljande båtmäklaren har kontakter och kan hjälpa till.

Beneteaun i föregående inlägget tycker jag ser vettig ut prismässigt. Betydligt bättre än en 80-talare som man vanligtvis begär en liknande summa för.

Jag skulle inte gå genom besväret att köpa en båt i utlandet om du inte får den minst 15% billigare (alla kostnader inräknade) än vad du kan fä en liknande båt i Sverige. Med det stora utbudet i utlandet (Sverige är litet och inte bäst på allt) tror jag det inte är så svårt.

Framför allt, njut och ha kul i ditt båtköp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack allihopa för era kommentarer. Ibland är det skönt att få medhåll i sina tankar Glad och få lite vinklingar på hur man kan se på det hela.

Det är nog bara att inse att åren gått och de båtar man gillade på 80- och början 90-talet har hunnit bli gamla nu och tämligen slitna. Jag vet att det finns flera välskötta båtar runt våra kuster, som blivit ordentligt uppdaterade och påkostade, och jag vill inte stöta mig med dessa ägare. Problemet är väl kanske så att de som kostar på sina båtar ordentligt gör det för att man tänkt behålla båten. Dessa hittar man sällan till salu. Dock är det ändå så att båtarna i grunden är gamla och materialen åldras. Listan över saker som kan behöva bytas eller repareras blir sannolikt allt längre med åren. Det förefaller mer och mer vettigt att istället för t.ex. en Comfortina 32:a från 80-talet köpa en 20 år nyare fransk seglare för i princip samma pengar. Känns modernare på flera sätt. Även om jag måste säga att man i många fall skulle önska lite mer trä i inredningarna.

Jag kommer nu att rikta in mitt sökande på 2000-talare för att se vad som erbjuds. Import av båt blir det inget med till denna sommar, men det är istället ett mycket intressant alternativ när jag skall byta upp mig till 36 fot eller större senare. Där tror jag att förtjänsten av en sådan affär blir bättre och motiverar det arbete det innebär med en import.

Jag har inte slagit Bavaria 32:an ur hågen helt, men sannolikt blir det något franskt med några år på nacken som passar mig bäst. Känns kul att ha resonerat sig fram till något man kan koncentrera sig på nu. Som tidigare medlem skrev, det skall ju vara kul att köpa båt. Det kanske blir lite roligare besök på varven nu när det blir nyare båtar som skall nagelfaras, eller Obestämd  Vi får väl se, nu skall annonserna genomsökas på nytt!

Avslutningsvis måste jag säga det är konstigt att ett par av de båtar jag tittat på och ratat, för att dom var för dåligt skötta och hade för mycket fel o. defekter, nu har blivit sålda till begärt pris... Tycker lite synd om dem som förmodligen av ren okunskap köpte dessa utan att förstå vad som väntar dem. Men det är väl dessa personer som är marknaden som vi alla hör om titt som tätt när man säger att marknaden styr prissättningen. Det får en att känna att det är dom okunniga som håller upp prisbilden på begagnade båtar Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla också på Bavarior från sista halvan av 90-talet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...