oceanis 2 Postad 9 Mars , 2010 Nu är det så att i moderna båtar så är båtens idnummer inplastat i gelcoaten dvs varaktigt och det innebär att fartygsinspektören dvs den person som utför mätuppdragen är godkänd för att titta och godkänna denna idmärkning. På träskepp brukar man hugga in idmärkning eller regnr i fast däcksbalk vilket kontrolleras av fartygsinspektören som är samma som den som gör mätningen. I stålbåtar så svetsas normalt idmärkningen in och slutligen brukar man t.o.m anse att en rostfri skylt som är nitat fast anses och klassas som varaktigt infäst. Så tullen kan du helt bortse ifrån, allt sköts av fartygsinspektören. Per Senast ändrad av oceanis | 09 mars 2010 | 22:29 Senast ändrad av oceanis | 09 mars 2010 | 22:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 9 Mars , 2010 Men mätbrevet behövs ju inte enligt Transportstyrelsen för att man ska kunna registrera sin båt. Det räcker med ett båtbevis utfärdat av behörig person, eller något så enkelt som en kopia på broschyren som talar om data för båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 9 Mars , 2010 Det är riktigt när det gäller båtar. Men oavsett båt eller skepp så är tullen inte inblandad i ärendet. I de fall det krävs mätbrev så fixas ju detta av fartygsinspektören. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 9 Mars , 2010 Fasen vilken djungel av uppgifter som motsäger varann... Bara för att leka med tanken. Det är inte aktuellt, men vore kul att höra ändå: Om jag skulle få för mig att segla ner till Medelhavet i min M77 från 1972. Vad behöver jag då skaffa för papper? Båten har 3 ägare sen den var ny, inklusive mig själv. Originalkvittot från första försäljningen finns inte kvar, men väl de andra 2 (alltså mellan förste o andra agaren, samt andra ägaren och mig själv. Båten har varit reggad, och det finns alltså ett reg.nummer kvar på båten. Dock inte vad jag vet något id-nummer annat än segelnumret. En svensktillverkad, svenskregistrerad (nåja tidigare registrerad) båt ägd av en svensk, med försäkringspapper som talar om var jag bor och med nästan 40 år på nacken (båten alltså, jag är ännu äldre) måste väl ändå anses som momsad oavsett om man har papper på det eller inte? En annan sak.. det pratas om momskrav om man inte har rätta papperen, men vem/vad bestämmer momsen på en båt som inte är till salu? Försäkringsvärdet?? Värderas båten? Eller är det ursprungsvärdet som ska ligga till grund då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 9 Mars , 2010 1 § Registrerat fartyg skall ha registerbeteckningen varaktigt anbragt på lätt tillgänglig plats på skrovets insida. På skepp skall beteckningens bokstäver vara minst sex centimeter höga och ha en stapelbredd av minst en centimeter. På båt skall beteckningens karaktärer vara minst två centimeter höga och fem millimeter breda. Det måste ju vara lite svårt för varvet att plasta in båtens registerbeteckning i gelcoaten på skrovets insida på en lätt synlig plats innan den har fått någon. hur många stålbåtar har du sett där man har svetsat in registerbeteckningen inuti båten. Ja, jag har en rostfri skylt inuti båten som är plomberad av tullen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 10 Mars , 2010 Så här är det: När det gäller båtar så använder man normalt den ID beteckning som finns i båtar sedan 1998 och som identifierar båten enligt CE kraven. Det är den sk CIN koden (Craft Identification Number) Den finns normalt i aktern på båten och den är specifik för varje båt och innehåller uppgifter om vilket land båten är tillverkad i, när den kölsträcktes dvs när man började bygga båten samt ett skrovnummer specifikt för den speciella båten. Så detta skall finnas tillgängligt samma dag som båten börjar byggas. När det gäller skepp (>12x4m) så gäller CE märkning även för fritidsskepp upp till 24 m så även dessa får en CIN kod som används. Men för skepp i övrigt gäller att de skall anmälas senast i samband med att bygget påbörjas och i samband med detta får man tilldelat sig en registerbeteckning. Det är sen samma beteckning/signal som kommer att användas för skeppet så länge det är registrerat i landet och när man tex pratar på VHF. En unik beteckning som följer skeppet och för ett svenskt fartyg börjar den med bokstaven S följt av tre andra bokstäver. Om du registrerar en båt (<12x4) så får du en register beteckning som har tre bokstäver och 4 siffror. För en båt behöver inte alltid att vara samma som VHF signalen. Det är så att om man har ett skepp som inte har CIN koden så skall beteckningen vara fast anbringad i skrovet med som du nämner 6 cm höga bokstäver. Men det gäller skepp inte båtar som skall ha mindre bokstäver. Så att plasta in en registerbeteckning är inte svårt för den skall finnas hos varvet samma dag man påbörjar sitt bygge. När det gäller insvetsade beteckningar har jag sett massor när det gäller skepp. När det gäller båtar så finns det på många komersiella sådana. Titta in i vilken liten lotsbåt som helst så hitar du nog en insvetsad eller fastnitatskylt någonstans. En metallskyllt som är nitad fast räknas också som fast anbringad och är godkänd som sådan. Jag har sett de flesta varianter eftersom jag har jobbat inom sjöfart/varvsnäring större delen av mitt liv. Det är inget hokuspokus om du tror det. Kravet är i princip samma som för CE märkningsskylten den skall inte gå att ta bort utan verktyg. När ett bygge startar av ett skepp så påbörjas ju samtidigt en process med olika myndigheter och sjöfartsinspektören som kommer och följer ett skeppsbygge kontrollerar beteckningen och han/hon är godkänd för detta. Skall en mätning på ett fritidsskepp göras så kontrollerar samma fartygsinspektör skylten vid mättillfället, det är ju hans/hennes sätt att kontrollera att han mäter rätt fartyg. Det är inte en tullare, om du tror det, som kommer ut och plomberar något. Och skulle det mot för modan vara så att du har en lös skylt som går att ta bort utan verktyg så är samma inspektör godkänd att utföra de plomberingar som då krävs. Men det är mycket ovanligt att registerbeteckningar är så dåligt anbringade att de inte godkänns som fast anbringade av inspektören. Så tullen är normalt eller aldrig inblandade i dessa beteckningar. Per Senast ändrad av oceanis | 10 mars 2010 | 08:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 10 Mars , 2010 Jösses vilken soppa det är blev. Ett problem är att man talar skepp och båt huller om bladder. Gamla M22-or och nyköpta båtar. Och om nya varvsbygga serietillverkade skepp och om äldre mer eller mindre one-off-skepp som skall mätas rent fysiskt. Det blir ruskigt oklart. Jag tror nog hela debatten skulle vinna på att starta om. Kanske bestämma sig för kepp eller båt, äldre eller ny. Och om man ibland istället lyfte på luren och ringde den aktuella myndigheten för att få information. De vet oftast svaret och är enligt min erfarenhet väldigt hjälpsamma med att förklara. Per/Oceanis, instämmer. Freden är sluten, krigsfångarna utbytta och vänskapspakten undertecknad. En sista kommentar bara - jag känner en hel del långseglare. Såväl svenskar som utlännngar. Som är ute, har varit ute. Och åtskilliga som har sina båtar permanent i Medelhavsregionen och som periodvis seglar runt där, både inom och utanför EU och alltså gör en mängd gränspassager både inom- och in till EU. Och med alla möjliga slags farkoster, allt från gamla träbåtar som i Killer-Boo´ s exempel till nyare, skepp och rena egenbyggen. Och min bild är inte alls den Per ger. Jag har faktiskt aldrig hört talas om att någon girig tullare står där och ser en potentiell möjlighet i var och varannan båt som passerar gränsen att förstärka statskassan. Visst kontrolleras dokumenten ofta och noggrannt. Och det kan vara visst tjafs när vissa myndighetsutövare i vissa länder misstänker charterveksamhet bara för du har många goda vänner ombord. Men att den vanliga dokumentationen som försäkringbrev, nationalitetsbevis, ev. mätbrev, klubbcertifikat etc. skulle ifrågasättas i den utsträckningen du beskriver har jag faktiskt inte hört talas om. Och det är heller inte min egen erfarenhet. Ha alla dokument i ordning, se till att skaffa det som kan skaffas, gör gärna massor av kopior på allt så att du kan dela ut dem till höger och vänster och ha gärna en stämpel med båtens namn, regnummer/call sign och hemmahamn på och var beredvillig och hjälpsam när tull och gränspolis kommer ombord. Då löser sig det mesta. Det är min fulla övertygelse. Nog om detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redneck 0 Postad 11 Mars , 2010 Herre Jesus... Sverige i ett nötskal! Vilken oerhört långdisskution om i princip ingenting... Tänk om man kunde säga till ex: Hej Jag heter.....& tänkte segla jordenrunt, behöver ett intyg & här är en 50:- lapp! Men det är klart varför skulle det vara lätt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 11 Mars , 2010 Tyvärr är det ju så att Sverige är väldigt lätt och obyråkratiskt jämfört med många andra länder, både i och utanför Europa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 11 Mars , 2010 Och då har vi inte ens nämt problematiken med ens socíala status när man (officiellt) är på resande fot i segelbåt längre än 6 månader i sträck.... Men som Cerber01 säger - jämfört med många andra länder skall vi nog skatta oss lyckliga. Se bara på den pappersexercis oh antalet mantimmar som går åt för att förflytta en båt från EU-land, med besättning från EU-land, från en portugisisk hamn till en annan. Och som hela tiden upprepas. Och efter att dessutom ha seglat till Polen på 80-talet och till och med Sovjetunionen innan den upplösts har jag fått ett rätt nyttigt perspektiv på såväl byråkrati som personlig frihet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
luftvapnet 1 Postad 11 Mars , 2010 Min erfarenhet är den motsatta. I Sverige är myndigheter överlag vänliga, effektiva, hjälpsamma och billiga. 30 år i olika länder har gett mig den åsikten. Och att fixa nationalitetsbeviset (som Eilean tipsat om ovan), det var ju en baggis; - klicka sig in på Transportstyrelsen, skriv ut en blankett - klicka sig in på Skatteverket, beställ ett personbevis - klicka sig in på Hallberg-Rassy, skriv ut en broschyr - ta fram köpehandlingen och kvittot - lägg hela rasket i ett kuvert och posta - invänta bevis och faktura Det kan ju inte bli mycket enklare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redneck 0 Postad 12 Mars , 2010 Tror säkert att det är mer byråratiskt i andra länder, tycker vi kunde vara undantaget, hellre än ovan argument! klicka sig in på Transportstyrelsen, skriv ut en blankett - klicka sig in på Skatteverket, beställ ett personbevis - klicka sig in på Hallberg-Rassy, skriv ut en broschyr - ta fram köpehandlingen och kvittot - lägg hela rasket i ett kuvert och posta Tycker inte om överförmynderi, så enkelt är det! Varför ska jag som fri mäniska behöva skriva ut ett personbevis??? Det är väl jag & det måste väl jag veta eller?? kan tyckas naivt men! Om du byggt din båt själv= ingen broschyr! Dessutom- vilket är rätt typiskt-klicka in på Hallberg Rassy skriv ut...Det finns faktiskt vanligt folk som långseglar med mkt. skral budget i 20 fotare fr. -68. blir genast mer kompliserat för dessa mäniskor. & man behöver int vara ngn. dryg kapitalist för att genomföra sina drömmar, Solnedgången ter sig likadant i en Hallberg rassy för 5 mille som i en Hurley för 4000:- (tyvärr... eller hur!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 12 Mars , 2010 Det är nog moms registreringen, eller att det inte finns någon uniformt inom EU, som är problemet. Pga detta försöker nitiska tullmän tjäna en extra slant för fosterlandet. Det är få värdefulla varor en privatperson kan ta med utomlands, bil är en annan sådan. Om man importerar en bil till ett land inom EU så undersöks det om/hur momsen är betald. Jag har importerat bil till Tyskland när jag bodde där och till Sverige. När saken är utredd och man för sitt registreringsbevis är det inga som helst problem att köra denna bil runt inom EU utan risken att någon tullare försöker få dej att betala moms på bilen igen. Det borde fungera på samma sätt när man registrerar en båt, dvs Nationalitets beviset borde vara tillräklig handling att momsen är betald, men det verkar att så inte är fallet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 12 Mars , 2010 Vet du vad - ring Tranportstyrelsens avdelning för fartygsregistret: Telefon 011-19 13 00 Telefontid kl. 9-12 Jag är övertygad om att du kommer få precis den hjälp du behöver för att orda ett nationalitetsbevis för din båt även om du inte är dryg kapitalist och saknar färgbroschyr och orginalkvitton. Att du tyvärr måste styrka din identitet för att kunna registreras som ägare - tja åt det är inte så mycket att göra. Du måste väl styrka att du är du för att komma åt de pengar som rättmätigen är dina på banken också? Det är hårt att vara fri människa! Att gnälla är inte särskilt konstruktivt. Om det nu inte var det som är avsikten. Ursäkta tonen! Men orden 'dryg kapitalist' fick mig att gå igång! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 12 Mars , 2010 När börjar man räknas som dryg kapitalist? Är det baserart på båtstorlek, inkomst eller månadsbudget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
luftvapnet 1 Postad 12 Mars , 2010 Jag tror han menar när man, som jag, har en över 30 år gammal båt. Han syftar nog på att man är dryg att byta upp sig till något nyare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 12 Mars , 2010 Jag är också en dryg kapitalist! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
luftvapnet 1 Postad 12 Mars , 2010 Hej evantica3! Jag tycker tonen i ditt svar var omotiverad; min avsikt var endast att försöka visa hur enkelt det är att få beviset (att man sen måste leta fram en broschyr på annat sätt, eller ta fram någon form av intyg med hjälp av sin hamnmästare, det tycker jag är en bagatell). Och köpehandlingen kan du säkert tillverka själv i värsta fall. Var lite praktisk! Jag tror inte Transportstyrelsen är så kinkiga om värdet på båten är 4000kr. Slutligen hoppas jag verkligen alla i sina båtar, även du, får lika fina solnedgångar. Jag förstår inte varför du tycker det tyvärr är så, men föreslår att du startar en separat tråd om saken om du vill utveckla det vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 12 Mars , 2010 Hör du...! Du tillhör faktiskt de mest fria och priviligerade i europa eftersom du lever i ett land som inte kräver något som helst av dig som båtägare (ej skeppsägare). Det finns inga som helst krav på dig att registrera en båt oavsett ålder, värde eller något annat. Du har inga krav på dig att du kan framföra nämnda båt utan kan åka omkring utan vare sig förarintyg eller kustskepparintyg. Du skattar inte för din båt. Och det är helt frivilligt att registrera din båt via Transportstyrelsen. Absolut ingen tvingar dig till detta, du behöver inga personbevis om du inte vill registrera dig, så vad är problemet. Men om du nu av någon anledning vill registrera dig via transportstyrelsen så gäller normalt att registreringsland är det land där ägaren har sitt säte eller medborgarskap och för att visa detta så krävs ett personbevis eller om det är ett företag ett registreringsbevis. Så om du hänger upp dig på ett personbevis så måste du ha oerhörda problem att leva på de flesta ställen i världen. Din vardag måste vara otroligt deprimerande och tung eftersom vi krävs på någon form av id-handling nästan jämt. Och framförallt så är det lika bra att du blir hemma med din båt eftersom det kravs pass för att visa din identitet och medborgarskap när du kommer till utländsk hamn. Något som du ju inte är intresserad av eftersom det inkräktar på din personliga integritet. Per Senast ändrad av oceanis | 12 mars 2010 | 13:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redneck 0 Postad 12 Mars , 2010 Oceanis! Du tillhör faktiskt de mest fria och priviligerade i europa eftersom du lever i ett land som inte kräver något som helst av dig som båtägare (ej skeppsägare). = borde det det då? Det finns inga som helst krav på dig att registrera en båt oavsett ålder, värde eller något annat. = varför skulle jag/vi? Du har inga krav på dig att du kan framföra nämnda båt utan kan åka omkring utan vare sig förarintyg eller kustskepparintyg.= Tack & lov! Du skattar inte för din båt. = fattas bara... Märklig retorik min vän?! Vi tillhör de som osv... Behöver väl knappast vara bra för det eller? & jag är medveten om att jag behöver en del intyg för att segla jordenrunt OM!!! jag vill lägga till på en del platser på min väg?! Men jag gör detta för MIN skull & håller mig antagligen?! utanför kapitalsit hålen Tyck vad du vill så gör jag detsamma! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westgard 0 Postad 12 Mars , 2010 Tror jag fattar kort sammanfattning,, Transportstyrelsen,,Skattemyndigheten,, Försäkringsbolaget,,Försäkringskassan sen by by babe ;-)) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westgard 0 Postad 12 Mars , 2010 Det blev en intressant tråd tackar för det stora intresset,och dom visa råden TACKAR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redneck 0 Postad 12 Mars , 2010 Får väl förtydliga så ni inte bara får för er att man är kommunist eller nåt Är absolut en obstinat f.., som verkligen hatar orättvisor. Anl. till mitt -tillsynes- kapitalist hat är att jag sett lite för mkt. på min färd genom livet! & tyvärr är det så att pengarna styr bla. våra marinor runt om i landet, med en svågerpolitik som gör mig illamåendes. Saknar det genuina sjömanslivet, fiskegubbarna, generationer av dem har blivit utkörda. pga ngn. rik fan sett till att köpa ut den ena efter den andra. med resultat att det snart bara finns 35 fots hallberg rassys i varenda lukrativ= trevlig hamn & på de bästa platserna. priserna skjuter därmed i höjden för oss Knegare med genrationer av seglare/ fiskare osv. & kan Aldrig om vi -mot förmodan- skulle få tag i en andrahandsplats! detta bla. gör mig väldigt upprörd, samt översitteriet mm.mm (får nog fan skriva en bok snart i ämnet) Har absolut inget persolnligt emot ngn. av er. vill ha detta sagt dock! dessutom en sann debbatör som tycker om att gagga lite, så ha lite överinseende. & gagga gärna emot med cpt. Ed on his way to cabo the hornos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser