Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
westgard

Ägarbevis/försäkring

Rekommendera Poster

Hej nu har jag en undranFotenvilka papper behövs till båten för en långsegling,och vart får man tag på dom ??????Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver bevis på tredjepartsförsäkring, något som är obligatoriskt på många platser. Ditt försäkringsbolag skall kunna leverera ett bevis översatt till många språk.

Och du behöver ett nationalitetsbevis som visar att båten är svensk. SXK och en del andra organisationer utfärdar ett s.k. certifikat. Men det säger inget om exempelvis momsstatus och är inte juridiskt bindande. Det funkar i vårt närområde.
Skall du längre bort, även södra europa, behövs nationalitetsbevis från sjöfartsregistret. Tingsrätten utfärdar sådana och de visar att svensk moms är betald. Vilket du naturligtvis måste kunna styrka för Tingsrätten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att man måste gå till Tingsrätten också eller räcker det med att man registrerar i fartygsregistret för att kunna bevisa att båten är momsad? Försökte få svar på den frågan i ett annat forum, men no luck... Kanske inte ska gå över ån efter gröten Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om något ändrat sig de sista 10 åren. Men förr gick man via tingsrätten för att få registrera i fartygsregistret. Tingsrätten kontrollerade moms och ägarhandlingarna. Men som sagt, det kan ha ändrat sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Håller inte riktigt med vad gäller nationalitetsbevis och moms.

Det finns inga regler som säger att det är svensk moms som måste vara betald utan det är krav om att moms skall vara betald i något europeiskt land. Dvs båten/skeppet skall vara momsad någonstans i Europa annars finns det risk att man blir beskattad en gång till för sin båt/skepp.

Det finns inte några som helst uppgifter om moms i mina papper från fartygsregistret så dessa är inte några bevis för att båten/skeppet är momsat utan detta framgår av köpehandlingar eller moms bevis som utfärdas av säljare, skatteverk eller annan myndighet. Om du tex köpt en båt i utlandet och momsat den själv i Sverige får du kvitto av momsenheten/skatteverket i Ludvika. Om du köper i Sverige får du kontrakt och kvitto på moms av momsskyldigt säljbolag. I andra länder gäller lite olika regler, i Tyskland kan du få moms intyg av tex godkänd Steuerberater.

En båt/skepp kan föras in i det svenska fartygsregistret oavsett om den är ursprungsmomsad i Sverige, Europa eller annan del av världen och jag är inte ens säker på att dom kontrollerar om den är momsad utan det är en sak för momsenheten i Ludvika.

Däremot kräver man alla köpehandlingar och ursprungshandlingar, mätbrev samt historik för båten/skeppet i orginal. Likaså kräver man intyg från andra länders fartygsregister där båten funnits om att båten inte längre är registrerad i de länderna. Detta kollar man noga och i stor så måste man kunna visa historien från byggnadsvarvet fram till dagen man vill registrera båten/skeppet inkl intyg om avregistrering från alla eventuella tidigare registreringar.

När allt deta är gjort kan man registrera och få ut bla Certificat avseende registrering/ägarskap samt Nationalitetsintyg.

Ovanstående gäller obligatoriskt för skepp och båtar i kommersiell trafik men man kan registrera privat ägda båtar ner till 5 meter frivilligt för att få ut sina papper om man behöver sådana. För båtar är det lite förenklade regler men istort gäller samma procedur.

Men som sagt att momsen är betald får man visa med köpehandlingar, kvitto/intyg från momsenhet eller annan myndighet lite beroende på var båten är köpt.

Att tingsrätten skulle utfärdar ovanstående intyg verkar lite konstigt eftersom de intyg som man får från fartygsregistret (transportstyrelsen) är officiella svenska handlingar som är godkända över hela världen, det är samma dokument som tex ett stort container fartyg har så det bör väl gälla fritidsskepp också. Pappren för frivillig registrering ser ungefär likadana ut. Då verkar det onödigt att någon tingsrätt skulle utfärda något liknande och i så fall baserat på vad?

Per



Senast ändrad av oceanis | 09 mars 2010 | 03:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur fungerar det med en begagnad båt om man måste bevisa att momsen är betald när man kommer till t.ex. Spanien? Säg att man har en 30 år gammal båt där de första köpehandlingarna är borta. Kvar finns bara köpekontrakt mellan privatpersoner. I Sveriger räcker ju det, men hur gör man om man nu måste bevisa för en nitisk spansk tulltjänsteman att momsen är betald?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar ingen ting,jag har en båt från -74 och det är ett halvfabrikat,köpekontrakt från båthandlare har jag och en pärm med båtens byggbeskrivning,och kvitto på allt som har till kommet under dom senare år och försäkringsbevis från Atlantica.Är det sjöfartsvärket som utfärdar ägarbevis??????

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är just här nationalitetsbeviset kommer in i bilden. Kan man visa för tingsrätten/sjöfartsregistret att din begagnade båt, du köpt av en privatperson,  en gång i tidernas begynnelse är momsad i Sverige eller fanns i landet före 1/1 1998 utfärdar de ju nationaltetsbeviset.
Där framgår det att båten är svenskregistrerad och dess momsstatus.
Och spanjorerna ser papperet och blir glada. För även om du har orginal köpehandingar lär nitiska tjänstemän knappast godta dem utan vidimerad översättning  och annat tjafs. Även om den momsats en gång kan den ju senare ha exporterats ut ur EU.

Saknar du orginalhandlingar som visar att momsen en gång i tiden är betald på din 30 år gamla båt finns ju andra möjigheter att visa att den fanns i landet före 1/1 1998, exempelvis varvskvitton, urdrag i medlemsmatriklar, man får helt enkelt vara litet kreativ. Vad jag förstår godtar myndigheten det mesta som på ett trovärdigt sätt visar förhållandet.

Jag råkade ut för nitiska franska tullare en gång. De bankade på i hamnen och ville se bevis på båtens momsstatus/registrering. Eilean är ju ett skepp så de fick läsa både mätbrevet och nationalitetsbeviset. Dessa dokument var daterade någon gång 1999, när jag tog in båten i Sverige.
Och de ville först inte godta dessa papper, de menade att de var ogiltiga eftersom den franska motsvarigheten måste förnyas var tredje år.
Jag hade ett helsicke att förklara för dem att så var inte fallet med svenska, de gäller tills vidare. De ville inte tro mig och när jag försökte visa dem att det ingenstans står att dokumenten inte har begränsad giltighetstid visar det sig att de inte läser ett skvatt engelska!
Dessutom hade de väldigt svårt att acceptera att vår anropssignal 'SKRT' ochså är registreringsnumret. Ett registreringsnummer skall ju ha siffror...
Till sist gav de upp och godtog saken.
Episoden visar att man skall ha sina papper i ordning även relativt nära hemmifrån!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror nog lite på båtens historia....

Skattebrott och momsbrott har åtminstone i Sverige en preskreptionstid på 5 år. Så det man främst tittar på är båtar som är yngre än detta eftersom man då kommer att kunna ha framgång med att dra in pengar. Om din båt har en historia, i Sverige eller annat europeiskt land, som är trettio år och du har köpehandlingar som visar detta så är jag övertygad att du kan sova lugnt om nätterna.

Men om båten för tex ett par år sedan kom in i Europa så skall den ha momsats vid detta tillfälle och detta måste du kunna visa papper på annars har du problem när tullen kommer ombord.

Att tullen kommer ombord är inte ovanligt nuförtiden. Sommaren 2008 vid segling i engelska kanalen kom franska tullen på besök 2 gånger och engelska en gång. De ville kolla skeppspappren men mest intresserade var dom av köpehandlingarna. Min kompis seglade utanför holländska kusten förra sommaren och blev bordad till sjöss av holländska kustbevakningen som skickade ut gubbar i ribbåt som gick ombord men då var det passkontroll. Så det behöver nog inte vara spanska nitiska tjänstemänn. Det land som enligt rykten är mest nitiskt är Italien som lägger båten i kvarstad tills momskvitto kan visas upp och kan man inte det så krävs man på moms.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då verkar det ju som vi klara oss med beviset från fartygsregistret. Tack för svaren, just momsbevisningen är något jag oroat mig över och funderat en del på.

Vi fick besök av holländska kustbevakningen och imigrationsmyndigheten i hamn i somras. Vi var enda utländska båten i hamnen och man såg hur de riktigt sken upp när de fick syn på oss. Det visade sig att de hade en nyutexaminerad kustbevakare med sig så det hela kändes som ett utbildningsbesök för hennes skull. Det var i alla fall en positiv upplevelse. vi satt i sittbrunnen och åt frukost när de kom och frågade om de fick gå ombord. De presenterade sig, skakade hand, kollade pass och båtens papper. Sedan småpratade de en stund, rekommenderade några trevliga hamnar och en musikfestival innan de gick.

Vi blev också uppropade och utfrågade om föregående hamn, destination och vilka vi var ombord av holländska kustbevakningen till sjöss. Tre dagar i rad. Tredje dagen hörde man att de småskrattade lite i VHF:en när de frågade vilka vi var ombord. De kände ju igen oss och visste svaret på förhand, men var väl tvugna att fråga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget skrivet om att momsen är betald på ett nationalitetsintyg, åtminstone inte moderna sådana.

Var får du 1/1 1998 ifrån? Blandar du möjligen inte ihop CE märkningen med momsen nu?

CE märkningen gäller just för båtar som importerats eller tillverkats efter 16/6 1998.

För att registrera sitt skepp/båt ska köpehandling, Bill of Sale, gåvohandling eller annan förvärvshandling lämnas in i orginal och dessa handlingar behöver inte innehålla några som helst uppgifter om moms.

Så du kan få ditt skepp/båt registrerad utan att för den delen ha visat upp momshandling för Transportstyrelsen (tidigare sjöfartsverket)

Så jag är övertygad om att du har helt fel om vad som står på nationalitetsintyget.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan registrera din båt hos Transportstyrelsen (sjöfartsverket). Det finns en frivillig registrering för fritidsbåtar som är mindre än 12 x 4 meter. Då kan du få ut ett nationalitets certifikat av dom som är officiellt gångbart och skrivet på engelska. Moms etc gäller främst nyare båtar men ha med dig alla handlingar som kan visa att båten har tex ett svenskt ursprung från 1974.

Det är en lite förenklad procedur jämfört med om det är ett skepp. Men du måste ha någon form av ritning och handling som styrker båtens mått och vikter. Kolla på transportstyrelsens hemsida där kan du ladda ner ansökningshandlingar. Annars ring till dom i Norrköping det är samma ställe och personal som innan när det var sjöfartsverket.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du klarar dig INTE med enbart beviset från fartygsregistret av just den anledning jag skrivit. Det finns ingen koppling mellan betald moms och registreringsbevis/certifikat.

Att det skulle vara en koppling mellan dessa två saker faller på sin orimlighet eftersom nationalitetscertifikatet är ett formellt dokument mestadels utfärdas för skepp i kommersiell trafik. Vi har samma regler och certifikat i sverige oavsett om det är ett fritidsskepp eller ett kommersiellt använt skepp. Och man hanterar ju inte moms i företag som man gör som privatperson. Och därför är inte detta ett ärende för transportstyrelsen utan för skatteverket.

Likaså som jag skrev i ett annat svar så kan förvärv ske på annat sätt än köp och därför talar inte de certifikat du får från fartygsregistret om någon momsstatus.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad behöver man för att styrka att momsen är betald då? Skatteverket utfärdar inga sådana bevis för begagnade båtar vid affär mellan privatpersoner inom EU. Jag har frågat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt dom utfärdar bara kvitto om du momsar en nyintagen båt direkt till dom.

Men om du har 30 årig historik som visar att båten är 30 år, befunnit sig inom eu under denna tid så räcker det eftersom momsärenden preskriberas relativt fort, typ 5 år.

Men om pappren visar att båten tagits från icke eu land tex om den gått som charter i Kroatien och kom hit för 2-3 år sedan måste du ha dokument som styrker att moms är betald.

Momsärenden har blivit en pina för båtägare och Sverige är bland de krångligaste vad gäller nästan nya båtar. Och det är nog tyvärr bara så att ha alla papper som finns, tillgängliga för en eventuell kontroll.

Per



Senast ändrad av oceanis | 09 mars 2010 | 11:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så med de gamla tyska mätbreven och registreringsbevisen från 1979 ska det altså vara OK?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är jag övertygad om, för då har du historien från 1979 och framåt vilket visar att båtan funnits inom eu sedan dess. Om moms skulle betalats så skulle detta gjorts 1979 till tyska skattemyndigheter och om det inte är gjort så är det även över tiden för preskribtionstiden för sådana saker i Tyskland.

Du har väl även intygen från tyska registret som visar att den avregistrerades från Tyskland och dom bör ju i tiden stämma med den tid som du sen registrerade båten/skeppet i Sverige.

Så segla lugnt... 



Senast ändrad av oceanis | 09 mars 2010 | 11:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev mycket här. Så jag ringde Transportstyrelsen och redde ut saken.

Så här är det, gällande båt (<12 x 4m):

Transportstyrelsen utfärdar nationalitetsbevis. För detta krävs dels köpe/gåvo eller annan förvärshandling samt att du som ägare styrker din identitet.
Är båten fabriksny eller köpt från  en juridisk person (alltså inte genom mäklare som bara fömedlar mellan privatpersoner) krävs att momsbetalning är styrkt. 
Transportstyrelsen utreder normalt inte båtens momsstatus bakåt i tiden om den är begagnad och affären gjorts mellan privatpersoner.

Det utfärdade nationalitetsbeviset styrker i sig inte uttalat att momsen är betald, annat än indirekt eftersom en båt ägd av en svensk och dessutom hemmahörande och registrerad i Sverige förutsätts vara momsad. Och detta dokument godtas inom EU som bevis på att båten är momsad i unionen.

Så nationaltetsbeviset är det dokument som man skall ha. Och det är det dokument som skall visa eventuella myndighetspersoner att svenska myndigheter godtagit båtens momsstatus. Vilket skall vara tillfyllest.

Per, angående 1/1 1998 så gällde följande när jag registrerade Eilean i svenskt skeppregister:
Om jag kunde visa att hon funnits inom EU innan detta datum krävdes inte momshandlingar från 1977 (byggåret) i orginal. Något som annars är svårt/omöjligt att uppbringa.
Så jag bad den brittiske säljaren att bifoga en vidimerad kopia av hans 'Bill of Sale' till handlingarna som visade att han i sin tur köpt båten av en brittisk medborgare före 1/1 1998.
Det visade sig sedan att brittiska båtregistret SSR (Small Ships Register) också kunde ha utfärdat ett intyg på att hon var registrerad i England den 1/1 1998 och att det hade räckt.
Det är möjligt att detta 'magiska datum' bara gäller skepp och att reglerna dessutom ändrats sedan dess. Något jag inte kollat och får väl betraktas som slarv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Eilean

Det var ju ungefär som jag skrev. Dvs intyget bevisar inget om momsen och därför skall köpehandling eller moms intyg normalt medföras. Du skriver själv att transportstyrelsen inte gör några momsutredningar bakåt i tiden vilket då innebär att detta inte på något sätt är ett dokument som bevisar något om momsen.

Än en gång så gäller inte nationalitetscertifikatet som moms handling. Men om någon vill chansa så gör det men kolla noga innan.

Med ditt resonemang så skulle det bara vara nysålda båtar i Sverige som med nationalitetscertifikatet kan bevisa att dom är momsade. Hur ser man att en begagnad eller båt köpt i utlandet är momsad eftersom inte detta någonstans framgår av certifikatet eftersom inte Transportstyrelsen gjort efterforskningar.

Du kan inte heller på något sätt förutsätta att en båt ägd av en svensk och med hemmahamn i Sverige är momsad eftersom båten kan både vara köpt och användas utomlands och aldrig någonsin tas in till Sverige. Då skall ev moms betalas i det land där den används (kan också vara utanför eu) men båten kan ändå vara registrerad i Sverige eftersom båten ägs av en svensk medborgare. Momsreglerna följer inte registreringen utan var den huvudsakligen skall användas.

Sen är det så att alla nya båtar skall momsas och det står ju normalt i köpehandlingen om man inte själv importerar den till Sverige eftersom man då momsar den via momsenheten i Ludvika. En båt oavsett om den är köpt av en privat person skall ursprungligen vara momsad inom eu och det är detta som tullmyndigheterna kontrollerar i de olika eu länderna. Om det var så att man på ett enkelt sätt skulle kunna göra en omomsad båt legal genom att få ett nationalitetscertifikat. Så skulle man ju kunna mygla genom att sälja den via en privatperson för att sen  registrera och få den legal via registrering.

Det faller ju på sin orimlighet!

Att Transportstyrelsen frågar om moms på nya båtar sålda av juridiskperson beror på att man sammarbetar med skatteverket för att få in momsen.

Ang 1/1 1998:

Vad avser 1998 kan detta mycket möjligt vara så. Jag har aldrig fått förfrågan på det sättet trots jag har registrerat i skeppsregistret. Så här tar jag inte arrgumentation men idag är det inte så.Cool

Misstänker ändå lite (mycket litet) att det kanske är en sammanblandning med CE kraven eftersom reglerna avseende moms på båtar/skepp inom EU ändrades 1993 och därför normalt är en gränsdragning vad avser momsfrågor.Cool

Jag har alla papper med ombord, det underlättar definitivt när man prydligt lägger upp pärmarna vid kontroll.

Lev väl.... / Per



Senast ändrad av oceanis | 09 mars 2010 | 12:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Per.

Nu fattar jag inte vart du vill komma. Du lägger ner en massa energi på att föra i bevis att ett nationalitetsbevis inte är en momshandling.
Och visst, du har helt rätt och en del av de metoderna du beskriver används också av ljusskygga individer när man försöker gör en importerad, icke momsad och CE-märkt båt med mer eller mindre lyckat resultat till 'svensk'.
Men det hör faktiskt inte hit.

För det första - det är inte mitt resonemang - det är Transportstyrelsens som jag återger så ordagrant jag bara kan.
Och ingen har väl stuckit under stol med, allra minst Transportstyrelsen, att ett nationalitetsbevis inte är ett kvitto på erlagd moms.
Däremot godtas nationalitetsbeviset i så vitt jag vet, och så vitt Transportstyrelsen verkar veta, vanligen som ett acceptabelt dokument som visar att båten är svensk, ägs av en svensk och att båten därför rimligen är momsad inom EU.
Och möjligheten att ett nationalitetsbeviset godtas borde rimligen vara långt större än en gul certifikatslapp från SXK.

Och vad är egentligen alternativet?
De som har har handlingar från att båten var ny någon gång på 70-talet kan ju naturligtvis åberopa dem. Helst då i vidimerad översättning till spanska, franska och andra språk. 
Men alla är inte så lyckligt lottade att sådana finns att tillgå. Och några andra alternativ ges ju inte än nationalitetsbeviset!
Förutom att stanna hemma då.
Så din uppmaning 'kolla noga' innan man chansar ekar litet tomt. Kolla vad? Och med vem?
Och sen då?

Dina antydningar om att jag blandar ihop CE-märkning med moms tänker jag inte ens bemöta. Jag redogör för de krav som gällde för mig, för import av min båt och under 1999.
Jag har alla handlingar rörande importen, skeppsmätningen och registreringen av Eilean i en pärm framför mig, det räcker för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att fortsätta.

Vi som har hemmabyggda båtar har ju ingen chans att påvisa att moms är betald, det enda sättet är ett nationalitetsbevis. Eller hur ska vi göra.

En annan reflektion off topic är ju varför kollas inte alla svenska bilar när man turistar i Europa? Det finns ju massor med företagsbilar i Sverige som inte är momsade. Det borde vara samma sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eilean

Du tar tydligen åt dig på något sätt men det är absolut inte meningen att du skall känna dig påhoppad. Sen kan vi ha olika uppfattningar och det blir väl då upp till de som känner sig ha behov av att vara säkra, att kontrollera vem av oss som har rätt. 

Som svar på din fråga vart jag vill komma är att eftersom frågan är ställd och för att undvika att de som vill segla utanför sveriges gränser skall sitta i en besvärlig situation så tycker jag att det är bäst att vi försöker att vara så rätt på sakerna som bara är möjligt.

Eftersom jag tidigare själv tvingats att reda ut dessa frågor och har det ganska så färskt så vill jag bara ge en så klar bild som möjligt.

Att jag tog upp och nämnde att det enligt din version av saken skulle vara möjligt att en omomsad båt blev legal bara för att den var såld genom en privatperson, var helt enkelt att påvisa att det inte räcker med ett nationalitetscertifikat. För detta certifikat visar ju inget av den verkliga momsstatusen för båten.

Du måste komma ihåg att när det gäller skattefrågor så gäller omvänd bevisföring och det är inte bara i Sverige detta gäller utan i de flesta EU länder. Det är aldrig skattemyndigheten som skall bevisa att du inte betalt moms eller skatt, utan det är helt på ditt ansvar och skyldighet att kunna påvisa att du har betalt. Detta är ytterliggare en orsak till att ett nationalitetscertifikat har ett ytterst lite bevisvärde vad gäller moms. Helt enkelt av den enkla anledningen att inga moms utredningar har gjorts av utfärdande myndighet och att det inte är myndigheten som ger ut bevis till din fördel.

Din uppfattning av att något ekar tomt i mina inlägg visar ju bara på, att du på något sätt blivit trampad på tårna vilket inte varit meningen och att du uppenbart blandar ihop saker. Jag har mig veterligt aldrig skrivit något om kolla noga innan man chansar. Kanske du kan utveckla detta lite mer!!

Men om det ekar tomt någonstans så är det nog lite i din argumentation som just nu är lite mer glidande och tillbakadragande. Du påstod ganska bestämt i ett tidigare inlägg att nationalitetscertifikatet var det dokument som godtas inom EU som moms papper. Likaså påstod du att en båt ägd av en svenk och som är hemahörande och registrerad i Sverige förutsätts vara momsad. Du påstår också att certifikatet visar att svenska myndigheter har godkänt båtens momsstatus. I ditt senaste inlägg har du dock ändrat detta till att det inte är ett kvitto på att moms är betald men att man bara rimligen kan anta att den är momsad. Antagligen någon form av antagande som du själv har gjort, jag tror ingen på transportverket, skatteverket, tullverket eldyl delar din uppfattning om att det finns ett bevis för att moms är erlagd genom att du har fått ett nationalitetscertifikat.

Min uppfattning står fast och det är att certifikatet visar bara en enda sak och det är att båten är svenskregistrerad absolut inget annat. Och detta har jag sagt hela tiden, och naturligtvis är det ett, över hela världen, godkänt certifikat vad avser just detta.

Och jag har, precis som du, alla pappren som behövs och lite till i mina pärmar ombord eftersom jag vet vad dom vill ha när dom kommer. Det ger mig en lugn och behaglig tillvaro även när fransmännen kommer ombord. Dom vill ha mer än nationalitetsintyg det kan jag garantera efter att ha haft med dom att göra flera gånger.

Per

edit:

P.S. Du behöver inte alls bemöta min undran över var din angivna tidpunkt 1/1 1998 kom ifrån. Det var bara en stilla undran eftersom moms regelverket ensades från den 1/1 1993 och att man då sa att båtar som var byggda före 1985 och som fanns i EU vatten innan 1/1 1993 skulle anses som momsade förutsatt att man kunde visa att båten fanns i dessa vatten för angiven tid. Att man sen har krav på CE märkning för båtar byggda efter 15/6 1998 gjorde att jag funderade om det kunde föreligga en sammanblandning. Men det förstår jag av ditt svar att så inte är fallet, men det skulle var kul att veta vilka mer regler som finns för regelverken är krångliga att leta i. D.S.




Senast ändrad av oceanis | 09 mars 2010 | 18:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Än en gång så måste man hålla isär nationalitetscertifikat och moms. Det finns ingen direkt koppling mellan dessa två saker och det är viktigt att komma ihåg när man ger sig ut utanför Sverige med båten.

Nationalitetscertifikatet visar bara att båten är svensk inget annat. Det är väl ganska lätt att förstå att transportstyrelsen inte på något sätt kommer att gå i god för att du uppfyller gällande skattelagar och har betalt moms där så är tillämpligt.

Sen är det upp till dig att visa att du har betalat moms om detta är tillämpligt, nu är det ju så att vi i Sverige ännu så länge inte betalar moms på eget arbete. Dock är det du som har bevisbördan för att båten fyller kraven, du får väl ha historien och lämpligen de kvitto som visar det material du köpt och betalat moms för.

Momsfrågan är mer komplicerad än ett nationalitetscertifikat. Nyligen var det en svensk som hade sin båt i Norge eftersom han jobbade där tillfälligt. När han legat där mer än 6 månader så fick han plötsligt ett föreläggande från norska myndigheter om att betala både moms och straffavgifter trots att hans båt var köpt och momsad i Sverige. Det blev helt plötsligt en import till Norge som är utanför EU. Så det vi tagit upp i tråden kan utvecklas och göras mer komplicerat eftersom det gäller andra regler i olika länder runt om i världen. Men inom EU ska vi ha samma krav trots att kraven vid nyköp kan tolkas olika beroende på vilket EU land båten köps eller används i.

Din fråga om bilar är ju lite olik båtfrågan så tillvida att det gäller företag och då fyller dom ju svensk skattelag och momsredovisning gällande för företag. Samma sak gäller ju för tex charterbåtar som finns i bolag men då har du de regler som gäller för företag att följa och det accepteras i EU.

Men om du importerar eller exporterar en bil/fartyg skall du betala moms enligt de regler som gäller för import av fordon/fartyg och de är likadana för hela EU. Sen tolkas dom lite mer eller mindre godtyckligt.

Vi har ju hela tiden utgått i tråden ifran att båtarna har betalt moms enligt de regler som gäller men sen har frågan varit hur detta skall bevisas. Vad gäller bilarna så har dom ju ett ganska heltäckande registreringssystem som är accepterat av de flesta/alla länder. Men båtar har varit föremål för många olika försök att undvika moms genom att dessa registrerats, inte registrerats, handlats på de mest underliga sätt.

För att bringa ordning i detta försökte man att från den 1/1 1993 ena sig om gemensamma regler. Då beslöt man också att båtar byggda före 1985 och som fanns i EU vatten före den 1/1 1993 skulle anses som momsade.

Om du läser i regelverken så hittar du ungefär följande text:

The rules are very clear and a boat belonging to a EU citizen, or flying the flag of a EU country, must be VAT paid. This means that both in home waters and when sailing between any EU countries, such boats should carry evidence of VAT payment. This could be the original boat builder's receipt or paid invoice, or some other original document showing clearly that VAT has been paid. Those who are exempt from this rule must have on board a document issued by customs or the relevant authority stating the reasons for such exemption.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Per. Jag orkar inte bemöta alla dina ordmassor. Så i all korthet:

Jag håller med om att jag var otydlig och slarvig i början. Men det har jag korrigerat efter bästa förmåga. Bland annat genom att i stort sett ordagrant återge vad som sades när jag talade med en tjänsteman på Transportstyrelsen tidigare idag.

Transportstyrelsen kollar inte momsen i  flera led, där är vi överens.
Däremot kontrollerar de i någon mån i sista led. Så jag lär knappast få ett nationalitetsbevis för en båt jag köpt på export från USA eller Kroatien som jag  lyckats föra in i landet utan att betala moms.  Som svensk medborgare kan jag ju inte äga en båt hemmahörande i Sverige utan att betala moms.  Inte med mindre än att jag uppvisar en falsk köpehandling eller begår någon annan bedräglig handling.
Så att så långt är faktiskt nationalitetsbeviset en momshandling i någon form.  Och har för mig också godtagits som en sådan av franska tullare då de ville kolla min båts VAT-status.

Och om vi för ett ögonblick skulle sluta älta detta förb-ade nationalitetsbevis, vad skall vi  som ger sig ut att segla inom och utom EU istället medföra för dokument enligt din mening för att inte omedelbart bli huggna av någon nitisk tjänsteman och bli serverade ett fett inbetalningskort? 
Vad har du för hemligt dokument att ta till när fransmännen inte nöjer sig med nationalitetsbeviset och vad har exempelvis de hundratals svenskar som årligen massor av gånger korsar EU-s gräns mellan Turkiet och Grekland eller Kroatien och Italien för dokument i sina portföljer?

Säg inte orginalhandlingar, för få seglare med äldre båtar kan uppvisa sådana. Och hur gör han här ovan som byggt sin båt själv?

Per, att du har rätt i juridisk mening att nationalitetsbeviset inte är ett bevis på att momsen är betald någon gång i tidernas begynnelse. Men det är ändå det dokument som mig veterligen kommer närmast. Inte minst för att tjänstemän på transportstyrelsen också säger så och för att ingen ännu presenterat någon bättre handling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eilean

Dina ordmassor blir också rätt så stora ibland.Glad Det blir så när man försöker att undvika missförståndGlad

Och än en gång jag hackar inte på dig, jag har stor respekt för dig och ditt seglande. Men jag drabbades av myndigheternas ifrågasättande på min förra båt så jag är luttrad och inser att det inte är lätt att överbevisa någon som vill ha in moms ytterliggare en gång på något som redan var momsat. Därför vill jag egentligen bara varna för att man kan råka ut för problem trots att man har vad vi i Sverige tycker är perfekta handlingar.

Nu till svaret på din fråga:

Om båten är äldre än 1985 och fanns i EU vatten innan 1/1 1993 så skall den anses som momsad utan några som helst andra bevis än byggår och att den fanns här inom tdsintervallet.

Om båten är yngre är det tyvärr så att man i princip kräver orginaldokument som visar att den är momsad i ett EU land. Därför måste man försöka hitta orginaldokument eller kopior på dessa. Alla andra dokument som kan bevisa att båten funnits här, betalats till handlare som är momsredovisningsskyldig etc etc är bättre än inget. Om inget överhuvudtaget finns så är det ju så och då har man i princip inget som bevisar att båten är momsad och man riskerar att drabbas av moms vid ankomst till annan hamn.

Jag har naturligtvis ingen lösning på hur olika ägare skall lösa sin bevisföring för det skiljer ju från fall till fall. Men man bör ju vara förberedd på sin situation och hantera den innan man seglar in i en hamn där en nitisk tullperson kan stå och kontrollera. Italien är därför ett elände att komma till med en båt utan papper eftersom många omomsade Kroatien båtar kommer dit på väg hem till något annat land och det är en guldgruva för statstjänstemännen att plocka minst anande seglare på moms. En tulltjänsteman i tex Italien skiljer inte på en ursvensk segelbåt och en omomsad charterbåt när man ligger i hamnen utan papper.

Om du har tur kanske ett certifikat från Sverige hjälper dig men personligen tror jag att chansen är mindre än 50 % om inga andra kvitto eller köpehandlingar som visar att båten är köpt i EU och momsad där en gång i tiden. Men självfallet skall man ha sitt certifikat och vifta med framför tjänstemannen och försöka att få honom att acceptera detta.

Nu sluter vi fred om denna sak för vi har nog samma åsikt i grunden, det jag ville undvika var att vagga in någon i en falsk tro att man var säker med ett nationalitetscertifikat. Och rådet är att vara mycket noga med sina ursprungsdokument och helst då dessa i orginal. Se till att få dessa om man köper en båt. Tyvärr så finns det nog ingen säker väg utan papper.

Per

Edit:

Jag har av olika anledningar en del kontakter med ett par båttransportörer och dom vill helst inte hämta båtar i Italien utan rekommenderar båtägarna att om möjligt segla/köra båten över gränsen till Frankrike eftersom deras erfarenhet är att dom lätt blir hängande i Italiensk hamn med båten på släpen eftersom Italienska tullen har förmågan att krångla med moms och andra papper.

Likaså är det ju så att vissa grekiska respektive turkiska charter bolag inte tillåter att man seglar in i det andra landet för att undvika problem med bla dokument etc. 

 



Senast ändrad av oceanis | 09 mars 2010 | 20:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak kanske är värd att påpeka.

När båten mäts för erhållande av nationalitetsintyg kommer tullen dit och plomberar registreringsskylten inne i båten, skulle tullen göra det om det var oklart med momsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle tullen komma dit? De båtar som redan har mätbrev kan ju bara skicka in det och behöver inte mätas om. För övriga båtar (inte skepp) räcker, enligt transportstyrelsen:

Registrering – båt

  • Blankett nr 14: ANMÄLAN av båt för registrering
  • Båtbevis – utfärdat av behörig person såsom lots, fartygsinspektör, besiktningsman, lots, tjänsteman vid kustbevakningen, (blankett nr 15), eller
  • Kopia på broschyr som visar längd, bredd och tekniska data om just den båttypen.
  • Bolagsverkets registreringsbevis, inte äldre än 1 år, om säljaren är juridisk person.
  • För fiskebåt: Kopia på fiskelicens.

Altså ingen tull.

Och vilken registreringsskylt? Ingen av de båtar jag ägt har haft någon sådan.

 



Senast ändrad av cerber0s | 09 mars 2010 | 21:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha... var har du fått detta ifrån?

Jag har för inte allt för länge sen fått mitt eget skepp mätt och därefter fått skeppet både registrerat och fått utfärdat mätbrev. Mätjobbet gjordes av sjöfartsverket (precis innan det blev transportstyrelse). Och det fanns inget som tullen var inblandad i för detta arbete. Jag har stora delar av mitt liv jobbat på varv och tullen brukar inte synas till för dessa jobb det kan jag lova.

Vad avser registreringsskylt etc så är det en lång utsvävning om detta ämne så det tar vi i en separat tråd om det behövs. Sjöfartsverket kollar naturligtvis detta vid mät tillfället men tullen....nä dom syntes inte till.

Har du egen erfarenhet eller är det hörsägen???? Skulle vara roligt att veta.

Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...