Kustskepparen 0 Postad 8 Mars , 2010 Någon som vet om det finns risker med att ha backen i vid segling för att undvika att proppellern snurrar? Detta för att minimera rotationsljud. Motorn är en VP TMD22 och jag har fast propeller. Enligt manualen kan(ska?) man ha friläge i när man seglar, men jag vet inte om det är ok med backen i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 8 Mars , 2010 Det är OK med backen i. Vilken motor du har spelar ingen roll, det är backslaget det hänger på. Har du ett hydrauliskt backslag så bör du ha det i friläge. Tänk bara på att ta det lite försiktigt när du lägger i och ur backen under segling. Gör du 7 knop med en rackans fart på propeller så låt reglaget vara. Propellern bromsar mindre om den får snurra fritt än om den är låst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 8 Mars , 2010 Några synpunkter. Manualen säger alltså att man kan ha friläget i. Med det menas att backslaget inte tar skada av rotationen, vilket vissa kan göra i långa loppet när smörjningen blir otillräcklig. På ett hydrauliskt backslag spelar det ingen roll var reglaget står, backslaget manövreras med hydraulik och står så att säga i friläge oavsett spakens läge så länge motorn inte går. Så låst propeller förutsätter ett mekaniskt backslag. Och då kan inget ta skada om manövrering bara sker när propellern inte roterar. Det är inte bara oljudet som stör, lagring och packbox slits också om axeln tillåts rotera. Påståendet att en frispinnande propeller bromsar mer än en låst får man ta med en nypa salt. På min båt är det defintivt inte så, jag har gjort nogranna mätningar, se här:http://www.sxk.se/tekniska/btf/motor/prop.htm Slutsatsen man kan våga sig på att dra är att de flesta båtar förmodligen vinner på roterande propeller men att skrovets/kölens form har betydelse och, förmodligen mest, hur lätt axeln låter sig roteras. Har man en logg med trimfunktion kan man ju roa sig med egna test under långtråkiga överseglingar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 8 Mars , 2010 Ja, jag har hört olika uppgifter på låst eller olåst propeller. Tills för ett tag sedan var jag överygad om att en låst propeller bromsade mindre, tills jag kollade i Principles of Yacht Design av Lars Larsson och Rolf Eliasson. Där presenteras lite intressant data. Jag säger inte att du har fel. Detär många, även välkända båtdesigners som säger som du, att det beror på flera parametrar, bl.a. skrovform. Hur fungerar din skivbroms? Går den snabbt att koppla ur om du hastigt skulle behöva motorn? Är det en Borg Warner Velvet Drive du har? Du råkar inte veta var man köper reservdelar till Borg Warner här i Sverige? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 8 Mars , 2010 Japp, Borg&Warner. Skivbromsen är något Moody snott från någon bil, komplett med ok. Den sätts an med en ratt vid nedgångstrappan som pressar in kolven i cylindern. Det tar några sekunder att lossa. Jag har monterat bort bromsen sedan jag bytte till en flöjlande propeller som inte gör att axeln roterar längre. Transauto i Södertälje (http://www.transauto.se/) borde kunna sälja delar. De reparerar B&W i alla fall, jag lämnade in mitt backslag där för översyn för några år sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusten1 26 Postad 9 Mars , 2010 Rhodins i Lidköping kanske kan hjälpa dig med delar till BW. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Mars , 2010 Den hopfällbara sorten vi har på båten kräver låst propeller för att inte snurra och föra oväsen. Den bromsar inte mycket i hopfällbart tillstånd. Får den tillfälle dvs man glöm att lägga i backen sätter den genast igång att snurra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tias 0 Postad 9 Mars , 2010 http://www.rodahl.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 9 Mars , 2010 Någon som har testat om det skulle funka att koppla en generator till propelleraxeln vid segling? Eller ger det för dålig effekt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cctop 0 Postad 9 Mars , 2010 För att återgå till frågan: Det handlar inte om att få en bromsande effekt eller ej under segling. Det handlar om att propellern inte skall gå torr och det beror på drevets utformning. Jag hade själv samma fundering gällande min propeller. Trots att det i manulen stod att jag kan ha backen i så kollade jag med Drevia via deras forum. Jag skall ha backen i eftersom den inte får erforderlig smörjning om den roterar under segling (S-drev). //Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kustskepparen 0 Postad 9 Mars , 2010 Tack för bra svar. Just nu har jag ett problem med att ett jädrans stånkande ljud kommer från propellern när den snurrar som jag självklart ska fixa till asap, men pga det störande ljudet vill jag genom att lägga i backen låta propellern vara still. Lägga i backen är det enda sättet att få den still. Om det bromsar mer eller mindre spelar ingen roll. Jag har läst flera trådar och gogglat på frågan och på bara ett ställe nämner någon att det inte är bra då kugghjulen i backslaget då nöts onödigt fort. Kan det vara så eller är det marginellt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 11 Mars , 2010 Näää... Varför skulle kugghjulen nötas om inget rör på sig? Var bara försiktig när du lägger i backen så att inte propeller snurrar för fort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser