Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Misil163

Billiga gästhamnar runt södra Sverige?

Rekommendera Poster

Planerar en längre semester i år, har ändå ingen fast plats till nyköpta båten.

Vad finns det för möjligheter att lägga båten någon, några veckor runt om sydkusten? Jag har tänkt ta 6-8 veckor ledigt i sommar, men det är inte viktigt att jag kommer hem med båten i höst, jag kanske lägger upp nånstans.

Så, var går det att hitta billiga gästplatser? De dyra, kända ställena går naturligtvis bort, eftersom jag behöver en brygga, men inte trådlöst internet, pub, dusch, wc mm mm.

Kommer detta att gå?

Välkomna med tips. Kanske via PM, om ni inte vill att er hamn blir invaderad.

Hälsningar,

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lomma tar 1500:- i månaden i mån av plats, Skanör tar något liknande. Du kan nog fixa en hygglig deal med Dockan i Malmö. Kolla annars de små ställena. Problemet som jag ser det är inte att hitta ett bra pris utan att hitta en plats som är ledig under längre tid. Risken är att du blir uppringd söndag kväll av någon förbannad båtägare som kommer från semestern och vill ha tillbaks sin plats. I dockan vet jag att det finns lediga platser som du kan ha länge. I Skanör och Lomma vet jag att det inte finns några att räkna med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Falsterbokanalen finns möjlighet att få sk. sommarplats under någon månad. Kontakta Hamnkontoret på 040-453492 så kan de säkert hjälpa dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack snälla för utmärkta tips. Kanske ngn runt Västervik oxå läser???

Det var ju såhär tanken var från början med gästhamnarna, man skulle kunna lägga båten i en hamn, åka hem och arbeta för att segla vidare helgen därpå.

Jag skriver in tipsen i loggboken, så får vi se vart det blir.

Hälsningar, Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I kalmar kostar en kommunal bryggplats ca 2000 per sommar och en landplats ca 500 per vinter. Väljer du bryggplats vid Stensö så har du el, kran och toalett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Göta Kanal lär det ju vara så. Gästhamnsavgiften ingår i kanalvgiften och man får ligga fem dygn i varje hamn.

Men det kanske är på sidan av din färdplan.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Tommy!

Hemvägen blir Göta kanal. Om det blir nu i sommar, eller nästa, vet jag inte ännu.

Jag funderar även på att köra hela kusten norrut, vädret får antagligen råda vilket det blir.

Ang Kalmar: vad finns det för möjligheter att hyra plats 1,2 eller 3 veckor? Hela sommaren är inte aktuellt, snarare någon, några veckor vid behov.

Hälsningar, Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad det gäller kommunal hamnplats i kalmar så är det nog generellt hela säsongen som gäller. Jag har för mig att priset är rabbatterat om man kommer efter 1/7. Det är Bo Palm på kalmar kommun som har hand om det 0480-450000. Sen har du ju förstås vår gästhamn men det är en annan historia...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...