frazon 0 Postad 8 Mars , 2010 Håller på och rusta upp båten nu till vårens fiske.. då att blandannat sätta på en länspump. Vad skulle ni göra sätta den på bilbatteriet som går via motorn eller ska man sätta in ett sepparat batteri just för länspumpen så kan man ju bara ta hem o ladda det ibland vilken storlek behöver man ha på batteriet? hittat ett åkgräsklipp batteri på 12 v 20 amp och länspumpen e 12 v 4 amp.. Vad tycker ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 8 Mars , 2010 Vad har du för båt? Öppen, kapell..... Själv kör jag med batteriet till motorn.. då laddas det ju medans man är ute och åker. Har kapell så det blir ju inte så mycket vatten i båten, normalt sätt. Har man en öppen båt så blir det ju betydligt mer regnvatten.. men jag funderar på om inte en solcellspanel skulle kunna vara något.. då laddas det kontuerneligt varje dag.. så slipper man släpa hem och ladda. Allt som allt avgörs det hur ofta du tänker använda båten.. du kan ha ett större batteri (mer Ah) till motorn, så räcker det längre till pumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Mars , 2010 I min lilla bohusjulle, bilden till vänster,Har jag monterat en länspump av typen Rule 500 http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=609&artname= 4711-25 Rule 500 är unik då den är intervallstyrd. Den känner ca var 3:e minut av om det finns vatten genom en provstart. Båten är öppen. Det fanns visserligen med ett kapell när jag köpte den, men det är så krånligt att montera att jag aldrig använt det. Jag har ett vanligt fritidsbatteri på 75 Ah. Det håller båten läns hela sommaren, minst tre månader, om det är fulladdat på våren. Tidigare låg jag på ett ställe där det inte fanns ström på bryggan. Brukade ta hem batteriet nån gäng under sommaren och ladda det. Jag blev rekomenderad pumpen av en kille som har båtillbehörsaffar. båtinredningssnickeri och vinterförvaring. Det var den enda pumpen med nivåvakt som han aldrig fått reklamation på. Det stämde även med min tidigare erfarenhet. andra pumpar med nivåvakter är skit. förr eller senare brinner dom upp pga krångel med nivåvakten. Att ha oumpen i en båt med stor lyfthöjd fungerar inte så bra. hade det i min stora båt och kom, vid ett tillfälle på att pumpen gått konstant i minst en vecka. Vattnet i slangen gjorde att pummpen trodde att det fanns vatten att pumpa ur. Det var vid midsommar 2007 och efter att jag upptäckte problemet, monterade jag just den pumpen som gått konstant i en vecka i min julle. Den har fungerat oklanderligt i tre år efter det och jag ror på ytterligare att antal sommrar för just den pumpen. Hur mycket ström min pump drar vet jag inte, men den startar var tredje minut och gör ett pumpande. Finns det inget vatten stoppar den direkt. Om du skall ha ett separat batteri eller köra på startbatteriet är ju frågan. Du skriver inte vad det är för motor du har. Normalt kan ju en innombordsmotor vid normal användning startas på ett på våren fulladdat batteri en hel sommar. har du dessutom laddning från motorn sä borde det inte va nått problem att lägga länspumpen på startbatteriet. Skulle det inte fungera så blir ju problemet att du inte får igång båtmotorn vid hemma bryggan. Den sista raden fick mig att tänka på en, enl uppgift, sann historia ur livet. Konservfabriken ABBA hade för länge sen sin fabrik på en holme i Gravarnes hamn. Detta gjorde ju att ABBA hade några olika båtar för transporter av folk, råvaror och produkter mm. Vid ett tillfälle startade inte jullen, varpå han som skulle köra jullr informerade fabrikschefet att han inte kunde få igång den; kan ni inte bogsera igång den var fabrikschefens förslag. fabrikschefen hade nog inte fått sitt jobb pga kännedom om båtar och sjölivet, utan på helt andra meriter. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 9 Mars , 2010 kan ni inte bogsera igång den Den var bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Mars , 2010 Det är inte lätt att va chef. Jobbande några år på elverket i Hunnebostrand. En av arbetskomisarna brukade ofta säga; ä man dum, så blir man arbetsledare, Jag förstod aldrig riktigt vad han menade - det var jag som va arbetsledarn. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 9 Mars , 2010 Tur man inte kommit dit ännu då..! Men det passar väldigt bra in på några av mina tidigare chefer.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frazon 0 Postad 10 Mars , 2010 jag har en öppen båt, problemet är det att man inte kör så speciellt långa sträckor, så det hinner inte ladda så mycket.. Men dem kanske inte drar så mycket brukar vara halvfullt efter en sässong så tar man hem det en två gånger o ladar så e det ju lugnt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frazon 0 Postad 10 Mars , 2010 jag har en öppen båt, problemet är det att man inte kör så speciellt långa sträckor, så det hinner inte ladda så mycket.. Men dem kanske inte drar så mycket brukar vara halvfullt efter en sässong så tar man hem det en två gånger o ladar så e det ju lugnt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser